Paard onder de tuinslang bij warm weer ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Paard onder de tuinslang bij warm weer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 22:08

Als het net zoals de laatste tijd en nu soms echt behoorlijk warm is ,
heb ik de gewoonte om Rena na het werk , of ook als we niks doen die dag , lekker even af te spoelen onder de tuinslang.
Goed nat maken , lekker douchen , even verkoeling en dan daarna lekker door het zand rollen zodat ze een mooi vliegenschildje over haar velletje heeft

Meestal vindt ze het best lekker onder die sproeier , dat zie je eraan af dan Lachen

Zien jullie hier nog nadelen aan dat ik dit doe misschien ?

En hebben anderen deze gewoonte toevallig ook , om met warm weer hun paardebeest even lekker helemaal af te spoelen ? Lachen

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 22:11

ik zie er zo 1 2 3 geen nadelen aan....ik doe het ook wel bij Boyd, en de Friezen bij ons worden regelmatig gesproeit...

ff sproeien.lekker afkoelen met dit weer..en inderdaad...heeeeeerlijk rollen in het zand Haha!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 22:11

Ik spoel mijn paard eigenlijk altijd af na het rijden... het hele jaar door... Heerlijk vinden mijn paarden het! En zomers lekker met heel koel water, dat vinden ze echt erg fijn! Dus mooi blijven doen hoor!

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 22:46

Ik sproei Guinness ook regelmatig helemaal af, vind ze heerlijk. Ze komt vrijwillig aanlopen en draait zich lekker voor de slang, zodat ik vooral haar borst en hals raak. Is lekker verkoelend en inderdaad na het rollen een mooi beschermlaagje tegen de vliegen. Ik zie er geen kwaad in hoor. Jammer dat mijn andere 2 boeven niet vrijwillig willen douchen....

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:29

ik doe het met warm weer ook.
pluk ik hem smiddags uit de wei, afsproeien en de wei weer in.
als je hebt gereden moet je volgens mij wel oppassen dat de spieren niet te snel afkoelen door het koude water

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:32

Ik zie er ook geen nadelen van, volgens mij is het zelfs heel erg goed voor de bloedsomloop van een paard....

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:38

Ik spuit ook altijd af na het werk, overal waar hij gezweet heeft en zijn benen. 's Zomers alles gewoon met koud water. Ik weet ook geen nadelen Lachen

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:49

Het is best een gedoe om de waterslang aan te zetten hier dus meestal gooi ik er gewoon een emmer water over en maak zn hoeven apart nog even nat.
(water is niet ijskoud, meer lauw)

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:51

ik doe het ook wel eens, maar ik weet wel een nadeel Knipoog

als het paard warme spieren heeft die snel afkoelen door koud water, kunnen ze er last van krijgen. iemand heeft ooit eens gezegt wat precies, maar dat ben ik kwijt :S

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:56

Als een paard te snel afkoeld gaat de hartslag ook te snel naar beneden, daardoor worden bepaalde afvalstoffen niet goed afgevoerd en kunnen zijn spieren verzuren.
Daarom is het heel belangrijk je paard eerst goed uit te stappen.
En geen ijs-en-ijs koud water te gebruiken. Slim
Laatst bijgewerkt door Inge_83 op 14-07-03 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:58

tinkerLuna schreef:
als een paard te snel afkoeld gaat de hartslag ook te snel naar beneden, daardoor worden bepaalde afvalstoffen niet goed afgevoerd en kunnen zijn spieren verzuren.


ja, verzuren bedoelde ik

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 00:44

Ik hoorde 'n keer iets van dat je op moest passen bij de ruggengraat ivm de zenuwen? Dus als het warm is mocht je daar niet (meteen) met koud water overheen gaan ofzo?

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 07:36

Ja , nee , dat je die warme spieren niet ineens met ijskoud water moet laten schrikken is logisch Haha!

