Is dit erg...zo ja? Dan heb ik een probleem(pje)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Is dit erg...zo ja? Dan heb ik een probleem(pje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 16:13

Hallow,

Me paardje is afgelopen dindsdag gechipt, rond de middag uren. Op de dag zelf heb ik gewoon alleen wat met dr gestapt aan het halster, dat gaf de DA als advies. De dag daarna woensdag dus heb ik dr gewoon zonder iets eraan gelongeerd, ongeveer 15-20 minuten. Gisteren, donderdag dus ben ik er gewoon op gegaan, maar ze was nogal druk en ik had last van mijn knie dus ben ik er afgegaan en heb ik dr even los gelaten in de paddock, uiteraard was ze een beetje wild omdat ze toch wel 2 dagen bijna niets heeft gedaan in vergelijking tot wat ze normaal loopt. Maar mijn vraag is nu, kan dit kwaad, ik bedoel dus is er kans dat de chip nu verschoven is ofzo, omdat ze heel erg heeft gerend? Ze was niet echt heel wild met dr hoofd, maar ik zit nu toch wel te stressen Scheve mond

Groetjessss

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:22

nou ik denk het niet hoor'
de chip zal toch wel er stevig zitten lijkt me
een paard kan eigelijk allesdoen met chip
maart ik dek dat je bedoelt vooral met dat de chip er pas in zit
ik denk dat het wel goed is anders zou je mischien je da kunnen bellen als je erg blijft stressen en twijfelen
succes

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:25

nee kan helemaal geen kwaad hoor Haha!
ik had mickey de dag na het chippen op de wei gezet,en daar heeft ze me toch gek liggen doen,en ik heb ook helemaal geen problemen gehad.
mij lijkt dus dat het geen kwaad ken.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:19

Welnee, niet druk om maken hoor, nergens voor nodig!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:58

Niets aan de hand, hoor.
Er wordt inderdaad aangeraden om de eerste dag na het chippen rustig aan te doen, maar daarna mag je pony weer alles, hoor! Als je je echt ongerust maakt kun je de eerst volgende keer dat de veearts langskomt vragen of die de chip even controleert.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 18:00

De pony moet de eerste dag(en) rustig aandoen omdat je met rijden en longeren de spier waar de chip inzit beslast. De bedoeling van een chip is dat die ingekapseld wordt in de spier. Als je de pony dus normaal laat werken (aan de teugel/bijgezet) raakt de chip niet goed ingekapseld en kan later gaan zwerven.
Maar ik zou me er in jouw geval geen zorgen over maken.

jennifer14
Berichten: 443
Geregistreerd: 23-08-02
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 18:11

Hoi,
Je hoeft je nergens druk om te maken,
als je paard of pony een chip heeft gekregen
is het wel verstandig om daarna eigenlijk niet
meer te rijden. De eerste paar dagen erna zou
hij/zij wel wat ongrustiger zijn dan anders.
Maar dat komt omdat er toch een best grote
naald ingaat voor die chip. Zo'n chip dwaald
gewoon door het paardenlichaam, dus hij kan niet los
of vast zitten. Ik hoop dat het weer beter gaat.
Party!!

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 19:07

Uhm...
De chip die dwaalt door het lichaam en kan niet vast of los zitten???
Ik denk toch dat het de bedoelding is dat ie op een plek blijft zitten hoor....

Maar efef ontopic,
Ik zou me geen zorgen maken, want je hebt een paar dagen rustig aangedaan.
Als je je nog niet echt op je gemak voelt, en het nog niet vertrouwd zou je de DA kunnen bellen.

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 19:16

O ok nou tsja ergens in mijn achterhoofd wist ik het ook wel, maarja het bleef maar rondspoken in mijn hoofd dat het maybe niet goed was. Ik zit me weer eens zorgen te maken om niets.

TNX

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:02

Lijkt me toch vreemd als hij gaat dwalen, als ze dan de chip moeten controleren moeten ze het hele paard bijlangs Knipoog
Zal wel meevallen, een chip lijkt me toch stevig zitten zo tussen de lichaamscellen?

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:18

Lekker als hij in zijn hart of longen ronddwaalt. Hij mag maar uikrijken dat hij niet verdwaalt!
Tuurlijk dwaalt een chip niet door het lichaam heen. Lekker handig als ze het nummer moeten controleren. Een chip wordt er op een bepaalde plaats (linker halsspier) ingespoten en blijft daar (mits hij dus niet ingekapseld wordt en gaat zwerven) de rest van het paardenleven zitten.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:26

De chip wordt bij paarden in de spier ingebracht. Dat kapselt dan in, waardoor hij dus niet gaat dwalen door het lichaam.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:45

Oeps wij zijn s'avonds een uurtje nog gaan rijden wist niet dat het niet kon!

Hij leeft nog steeds dus het zal geen kwaad kunnen maar ik geloof dat het beter is om hem niet in het zweet te laten werken.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:06

Dat van dat zweten heeft meer met inentingen te maken dan met chippen. Na een inenting is het niet goed om je paard in het zweet te werken, maar daar zijn de meningen ook weer over verdeeld.

Ik neem altijd maar het zekere voor het onzekere, soms zijn ze toch eventjes niet lekker ervan, paar daagjes rustig aan.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:29

Als je nog twijfelt kun je altijd als je dierenarts voor een ander paard op stal komt even vragen of hij hem even scant. Als het goed is heeft hij dat apparaat altijd bij zich.