Wat is een redelijke leeftijd en prijs?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Wat is een redelijke leeftijd en prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 09:39

Sinds kort lease ik een Welsh Cob (D sectie stokmaat rond de 1,50m) van 12 jaar oud. Aangezien de meeste leasers op de stoeterij na een tijdje leasen het paard kopen zit ik even met een aantal vragen. Zowiezo wil ik ooit een eigen paard hebben maar aan gezien ik pas net weer begin met rijden vind ik dit leasen tijdelijk een mooie optie.

Mijn vraag is nu, wat is een redelijke leeftijd voor de aanschaf van een paard? Mijn lease paard is nu immers al 12 jaar, ik heb er geen wedstrijd plannen mee, slecht recreatief. Dus tot welke leeftijd kun je een paard wel intensief blijven berijden? Ik denk zelf dat 12 jaar voor mijn doeleinden absoluut niet oud is maar ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Dan nog iets, op wat voor vraagprijs kun je rekenen voor een Welsh Cob, stokmaat rond de 1.50 m, zeer rustig maar echt recreatief. Geen uitblinker in dressuur en ook niet een springen. Het is meer een paardje dat enkel de basis aangeleerd.

Alvast bedankt voor de reacties Haha!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:17

Een Cobje kan gemiddeld tot ruim in de twintig actief gereden worden, dus als je lekker recreatief wilt rijden lijkt me dit een prima keuze.
Qua prijs - vind ik moeilijk, heb eigenlijk alleen ervaring met jonge Cobs. Het ras is relatief vrij prijzig, maar dat ligt aan bepaalde dingen. Heeft het paardje papieren? Is het 100% gezond? Merrie of ruin? Voor wat jij vertelt zou ik ongeveer 1800 - 2250 overhebben, maar als het bv. een merrie met goede papieren is (dus fokpotentieel) dan gaat de prijs omhoog.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:26

12 jaar voor het ene paard oud, het ander is dan in de bloei van zijn leven..Ik denk dat je op die leeftijd echt nog wel een tijd kan blijven rijden..Dat verschilt per paard..Ik ken er een van 20 die nog zo fit is als een 4 jarige..Dan een ander paard van 20 is al met pensioen..

Wat je ervoor geven moet..Daar ben ik niet zo in thuis..Daarvoor moet je zo'n beestje toch zien..Afgaande op de info die je geeft, zal ik er tussen de 1500 en 2000 (vind ik al veel) voor geven..
Maargoed, dat ligt natuurlijk ook aan papieren etc..

Groetjes!

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 10:35

Eerlijk gezegt weet ik verder nog niets over de papieren. Ik denk zelf niet dat ze, het is een merrie btw Knipoog, echt super papieren heeft. De stoeterij fokt voornamelijk Groninger paarden en ik denk zelf dat Pamela er gewoon bijgekomen is als ''leuk paardje'' als je begrijpt wat ik bedoel. Verder weet ik dat haar moeder op 25 jarige leeftijd is komen te overlijden aan de gevolgen van koliek. Pamela heeft zelf al wel een veulen op de wereld gezet die ook op de stal staat. Verder moet ik qua gezondheid de stamboom nog bekijken, maar ik neem aan dat ze verder 100% gezond is.

Het gaat me er meer om dat ik een richtlijn heb waar ik ongeveer op kan rekenen. Ik heb zelf totaal geen idee wat hij voor haar vraagt maar als ik een richtlijn heb weet ik natuurlijk wel ongeveer wanneer de vraagprijs gewoon echt te hoog ligt.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 12:16

Ja inderdaad..Je hebt een richtlijn zo he..Waar is die stoeterij als ik vragen mag? Ik zie dat je ook uit Roosendaal komt..

Groetjes!

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 12:21

Stoeterij de Drieshoeven te wouw Knipoog Het valt net in Wouwse plantage.

Ik zit nu een druk te zoeken op allerlei sites waar Welsh Cob's aangeboden worden rond de stokmaat van 1.50 en daar liggen de prijzen gemiddeld denk ik zo tussen de 1700 en 2250. Maar bij 2250 gaat het dan voornamelijk weer om wat jongere (tussen de 4-8) Welsh'jes met L dressuur Scheve mond

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 12:45

Ik denk dat een redelijke nette prijs voor haar is 1600 euro.
Gezien haar leeftijd en prestaties(die er nou niet echt zijn)

Heb je een foto van haar?

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 12:48

Mijn haflinger is 'al ' 12 jaar oud.

