+- 1100 m grond,genoeg voor jong paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

+- 1100 m grond,genoeg voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 21:44

Tsja,doordat mijn ouders gaan scheiden gaan we dus verhuizen..
Nu zoeken we een huisje met grond,niet al te duur..Die hebben we dus gevonden en als het goed is gaan we deze week kijken..
Het huisje staat ergens in het buitengebied en er zit ongeveer 1100 meter grond aan..Zou dit genoeg zijn voor een redelijk jong paard (4 jaar)
Officieel staat er ongeveer 1000 meter,maar is dit nu ook echt paardvriendelijk?

Jullie ervaringen graag!

Groetjes!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 21:48

volgens mij moet het voldoende zijn, je blijft toch altijd bijvoeren.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 22:02

Ja das waar..Ik bedoel meer qua beweging..Kijk,een redelijk grote bak valt er van te maken.Maar kan een paard daar redelijk zijn gas open trekken?

Groetjes!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 22:26

Is erg weinig, wij hebben thuis precies t zelfde.Qua scheiding etc.
En met 2 pony's en we willen een bak, zoeken we minstens 5000 m2 grond.
ik denk dat jij wel genoeg hebt aan 3000 m2 , maar 1000 is echt heel erg weinig, vooral in de winter.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 22:27

En als ie er t hele jaar door in staat...

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 22:28

Ik vind dit wel veel in de winter staan ze toch niet op land is het wel en in de bak kan die lekker zijn ei kwijt toch ennu misschien in de buurt een groter stukje land voor weinig ???

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 22:35

Een 20/40 bak is 800 meter.. Dat is groot genoeg dus..
Tsja, ik denk ook,in de winter zal het vast te klein zijn...Of wat mango zegt,nog eens rondkijken voor nog wat grond...

Hadden ook zo'n huis gevonden met 1200 meter grond,mogelijkheid tot een hectare erbij kopen voor 30 000 euro...Daar ga je even van slikken..
We waren daar wezen kijken,maar er was niets van open baar vervoer in de buurt..Dat heb ik de komende jaren juist héél hard nodig..

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 22:37

1100 meter, dus dat is iets meer dan 33 bij 33 meter of 22 bij 50, dus net iets groter dan een standaard rijbaan van 20x40. Ik vind dat niet veel hoor!
maar is ook maar net wat je gebruiksdoel is he. De hele dag zomer en winter als weiland (zal als snel paddock worden Haha! ) of alleen als bak en af en toe losgooien.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 22:46

sja..ik denk dat het een héle mooi paddock gaat worden dan Haha! ...
En ik heb nog wel een 'wit'paard Tong uitsteken

Ach we zien wel...Eerst maar kijken...Het kan groter of kleiner ogen..zoiets moet je toch zien..Hoewel 1100 meter natuurlijk geen weiland is..

Groetjes!

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 22:51

Ik heb in totaal 500 m2; een paddock van 130 en een stukje gras. Natuurlijk kunnen ze er niet van leven, maar voor na het rijden als beloning is het voldoende.
Nu zijn mijn meiden al wat gezapiger, voor een jong paard zou ik wel iets meer willen denk ik.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 23:02

het gaat er mij vooral om dat ze daar haar benen goed kan strekken..Ze moet wel een deel van de dag buiten blijven,aangezien ze echt haar energie kwijt moet..en niet graag op stal staat..
500m is wel erg weinig ja..Dat zou niet genoeg zijn voor haar..

Groetjes!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 23:07

mmmm je kan het toch proberen en als het niets is dan misschien aan je buren vragen of ze wat land over hebben!

heb een arabiertje en die is net 6 en ook aardig pittig hoor maar ind e winter komt hij dus niet buiten en ik gooi hem om de dag of om de 2 dagen lekker in de bak los en dan is hij zijn ei ook wel kwijt hoor!!

ik zie geen fotoos van je paardje heb je die niet heb nl ook een schimmeltje wilde graag die van jou zien vind ze echt geweldig!

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 23:12

Die van mij staan de hele dag buiten en als ze willen kunnen ze best een klein sprintje trekken, de lengte is ong 25 meter. Maar meestal hebben ze daar niet zo'n zin in. Liever lui dan moe Lachen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 23:15

Dat is ook waar, als ze de hele dag buiten staan, dan is de behoefte om even te spetteren er meestal ook niet zo.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 23:49

er zijn zat paarden die het met minder moeten doen dus laat het er niet om over gaan. je merkt vanzelf aan je paardje of het genoeg is of niet. Het klinkt leuk, land van 2000 of meer maar je moet het ook maar voor handen hebben.

Mijn situatie is het volgende; Gammon staat op een pensionstal dichtbij huis maar mocht de nood aan de man komen dan kan hij altijd thuis komen met 300m2 en eventueel een stukje land huren. Het is niet veel maar altijd beter dan niks.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 00:31

Hey wat leuk,al die reacties!

Mango: mijn paard móet echt dagelijks naar buiten anders dan sloopt ze zichzelf en de stal.. Foto's staan nog ergens bij ITP .. (even naar mijn profielgaan,kijken bij geposte berichten,dan kom je het wel tegen Knipoog )

Inderdaad,minder behoefte aan gek doen als ze een tijd buitenstaan is ook wel een groot voordeel natuurlijk..Neemt denk niet weg dat het dan geen grasland blijft.. Verdrietig
Een sprintje trekken zal hopelijk wel gaan haha..