Ik zat eigenlijk meer te denken aan dat het op de 1 of andere manier niet goed zou zijn voor de huid/vacht van het paard ofzo ..... door leidingwater , kalk of iets dergelijs daarin , iets raars Lachen

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 09:01

Nee maakt niet zoveel uit, zolang je maar niet iedere dag met zeep gaat wassen.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 09:16

Bij heet weer sproei ik mijn paarden ook graag af, maar nu vertelde mij laatst iemand, dat het voor de paarden zelf niet zo heel erg goed was, om de volgende reden:
Als je paard het warm heeft (door werken of gewoon omdat het 30 C + is) en je sproeit ze met koud water af, moet hun bloedsomloop sneller werken om het temp. verschil te kunnen verwerken; bloedsomloop aan het werk --> paard weer warm. Hier zie ik de logica ook wel van in Scheve mond !
Als het warm is en je neemt zelf een koude douche, krijg je het immers ook weer sneller warm ?!!
Volgens haar, was het daarom beter om je paard alleen maar met lauw water af te sponsen en hooguit alleen de benen een beetje af te spuiten.
Lastig, want vooral mijn Dikke is er dol op om afgespoten te worden Lachen !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 09:33

Bij ons gaan ze ook lekker elke dag onder de douche. Zowiezo om elk druppie zweet eraf te spoelen, heb je minder last van vliegen. En daarna lekker door het zand rollen en niet meer afborstelen Haha!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 09:34

ik spuit mijn dikke koudbloed altijd lekker af, vindt ie zalig, voorals als ik zijn mond uitspuit (dan krijg ik zelf ook een douche! Schijnheilig )
Haha!
Tegen de tijd dat ik hem op de wei gebracht heb, is ie alweer droog. OK dan!

Wat ik wel doe, als ik de kans krijg, is hem (nadat ik hem netjes met een zweetmes heb drooggetrokken natuurlijk) lekker laat rollen in het zand, dat verkoelt en is een goed vliegenwerend middel.
OK dan!
Mijn stalgenoten verklaren me voor gek: heb ik net een schoon paard, laat ik hem paneren in het zand! Pling

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 10:22

Ik sproei Apollon ook met dit weer na het werken af. Vind ze heerlijk!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 10:39

Ik zet mijn paard in de zomer bijna elke dag onder de spuit. In de winter spuit ik na de arbeid altijd de pezen even af.

Lekker doen dus... wij douchen toch ook, lekker even het zweet eraf en afkoelen.

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 10:46

ik sproei mijn paard ook altijd met koud water in de zomer, vind ie ook heerlijk, vooral als ik net als smurf in zijn mond spuit Cool
hij laat me zelf weten wanneer hij er genoeg van krijgt met dat koude water: wordt hij nerveus en begint te schrapen met de voorhoeven, pienter baasje
na de douche een heerlijke rolbeurt en die slome knol van me(door de hitte welliswaar) verandert weer in een fris paardje *LOL*

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 12:29

ik sproei spuit ze met warm weer ook altijd af en daarna idd laten rollen in jhet zand en ze zijn ff van de vliegen af Haha! (ziet er niet uit maar oke)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 12:29

ja lekker onder de douche en zelf ook gezellig spetteren Rolleyes

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 12:38

Nou ik spoel donni ook af als het warm is.
Haal ik der lekker uit de wei of spoel der af in de wei.Vind ze echt heerlijk vooral bij der borst Lachen

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:17

De mijne is PANISCH voor water, een druppeltje is al eng ... ik wou dat ik het hem kon leren, maar , hij wil niet!!!!! Zelfs een natte borstel is al "levensbedreigend" volgens hem! M'n koe moet wel dringend 's gewassen worden, want zoals ie er nu uitziet kan ik echt niet onder de mensen komen Haha!.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:23

Ik heb Solide net nog afgespoten en ze vind het echt heerlijk, alleen al als die slang aanstaat weet ze niet hoe snel ze erbij moet komen. En dan daarna zekers lekker rollen in het zand. Komt ze daarna ook altijd mij ff vies maken door dicht tegen me aan te lopen. Och ja altijd leuk!!!