Ik hoor steeds vaker dat mensen dit al een oude leeftijd vinden.
In tegenstelling, het is een rpima leeftijd om mee te beginnen. Mijn haffie is aan zijn 2e jeugd begonnen.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 14:19

die van mij is 6 en soms een stoute puber maar als tie 12 was geweest had ik hem ook gekocht !!
heb je foto's van je paardje? dan kunnen we het beter zien misschien.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 14:38

Citaat:
Ik hoor steeds vaker dat mensen dit al een oude leeftijd vinden.


Die impressie kreeg ik dus ook, de meeste mensen kopen volgens mij een paard vanaf een leeftijd van 4 a 5 jaar. Vandaar begon ik dus ook te twijfelen of Pamela niet te ''oud'' zou zijn om te kopen en vervolgens intensief te gaan berijden... Scheve mond Toen ik nog op de manege reed stonden daar amper paarden die jonger als 10 waren Scheve mond

Citaat:
heb je foto's van je paardje?


Nee helaas niet, ik heb zelf geen digi en dan zal een van mijn broers eerst even mee moeten om foto's te schieten Tong uitsteken Ik zal eens vragen of ik hem binnenkort kan lenen Knipoog

N.a.v. alle sites die ik bezocht heb en jullie advies denk ik dat 1600 - 1800 toch wel een redelijk bod is.... Mocht de eigenaar vanavond eens tijd hebben dan zal ik eens vragen wat hij zelf in gedachten heeft. Het is nog niet de bedoeling dat ik haar op zeer korte termijn ga kopen, maar waarschijnlijk over een maandje of 5/6 pas. Het is wel handig als ik zelf al een bedrag in gedachten heb Lachen Kan ik alvast gaan sparen haha *LOL*

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 14:53

Gister tijdens het rijden merkte ik al gauw wat ''afwijkingen'' aan haar gedrag. Zo liep ze continu of met haar hoofd naar binnen of juist naar buiten in een soort boog. Met het rijden van voltes gaat ze zo ''bol lopen'' dat ze de volte veel breder maakt als hij eigenlijk moet. Ik weet niet zo goed hoe ik dat uit moet leggen maar het voelt alsof ze naar buiten wijkt zeg maar Scheve mond

Toen ik aan iemand vroeg of ik soms iets verkeerd deed zei ze dat dat niet zo was. Het lag aan het feit dat ze altijd voor de kar heeft gelopen waardoor ze bepaalde dingen bij het rijden blijft doen Verward Niet dat ik dit helemaal begreep maar goed. Het feit dat ze dus niet altijd als rijpaard is gebruikt maar meer als tuigpaardje, heeft dat invloed op de vraagprijs?

Vanavond ga ik ook naar de vraagprijs informeren en tevens naar het feit of ze nu wel of niet drachtig is. (zie topic mag dit?) Ik wil graag weten of ze nu wel of niet voor een eerlijk bedrag aangeboden word. Ik heb hier zelf echt totaal geen verstand van. Ruwe schattingen zijn dus van harte welkom!! *LOL*

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:56

Kan je niet beter gewoon eerst een paar maanden leasen? Misschien bedenk je dan dat eigenlijk meer iets anders zoekt. Ik zou nu nog niet naar vraagprijzen gaan vragen, dan loop je denk ik erg hard van stapel.
Daarbij, als je gelijk al interesse toont dan wil de prijs wel eens omhoog gaan en niet mee omlaag komen...

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 15:17

Ik ben ook niet van plan om haar nu meteen te gaan kopen hoor Knipoog Ik wil alleen informeren of ze wel te koop is en in welke richting ik dan moet gaan denken. Ten eerste een beetje uit eigen bescherming zal ik maar zeggen, het zal niet de eerste keer zijn dat ik me erg hecht aan een paard wat dan of onder mijn neus weg wordt gekocht of een te hoge vraagprijs heeft Verdrietig . Daarnaast weet ik meteen of het er op een eerlijke manier aan toe gaat zeg maar. Je moet je wel realiseren dat het een ontzettende domper wordt als ik haar niet kan betalen of wat dan ook. Zo'n lease paard zie je toch iedere dag Huilen

Maar goed, in principe zijn mijn echte koop plannen pas van toepassing over minimaal 3 maanden Knipoog

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 21:59

De dries hoeve ken ik eerlijk gezegd niet.. Wat raar..Heb een behoorlijke tijd in wouwse plantage gereden voor kees van A zijn handelspaarden..

Koop geen paard waar je niet een 100% goed gevoel bij hebt...Je gaat je hechten aan zo'n dier en hoewel je toch liever een ander paard had gehad,je verkoopt hem niet zomaar meer hoor...

Succes verder he!

Groetjes!