hoe weet ik of mijn paard genoeg drinkt met dit we

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

hoe weet ik of mijn paard genoeg drinkt met dit we

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 19:50

genoeg drinkt met dit weer ???????
Ik ben net bij hem geweest en hij staat nogal suf in de wei , de andere paarden ook logisch met dit weer . Maar zijn ogen waren een beetje rood van binnen , toen heb ik een emmer water uit zijn "bad " gehaald en dit dronk hij niet , toen heb ik wat vers water gepakt en hier begon hij gelijk uit te drinken . Dit is grondwater en dus veel te koud om hem veel te geven in een keer . Later deed ik nog wat water met knoflook erin in een emmer dit wou ik een beetje op hem smeren en hij liep de hele tijd achter me aan om het water er weer uit te drinken .
Aan het bad kan ik ook niet echt zien of er wat uit is of niet er verdampt natuurlijk ook wel wat met dit weer .

Ik hoop dat iemand me een antwoord kan geven .

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 20:02

Je kunt zien of een paard genoeg vocht 'in zich heeft' door een huidplooi te pakken in zijn nek. Deze moet redelijk snel terug schieten zeg maar. Als deze overeind blijft staan, moet hij echt nodig iets drinken.

Die rode slijmvliezen zeggen niets over het vochtgehalte in je paard. Wanneer de slijmvliezen bij de ogen rood zijn, kan dat komen doordat het geiriteerd is door de vliegen. Wanneer meerdere slijmvliezen (tandvlees, net boven de tanden en de anus) rood gekleurd zijn, kan dit duiden op een ontsteking ergens in het lijf.

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:24

Wat je zegt over dat water.... als ze zo'n bad hebben in de wei, dat water blijft natuurlijk niet lekker fris, toen ik nog reed en mijn bijrijdpaard stond op de wei wou hij ook wel altijd uit een emmer drinken met fris water. Gewoon omdat het tenslotte zo'n warm weer was (als hij dorst had dronk hij ook uit dat bad, maar geef toe mensen houden ook wel eens van iets lekker fris Knipoog) Dus ik denk niet dat het wil zeggen dat je paard niet genoeg drinkt, maar gewoon dat hij het frisse water 'lekkerder' vindt Lachen En idd misschien kun je het controleren zoals Vonnie84 zegt, of er ook andere manieren zijn om het zelf na te gaan weet ik niet

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 23:09

Nu met dit hete weer hebben wij 2x tonnen van 100 liter onder het afdakje van de stal staan. 2 merries,1 jaarling en 1 zogend veulen hebben daar continu toegang tot en alweer vanavond was 1 helemaal leeg en de andere voor 2/3 leeg. Dus in totaal +/- 175 ltr voor 3 'drinkers', = +/- 60 ltr per paard per dag!
"swinter kom ik toe met een ton verversen per 2 dagen maar nu iedere ochtend 2 tonnen op nieuw.
O ja, ik heb ook grondwater dat lekker koud is maar als het 5 minuten staat dan is het 'kil' gevoel ervan af.

In een bad verdampt met dit weer ongeveer 30% van de inhoud!! Neem daarbij dat als het de hele dag bloot gesteld is aan de zon, dat dit nu misschien zelfs nog wat meer is en natuurlijk is de water niet smakelijk maar lauw.
Wilt hij s'avonds drinken, laat hem dat maar doen maar beste is er voor te zorgen dat de paarden overdag toegang krijgen tot veel en vers water.