Te oud?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 22:49

Ik kan een paardje kopen, niet al te duur, heeft vroeger wedstrijden gereden in dresuur, en het is een schattie! Lovers Maar de eigenaar nu, heeft er al een tijdje nie op gereden (5 maand Verward ) waardoor hij een buikje heeft, maar het mag wel elke dag op de wei. Maar mijn ouders twijfelen een beetje omdat het al redelijk oud is (18 jaar Scheve mond ) ik weet niet of het dan nog goed is om er elke dag mee te rijden enzo.. volgens de eigenaar is het nog nooit ziek geweest maarja..
weten jullie wat raad voor me?

groetjes

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 22:55

18 jaar valt reuze mee kun je zeker nog mee rijden.
alleen even uitkijken en rustig opbouwen omdat ze nou stil gestaan heeft.
je ziet zelfs nog paarden van dik 18 jaar wedstrijden lopen.

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 22:58

ja, ik heb al gehoord van iemand met een paardje van 25 die nog op wedstrijd gaat, maar niet ieder paardje is hetzelfde Lachen

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 22:59

ligt er een beetje aan wat hij allemaal moet doen als hij van jou is.
En ik zou hem wel helemaal na laten kijken door een dierenarts of niet zijn benen ofzo heel erg versleten zijn.
Waarom heeft de eigenaar er 5 maanden niks mee gedaan? Dat moet je wel weten want een sommige paarden met been blessures (ken er zelf een paar) die lopen na een tijdje wei echt geweldig en is er niks meer aan te zien.
Het zou namelijk niet leuk zijn als jij nu denkt van hij loopt helemaal goed en na een paar weken/maanden blijkt hij toch iets te hebben.
En 18 is best wel al een hele leeftijd maar dat wil niet zeggen dat ze al bijna dood gaan want mijn paard der weide genootje is 30 en daar kan je nog een RUSTIG bosritje mee maken.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en succes ermee...
Groetjes

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 23:01

dat hangt van zijn gezondheid en conditie af.

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 23:04

hij heeft nog een paar arabieren, en gewoon geen tijd voor hem :-S maar toen hij aan de longe liep, liep hij echt mooi en vlot, ik dacht eerst dat hij het niet was Lachen ik wil er gewoon een beetje buite mee rijden en in de weide dan, niets zwaar hoor! en als hij van mij is, gaat hij op de weide waar een goeie stal opstaat, dus hij zal genoeg vrijheid hebben Lachen

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:46

Dookie schreef:
ja, ik heb al gehoord van iemand met een paardje van 25 die nog op wedstrijd gaat, maar niet ieder paardje is hetzelfde Lachen

Mijn verzorgpony is 25 jaar en was laatst nog 2e op een dressuurtornooi, ze spring makkelijk 1m en is nog niet lang dressuurgereden!

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:17

Het kan wel, maar je moet er wel op rekenen dat niet ieder paard hetzelfde is, en hij misschien binnenkort wel al ouderdoms verschijnselen kan gaan vertonen, dat kan binnen een maand, maar ook pas over 3 jaar of misschien wel over 10 jaar.

Het risico is natuurlijk groter doordat hij al 18 is..
Je moet dus wel alvast rekenen op latere kosten, en dat je hem ook niet meer zo 1-2-3 kan verkopen als hij al wat ouder is/wordt.

Als je de mogelijkheid hebt en het geld dan zou ik voor een jonger paardje kiezen, maar goed dat zou IK doen, ik heb er zelf ook eentje van een jaar of 24 en die kampt ook met een aantal ouderdoms probleempjes.

Zou er heel goed over na denken als ik jou was, en als je de beslissing neemt om 'm te nemen eerst goed laten keuren!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:29

Laat 'm maar doorlichten door (jou eigen) veearts, en laat die je een eerlijke mening geven over wat hij denkt dat het paardje nog aankan. Garanties heb je nooit natuurlijk, maar zo krijg je wel een redelijk beeld van wat je zoal te wachten staat met dit dier.

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:23

het valt alemaal best mee 18 jaar is niet zo oud je kan daar best wedstrijden mee rijden mijn vriendin heeft ook zo'n pony van 18 ree daar ook wedstrijden mee kan best.

groetjes ellen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:38

jammer dat het paardje nu sil heeft gestaan, dat maakt het ietsjes minder

mn moeder heeft een 16 jarig Z1 paard gekocht, was in top conditie

nu staat ie al een halfjaar te nixen(is nu 18) en gaat heel hard achteruit, ik wilde hem weer wat op conditie brengen, maar dat gaat niet echt lekker

dat halfjaartje stilstaan heeft haar geen goed gedaan en ipv een fitte merrie op leeftijd is het nu echt een oud paardje geworden

ik zou even verder kijken naar een ander leuk paard, er zijn er genoeg!

Larissa

Berichten: 729
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 20:02

18 jaar is toch al best op leeftijd, wij hebben destijds ook een pony gekocht van 18 jaar om daar de basis op te leren. Helaas heeft dit niet goed uitgepakt vanwege zijn gedrag tijdens het rijden...en hebben we hem na ongeveer drie jaar ingeruild voor een jonger (was toen 9, toen we die kregen) paardje en dat ging best aardig...

Zou een prima basis-paard kunnen zijn maar als je er echt nog actief op wilt rijden zoals wedstrijden rijden etc. maar toch zou ik zou persoonlijk als ik jou was toch naar een ander paard gaan kijken die jonger is en waar je lang mee kan doen!