Paard vervoeren: wat voor auto voor de trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Paard vervoeren: wat voor auto voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 11:08

Hoewel mijn oude trouwe Nissan nog prima rijdt, is 'ie eigenlijk te licht voor het trekken van een zwaarbeladen trailer (een beladen 1 paardstrailer kan 'ie doen, maar fijn rijden is anders). Ik ben dus druk aan het rondkijken naar opvolgers.
Ik wil graag van de chauffeurs onder jullie weten welke auto jullie voor de kar hebben en hoe deze bevalt? Ik ben ook erg nieuwsgierig naar het verbruik!

En zijn er nog mensen met ervaringen met 2 paardsvrachtwagens? En dan met name het onderhoud?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:30

Wij hebben net een Opel Omega 2.5 6V gekocht. Weegt 1500 kg en mag 1800 trekken. Ik heb er nog niet met de trailer mee gereden maar binnenkort kan ik daar meer over vertellen. Hij verbruikt (benzine) ongeveer 1:11 normaal, en met trailer zal het wel groter worden (minder gunstig) Maar je kunt ze ook in Diesel en op gas krijgen...
Prijs in aanschaf valt mee (2e hands dan he!). verbruik en onderhoud is ietsje hoger.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 15-07-03 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:32

Wij zijn een half jaar geleden ook op zoek gegaan naar vervoer. Ik rijd wedstrijden en onze oude auto kon geen trailer trekken en onze oude trailer was ook rijp voor de sloop. Bovendien hebben wij allebei ruime ervaring met het rijden met trailers en aanhangers, maar dus geen E rijbewijs!
Toen dachten we dus ook slim te zijn en een 2 paardsvrachtwagentje te nemen als oplossing. Maar wij zijn daar erg van teruggekomen. Het onderhoud van die dingen, vooral als ze wat ouder zijn, is verschrikkelijk duur! In de aanschaf van een tweedehandse (nieuwe hebben we niet eens over nagedacht, veels te duur) valt het nog wel mee. Wij hebben er heel veel gezien. En iedereen liet vol trots de rekeningen zien van wat ze er allemaal aan hadden laten vernieuwen... Ieder jaar bij de APK een dikke rekening dus. En als puntje bij paaltje kwam wilden de meeste mensen het ding kwijt omdat ze gewoon een trailer wilden kopen. Je moet nl. niet vergeten dat je naast die vrachtwagen ook je gewone auto nog hebt. Dat is dus niet 1 x maar 2 x per jaar een APK met alles erbij. Bovendien zijn de onderdelen van zo'n vrachtwagen wel 4 x zo duur als van een personenauto en is ook het repareren veel duurder (heb daarvoor geinformeerd bij een bevriende garagehouder). Wij zijn in ieder geval op de kosten afgeknapt en hebben nu een Volvo 940 gekocht (onze oude auto gaf tijdens het zoeken naar die vrachtwagen ook maar meteen de geest) met een goede tweedehands 1 1/2 paards trailer en dat bevalt prima. Als je een vol beladen 2 paards wilt trekken kom je eigenlijk bijna altijd op een terreinauto uit.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:39

wij hebben een Chrysler jeep, hij zuipt als een gek, maar verder wel een fijne auto.Eerst hadden we een audi A3 voor de trailer, was niet erg prettig, en nu met de 2 paards trailer zou die het niet eens kunnen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:40

Ik vervoer Imker in een tweepaardstrailer met daarvoor een verlengde Nissan Patrol 2.8 GR Turbo Diesel.
Niet zuinig in verbruik, maar oerdegelijk en vreselijk sterk. Mag 3500 kilo trekken en in de bak mag ik 600 kilo laden. (kan ik lekker veel mee op pad nemen! Haha! )

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:41

Tussendoor hebben we bmw alpina van me pa gebruikt , ik moet zeggen zo'n jeep is wel veel fijner.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 12:52

ik rij in een (niet lachen) Fiat Multipla 1.9 JTD (grijs kenteken) Haha! , rijdt zonder trailer 1 op 16 en met trailer verbruikt ie iets meer......

Ik rij met een 1 1/2 paards trailer met een 600 kilo zware koudbloed erin, samen 1300 kilo en dat mag de auto precies trekken volgens de papieren. OK dan!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 12:56

imker schreef:
Ik vervoer Imker in een tweepaardstrailer met daarvoor een verlengde Nissan Patrol 2.8 GR Turbo Diesel.
Niet zuinig in verbruik, maar oerdegelijk en vreselijk sterk.


Afbeelding

Dit is mijn beul Haha! super wagen trekt met gemak een trailer met twee grote paarden, en imker? die van mij loopt keurig 1 op 10 en ik rij graag een beetje door...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:10

Ik trek op het moment de trailer met een Kia bestelbus , mag 1550 kg achter. Grijs kenteken, diesel, dus goedkoop. Hij trekt het best, dat valt me niks tegen, maar verder vind ik het een rotauto. Oncomfortabel en veel herrie, maar het is even niet anders en nog altijd stukken beter dan niks. Verbruik heb ik niet uit durven rekenen, maar zuinig is hij absoluut niet. Zonder trailer al niet, met trailer is het helemaal vreselijk.

