Tips op paard rustig op stal te zetten??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Tips op paard rustig op stal te zetten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 14:47

Hoi hoi Lachen

Eergisteren heb ik voor het eerst weer paardgereden (na 4 jaar) op mijn lease paard Pamela. Dat was uiteraard al niet zo'n succes, maar toen ik haar terug op stal wou zetten was dat het ook al niet Scheve mond ! Dat kleine stukje tevoet van de bak naar de stal sleurde ze me zowat mee, ik kon haar echt met geen mogenlijkheid houden Verdrietig Buiten was het nog niet zo'n probleem aangezien ik haar dan makkelijk even een rondje kon laten lopen om de controle weer terug te krijgen. Aangezien het in de stallen vrij smal is ging dit gewoon echt niet met als gevolg dat ik bijna achter haar aan tegen de staldeur aan vloog Verward . Iemand tips om haar een beetje rustig te houden?? Scheve mond

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 14:47

Ik hoop trouwens dat ik deze topic hier wel goed heb geplaatst Lachen

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:13

Had ze misschien net eten gehad????
Ik zou wel streng optreden hoor, gewoon straffen als ze er met je vandoor gaat..... laat maar weten dat jij de baas bent en dat ze netjes naast je moet lopen!

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 15:56

Nee, ze had zelfs al uren terug gegeten Scheve mond . Waarschijnlijk doet ze dit gewoon altijd, ik ken haar natuurlijk pas net.... Het probleem is gewoon dat ik haar echt niet kan houden en in haar mond trekken wil ik absoluut ook niet....

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:58

desnoods geef je een tik op de borst (eerst met je hand, anders met je zweepje)??? Wie weet helpt het en anders toch een kort rukje in de mond, steeds kort na elkaar tot ze stopt met trekken en rustig gaat lopen,

Suc-6

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:58

Tsja, als zij dit waarschijnlijk altijd doet is stevig optreden soms wel nodig. Ook als je dat liever niet wilt. Over jou heenlopen is 'not done'.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 16:05

Nee inderdaad, maar aangezien ik haar natuurlijk pas net ken wil ik het niet verpesten door meteen super hard op te treden... Waarschijnlijk is ze nooit echt tegengehouden wanneer ze dit gedrag vertoonde en weet ze niet eens dat het fout is.. Ik zal vanavond dan toch maar proberen om wat strenger te zijn, het is natuurlijk niet fijn als je zo meegesleurd wordt...

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:06

't is ook niet echt veilig he op deze manier....

Zou toch maar idd iets strenger zijn, je moet ook om je eigen veiligheid denken!

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 16:08

Ja dat is waar, veiligheid staat natuurlijk voorop. Bedankt in ieder geval, ik zal vanavond eens proberen om me wat ´´strenger´´ op te stellen.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:55

Ilet deed dus ook, ik heb hem even flink laten merken dat ik daar niet van gedient ben (eerst aan een halster met het touw over zijn neus)
Hij weet inmiddels heel goed op welke momenten ik boos op hem word, hij loopt nu aan een touwtje mee en stopt als ik 'Ho' zeg, het zelfde geldt als hij mee loopt aan zijn hoofdstel.
Alleen de trailer af is nog een probleem want dan wil hij alles zien Boos!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:40

Kort zweepje in de andere hand, en een goede kets tegen de boeg als ze dramt. Dat gedrag is echt onacceptabel, en ik zou er keihard tegen optreden.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 11:22

Consequent en hard optreden. Het paard hoort achter je te lopen. Zorg ervoor dat ze weet dat jij haar leidt en niet andersom.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 11:28

wat je vooral niet moet doen is proberen het met kracht te winnen......dus aan je teugels gaan hangen in een poging het paard tegen te houden..........ga je nl niet winnen Haha! Haha!

Wel doen is met je stem hoooo en een kort rukje eventueel samen met een tik tegen de boeg. Eigenlijk het gewoon niet accepteren. Je moet het zien dat dit dus een dominatie probleem is. En je accepteerd toch ook niet van een meid van 10 dat ze je uit de weg duuwt!

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 23:14

Wat ook wel eens helpt is je paard om de zoveel meter stil zetten en acheruit laten lopen. Dan leren ze dat ze jou niet omver mogen lopen, maar dat juist jij hun aan de kant zet. Haha! In het begin stelt ze dat misschien niet zo op prijst en kun je er wel een zweepje bij gebruiken om aan te tikken en later kan het ook zonder zweep.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 00:58

Oeps, bij mij had ie allang een klap voor zijn harses gehad. Als ik ergens een hekel aan heb is het een paard wat loopt te drammen. Heb al eens gezien waar het toe kan leiden als je maar met je laat sollen. Even streng zijn want zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

LoveDunc

Berichten: 760
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:37

ja dat heb ik ook met myn verzorg paard. Het is heel irritant. Maar je kan het best als je gaat lopen ofzo een halster met ijzeren neusriem nemen. dat heb ik ook, zodra je paard gaat trekken voelt hij de pijn in zijn neus. Dat is geen pretje hoor;). En als je van het rijden komt moet je stapje voor stapje de stal in gaan. En heel streng daarin zijn, want anders blijft ie het doen. en als ie braaf is heel goed belonen dat ie weet dat ie het zo moet doen.....

LoveDunc

Berichten: 760
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 19:54

je moet erg streng zijn en consuquent