wanneer past een bit??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
radijs

Berichten: 2004
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Paterswolde

wanneer past een bit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 09:10

'k las laatst ergens dat je als je het bit in de paardenmond doet dat er aan beide kanten een duim bij moet... en later zegt er iemand dat er aan 1 kant een pinkje bij moet!
wie weet wanneer een bit past?

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 09:17

als je er aan beide kanten 1 vinger kan leggen. wijsvinger!

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 09:24

Hmm.. dat kon ik met mijn oude bit, maar die was dus echt veel en veel te groot,
nu heb ik er eentje die gewoon netjes in zijn mond hangt, nooit een vinger tussen proberen te leggen, maar deze zit goed,
vreemd!

radijs

Berichten: 2004
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 09:39

hier word ik dus ook niet veel wijzer van, dat is gewoon het probleem iedereen weet hoe het moet maar iedereen weet het net anders!!

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 09:43

ik heb het altijd nog met wijsvinger ernaast egdaan, moet 0ook niet losjes die wijsvinger ernaast kunnen leggen he!

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 09:49

Je moet toch 1 rimpeltje zien......
Dat zei de vrouw waar ik mijn hoofdstel heb gekocht.
Al heb ik dan wel een western hoofdstel,dus mischien is dat anders.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 09:54

Dola jij bedoelt hoe HOOG een bit in de mond moet hangen Lachen

Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 10:19

Kijk niet alleen naar de buitenkant, maar ook of het bit goed van binnen past. De ruimte tussen de tong en het verhemelte is bij elk paard anders. Als een bit bijv. te dik is, dan drukt dit tegen het verhemelte van het paard. Dit veroorzaakt pijnlijke drukkingen en wondjes in de mond.

Hoe controleren:

Als je paard z'n bit inheeft en z'n mond is dicht met je vinger voelen of het bit tegen het verhemelte drukt.

Groetjes jolanda

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 10:23

dola schreef:
Je moet toch 1 rimpeltje zien......
Dat zei de vrouw waar ik mijn hoofdstel heb gekocht.
Al heb ik dan wel een western hoofdstel,dus mischien is dat anders.


Ik hoorde laatst dat dat weer onzin is... Het wordt er niet echt duidelijker op zo. Scheve mond

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 10:40

ik vind dit zo vaag altijd he, mijn duim/wijsvinger/pink of die van mijn vader... Dat scheelt nogal

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:05

Een bit heeft de juiste breedte als het mooi tegen de mondhoeken aansluit zonder deze in te klemmen, heel logisch
Een gebroken bit mag een paar millimeter uitsteken aan beide kanten (het stukje tussen de mondhoek en de bitring, wat buiten de bitring valt is niet van belang), bij een ongebroken bit mag dat wat meer zijn.

Bij een te breed gebroken bit krijg je een sterkere "notekraker" werking op de onderkaak en bovendien ligt er een dunner deel op de lagen, wat het effect nog meer versterkt. Bij een te smal krijg je wondjes en andere ellende in de mondhoeken, bovendien drukken dan de ringen tegen de wangen en dat is ook niet comfortabel.


Over de hoogte van een bit in de mond:

Het is niet zo simpel dat je gewoon een bepaald aantal plooien (2, maximaal 3 is gangbaar) in de mondhoeken aan moet houden. Het bit moet in de mond tussen de (haak)tanden en de kiezen inliggen, het mag beide niet raken. De enige manier om dit te controleren is door ín de mond te kijken, je kunt het al zien als je bovenlip omhoog duwt.
Bij ruinen en hengsten moet je dan het bit soms best een flink eind ophijsen om het vrij te houden van de haaktanden, bij merries is dat wat makkelijker omdat ze meestal geen haaktanden hebben.

LoveDunc

Berichten: 760
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:42

dat had ik ook. Als je een bit in doet dan zie je of die te groot is, want er mag niet meer dan 1cm tussen de kanten zitten.
XxXxX