Afbeelding

Ik rijd ook wel eens met deze auto voor de trailer, een Jeep Grand Cherokee 4.7 V8 Cool Trekt echt super, je merkt niks van de trailer, maar het verbruik wil je niet weten

Afbeelding

'T is denk ik wel duidelijk welke auto mijn voorkeur heeft Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:15

Wouter24"]
[quote="imker schreef:
Ik vervoer Imker in een tweepaardstrailer met daarvoor een verlengde Nissan Patrol 2.8 GR Turbo Diesel.
Niet zuinig in verbruik, maar oerdegelijk en vreselijk sterk.


Afbeelding

Dit is mijn beul Haha! super wagen trekt met gemak een trailer met twee grote paarden, en imker? die van mij loopt keurig 1 op 10 en ik rij graag een beetje door...
[/quote]

Wauwie Wouter, dit vraagt om een Patrol-meeting!!!
Die van mij was eerst wit met licht- en donkerblauw, maar nu is hij overgespoten naar het donkerblauw-metallic. Vingers aflikken

Van welk jaar is de jouwe? Mijnes van 1998. Ik weet niet of het met de Turbo te maken heeft, dat hij zo onvoordelig loopt, maar goed, wij krijgen hem niet zuiniger!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:21

We hadden er eerst altijd een jeep voor staan, maar die hebben we verkocht toen we hem niet meer gebruikten. Nu moet ik heel af en toe met de trailer weg en dan staat er gewoon een busje voor.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 16:36

Wij hebben een Toyota Picnic voor een anderhalfpaards-trailer, en dat mag hij nog net trekken op een B rijbewijs. Nu ik ook m'n E-rijbewijs heb zou er waarschijnlijk ook een 2paardstrailer achter mogen.

Omdat ik tot de 2,7% van de Nederlanders behoor die de regels van de regels van auto/trailercombinatie kent, zal ik jullie daar nog even op trakteren Haha!

Met een B-rijbewijs mag je een trailer trekken waarvan het maximale laadgewicht onder het ledig gewicht van je auto is - maar alleen als het totale gewicht van de combinatie dan onder de 3500 kilo blijft.
Dus: onze trailerauto weegt leeg 1350 kilo. Het maximale laadgewicht van onze trailer is 1325 kilo. Volle trailer weegt minder als lege auto en het geheel weegt 2675 kilo, dus hier mag ik met een B-rijbewijs mee rijden.

Met een B-E rijbewijs mag je een trailer trekken zo zwaar als onder 'maximaal te trekken gewicht - geremd' staat op het kentekenbewijs van de auto.

Er zijn maar weinig auto's waarmee je een tweepaardstrailer mag trekken op een B rijbewijs. De combinatie is al gauw te zwaar.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 17:51

Wij zetten er altijd onze (citroën) camper voor, en anders de volvo 440, die kan net.

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 19:14

Opel Omega 2.5 diesel, mag 1800 kilo trekken!! Bevalt f goed, had hiervoor alleen de stationuitvoering en dat beviel nog beter, met endurance wedstrijden heb je altijd zo veel zooi bij je!!

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 19:16

Wouter24 schreef:
Dit is mijn beul Haha! super wagen trekt met gemak een trailer met twee grote paarden, en imker? die van mij loopt keurig 1 op 10 en ik rij graag een beetje door...


Zeg Wouter, hoe doe jij dat als ik vragen mag Verward

Ik houd ook van stevig doorrijden maar die van mij loopt toch echt 1 op 6,5 Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 20:02

Wij hebbben een Ssang Yong Korando 2.9 Turbo Diesel op grijs kenteken.
Hij mag 3500kg trekken en dat is dus ruim voldoende.
Zonder trailer loopt hij 1 op 10 en met trailer 1 op 6.
www.ssangyongapeldoorn.nl , hier staan veel terreinwagens te koop, ook andere merken.

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 22:46

Wij hebben een turbo diesel 4 wheel drive toyota pickup. Niet handig met inparkeren maar supersterk en niet zo gek duur in onderhoud. Wat ie precies mag trekken weet ik zo niet maar met gemak 2 paarden. Ben van het voorjaar met een kwpner van een kleine 650 kilo en een tinker van dezelfde aantal kilo's naar Zeeland geweest vanaf Zutphen met 3 volle tanken heen en terug. Valt mee he? Haha!

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 13:56

Bedankt voor de reacties tot nu toe! Maar ik vraag nog eventjes door Haha!

Heeft iemand van jullie ervaring met 1 van de volgende auto's (en dan dus met beladen 1,5 paardstrailer)?

Audi 100
Mercedes 200 ( > 1991)
Citroen XM

...

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:54

Landrover Defender (wel echt een auto voor de liefhebber Knipoog ), mag ik prettig genoeg ook anderhalfpaardstrailer mee trekken zonder E.

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:01

Ik heb een VW Vento 1.9 TDI, trekt een anderhalfpaards trailer alsof er niks achter hangt, en het verbruik: 1 op 20.5 zonder trailer, 1 op 19 met trailer. Is in het dagelijks leven ook een hele goedkope auto, mankeert nooit wat. Volgend jaar koop ik de VW Bora of Passat, ideale auto's voor het trekken van een trailer. Ik ga elke week minstens 1 keer met de trailer op pad.