Pellie' das fijn zeg,je paard zo dicht bij huis .. (heb ik nu ook,ongeveer een kwartier fietsen en nog geen 10 minuten brommeren) Maar 300 meter is denk ik meer een noodoplossing toch Knipoog

Inderdaad, een stuk land huren zal misschien ook een mogelijkheid zijn..We zijn nog niet naar dat huis gaan kijken,dus ik weet ook niet of daar iemand is die wat land verhuurd voor een normale prijs..En hoe de omgeving daar is..Maar ik denk dat er vast een boer ofzo is die dat wel wilt..

Dan nog iets, ik heb gehoord dat je een paard beter niet los kan laten lopen of rennen op drainage?..Weten jullie daar meer over?

Groetjes! En bedankt voor de reacties! OK dan!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 00:58

ik heb 5 minuutjes fietsen Haha! maar zeg maar 2 minuten in de auto want ik fiets nagenoeg nooit Bloos
En mijn tuin zal inderdaad een noodoplossing zijn maar aan het eind van de straat ligt een landje waar ik een stuk van zou kunnen huren. Het ene deel huren mijn stalhouders al van betreffende boer en op het andere stukje staat een pony van 31 jaar oud. Wow! En de pensionpony's staan nu ook op land van de boer dus ik moet hem zowiezo binnenkort eens vragen wat hij met het stukje doet als die oude pony doodgaat. Ik moet het ijzer smeden als het warm is en iets achter de hand hebben.

Maar je hoeft je niet direct zorgen te maken met je 1000m2 !! Lachen

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 08:49

't Is krap aan, maar als je er heel bewust mee omgaat zou het toch te doen moeten zijn.
Vraagje: stond er in de advertentie dat het huis op 1000m2 grond staat, of is het echt een apart stuk grond ?
Want anders zit je ook nog te kijken met het huis op zich, de ruimte die het huis inneemt moet je er dan natuurlijk nog vanaf trekken.
Plus dat het misschien niet practisch ligt (tuin ed.).

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 08:56

Moet met 1 paardje misschien net lukken al is het krap aan. Wij hebben ook heel lang gezocht naar een huis met grond en 3 jaar geleden nu hebben wij in Belgie (bij de grens Eindhoven) een boerderijtje gekocht met 8.500m2 grond en ongeveer 1.000m2 bosgrond. Een deel daarvan is een bak geworden van 40 bij 60 en de rest is onderverdeeld in verschillende stukken weiland. Ik heb drie paarden maar ik kan op mijn land makkelijk 10 paarden kwijt.
Ik vind het dus persoonlijk krap aan maar misschien kan je daar in de buurt wel een stukje weiland huren zodat je paard toch eens lekker kan gassen.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 08:58

KellyenXena schreef:
Dan nog iets, ik heb gehoord dat je een paard beter niet los kan laten lopen of rennen op drainage?..Weten jullie daar meer over?

Het lopen en rennen zal het probleem niet zijn, maar het graven en rollen. Hierdoor ontstaan er kuilen waardoor de drainage bloot kan komen te liggen of verschuiven.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 10:20

Oef,nog meer reacties Knipoog

Oscar, ik weet het niet zeker,maar volgens mij was het excl.het huis..Er stond apart,perceelsopp is +- 1100 meter..

Zwelgje,zo een boerderij met veel grond was onze bedoeling eerst ook.. maar alleen mijn moeder kan dat onmogelijk betalen..Helaas..Maar,geniet er van he!


Sugarmiss,bedankt voor je antwoordt..Ik vond het al zo vreemd..Maar nu snap ik hem wel ja...Tegen die tijd nog maar eens goed over nadenken..

Allemaal weer bedankt voor de reacties! OK dan!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 12:20

Onder perceelsoppervlak wordt het hele perceel bedoelt, dus ook woonhuis, evt schuur, oprit, tuin enzo. Voor de zekerheid zou je natuurlijk de makelaar even kunnen bellen. Anders zit je je mischien blij te maken met een dooie mus...

Wij zochten ook een huis met een perceelsopp van ca 1000m2. We hebben uiteindelijk minder grond, ca 600m2, en het is vrij klein voor een paard. Wel hebben we ruimte voor een stal (nu de bouwvergunning nog...) en dan zou mijn paard een paddock krijgen van ca 7 bij 20 meter. Veel te weinig natuurlijk voor dagelijks gebruik, maar ik hoop dan in de buurt nog een stuk grond te kunnen huren (kopen zal te duur zijn) dat ik als weiland kan gebruiken.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 12:22

Als je het gebruikt om hem los te gooien, is het prima! Wil je hem echt weiden dan gaat dat niet omdat het gras gewoon op is en plat getrapt wordt. Maar de vorm moet natuurlijk wel zo zijn dat je er een bak van kan maken. En de vraag is wil je nog tuin overhouden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 14:08

Citaat:
Onder perceelsoppervlak wordt het hele perceel bedoelt, dus ook woonhuis, evt schuur, oprit, tuin enzo.

klopt
huis, bijgebouwen oprit moet je er nog aftellen.
En dan blijft er niet veel over.
En in de winter word het al snel een blub zooi, of je zou het meteen de bodem heel goed aan moeten pakken.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 14:36

Ah dus dan zit de rest er nog bij...
Dat is jammer.. Nee, een tuin hoeft niet, er is geen mooiere tuin, dan eentje waar een paard in rondloopt..Vandaar haha..Is mijn moeder gelukkig helemaal mee eens..

Het is wel de bedoeling dat er in ieder geval een gedeelte van de bodem wordt voorzien van drainage...

ach,dat zijn toekomst plannen he..Eerst maar eens gaan kijken,wie weet is het helemaal niks..

Bedankt voor de reacties!

Groetjes!