Naamgeving 'op het goede been lichtrijden'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Naamgeving 'op het goede been lichtrijden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 23:44

Laatst had ik op stal een gesprek met een stalgenootje over op het goede been lichtrijden. Ik had het over dat je op het goede been lichtrijdt als je gaat staan als het buitenvoorbeen naar voren gaat, dan rijdt je op het buitenvoorbeen met goed lichtrijden.

Zij vertelde in principe hetzelfde maar met een andere naamgeving. Namelijk dat je op het binnenvoorbeen lichtrijdt wanneer je gaat zitten als het binnenvoorbeen naar voren gaat.

Volgen jullie het nog? *LOL*

Maar wat is nou de juiste naamgeving? Rijdt je op het buitenvoorbeen of het binnenvoorbeen licht? De beweging blijft hetzelfde, maar nu het naampje Haha!

Ben benieuwd Tong uitsteken

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 23:52

Waar ik tot nu toe ben geweest reden we allemaal op het buitenvoorbeen licht Knipoog

Jet

Berichten: 11994
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 23:56

Volgens mij noem je het op het buitenvoorbeen lichtrijden, omdat je zit als het buitenvoorbeen op de grond is. Klinkt vreemd, maar zo heb ik het altijd geleerd en overal gehoord.

linielin

Berichten: 858
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 23:57

bij ons op de manege word ook altijd tegen de beginnertjes gezegd dat ze naar het buitenbeen moeten kijken. als het buitenbeen naar voren gaat moet je staan en als het naar je toe komt moet je zitten....(jaja help wel ooit met die lesjes)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 00:09

Ik heb wel eens een snuggere horen vertellen dat je op het binnen achterbeen moest letten,
alle lesklantjes zaten dan ook half gedraaid.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 00:35

ik heb ook manegelessen gegeven, en als je de beginnertjes dan uitlegde wat op t goede been lichtrijden was, dan was er altid wel eentje die dus voorover van de pony afviel omdat ze zo naar die schouder aan t kijken was.
kleine kindjes op c pony's ja die moeten voorover bukken om de schouder helemaal te kunnen zien, want ja zo'n klein kind wil natuurlijk uitgebreid bestuderen hoe die schouder er nou uitziet alstie beweegt, ook leuk als de pony dan terug in stap viel, dan doken ze er ook voorover af, vooral die schrikreacties van de ouders was iets om je kapt om te lachen, maar ja dat deed ik dan maar niet hardop!

of dan had je er een paar op een haffie, en laten daar nou juist de manen ervoor zitten, paniek, want dan konden ze niet zien of ze goed zaten, dan legde ik maar uit dat ze ook naar het binnenbeen konden kijken

maar in principe wordt er volgens mij over over 'op het buitenvoorbeen lichtrijden' gesproken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 00:39

Op het buitenvoorbeen is de gebruikelijke term. Als het buitenvoorbeen voor is sta je in de beugels. Dat is hetzelfde als staan terwijl het binnenachterbeen voor is, maar dat kun je beginners niet aan doen, om het op die manier uit te leggen Knipoog

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 08:23

Bij ons op de club gebruiken ze bij de beginners altijd "op het goede been lichtrijden"
En je wil niet weten hoe vaak je dat dan wel niet hoort!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 09:18

Boos!
En bedankt... nu ben ik er zo over aan het nadenken dat ik nu niet eens weet wanneer je moet staan...
Duidelijk... niet over nadenken, beweging voelen en meewerken...

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 09:25

op het buitenvoorbeen lichtrijden

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 10:29

De bedoeling van 'lichtrijden op het juiste been' is het binnenachterbeen van je paard ontlasten (vooral in de wendingen), dus je komt uit het zadel wanneer het binnenachterbeen van je paard naar voor gaat & je zit in het zadel op het ogenblik dat het binnenachterbeen 'naar achter' is. Aangezien de beenzetting in draf diagonaal is, wordt het buitenvoorbeen opgetild & naar voor gezet op hetzelfde ogenblik als het binnenachterbeen. & Daarom spreekt men van 'lichtrijden op het buitenbeen', omdat er in manèges e.d. wordt aangeleerd om naar het buitenvoorbeen te kijken.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 11:16

Ik heb geleerd dat je op het buitenbeen voor licht moet rijden Lachen

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 11:54

Mooi, komt het er toch op neer dat mijn bewoording goed was. Anders moest ik toch ernstig hersenkraken als ik nogmaals met iemand zo'n gesprek zou hebben Haha!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 11:54

Ik leer de kinderen eerst om naar de buitenschouder van de pony te kijken, dan moeten ze dus staan wanneer ze die naar voren zien gaan. Zodra ze iets verder gaan leer ik ze voelen wanneer het binnenachterbeen naar voren gaat, zodat ze kunnen voelen wanneer ze moeten staan.

Je ziet ook heel vaak bij mensen die net leren lichrijden dat ze maar heel weinig op het verkeerde been zitten, je wordt als het ware iets omhoog gegooit door het binnenachterbeen dus dan is het makkelijker lichtrijden voor de beginner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 12:04

Je rijdt licht op het binnenachterbeen (zodat deze ontlast wordt als íe onder de massa gezet moet worden) en dat check je door te gaan staan als de BUITENschouder naar voren gaat.
NOOIT leren om naar de binnenschouder te gaan kijken (ook niet als je zegt dat deze dus naar achteren moet zijn, wat in principe wel klopt), want zeker met zwaardere ruiters leg je dan een probleem neer bij het paard. De ruiter gaat in het begin altijd wat voorover hangen om te checken, en zal dan het gewicht op de binnenschouder van het paard leggen, waardoor deze niet meer fatsoenlijk de bocht om komt.

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 14:38

Buitenvoor, maar meestal voel ik het wel, kijk ook eigenlijk nooit. Veel beginners voelen het ook nog erg goed aan.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 17:49

Het buitenvoorbeen heb ik altijd geleerd Haha!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 18:30

Buitenbeen voorbeen, alleen ik heb geleerd wanneer die naar ACHTEREN is, ga ik ZITTEN. Om het even nog moeilijker te maken. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 18:33

Maar ik mis het WAAROM bij de meesten....
Nooit over nagedacht?

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 18:37

Omdat je anders niet lekker zit. Heb ik tenminste wel altijd dan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 18:39

Ehhhhhhhhhhhh daar was het nou net niet voor uitgevonden.... Haha!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 18:39

Nu maak je me nieuwsgierig! Vertel Tong uitsteken