wat voer je aan je paard of pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-01 11:51

Ik ben erg benieuwd wat jullie voeren aan je paarden en pony's!
Wat voor paard of pony heb je, hoe vaak rij je, wat voor soort en merk voer je en geef je ook supplementen?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 11:56

Equiral Sport;
Is super compleet en voer dan ook geen suplementen (meer) bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 12:07

Fjord, wordt western gereden, stevig getraind: in de wei: per uur werken 0.25 kg biks, voldoende gras en wat snijgras extra.
In de winter: 0.5 kg biks (subli basis) en 0.5 Kruidenmuesli (Subli, voor de 'lekker') per dag en 3x hooi/kuilgras, bij normaal werk. Bij extreem werk (buitenritten > 3 uur) halve schep biks extra.

WPN'er, western, normale arbeid (uurtje/dg): in de wei: 2 kg biks, voldoende gras en wat snijgras extra
In de winter: 3 kg biks, 3x hooi/kuilgras. Bij extra werk 1 kg per uur arbeid erbij (heeft 'ie nodig, anders valt 'ie in)

Oh ja, supplementen: allebei knof door het voer, zomer en winter. Indien nodig in de winter foenegriek. In de winter twee keer per week gekookte lijnzaad, koffiebeker vol per paard.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sonja op 2001-09-04 12:15 ]</font>

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 12:32

een groninger staat nu dag en nacht op de wei en in de winter alleen overdag.
word redelijk hard getraind in de dressuur (M) 5 keer in de week.
Krijgt nu een halfje muslie per dag met foenegriek en knoflook.
Foenegriek voor de luchtwegen (gewoon prefentief) en knoflook voor alles bovendien versterken deze 2 elkaar.(zit in 1 pak gemengd)
Hij krijgt er ook nog een scheutje appelazijn overheen.
wat ook weer zuiverend werkt en samen met de knoflook errug goed antivlieg is.
Ik heb er altijd het minste last van tijdens een buitenrit.
voer ik 'm dit niet schuurd ie zijn staart aan de bovenkant en voer ik het wel stopt hij daar weer mee.
Hij krijgt nu ook een handje lijnzaadbrokjes er over heen en nu ook een schepje zout.
dit omdat ik geen liksteen in de wei heb ivm het wegregenen hier van.
In de winter heeft hij er 1 in stal en krijgt ie geen zout

Mijn veulentje 9ook groninger) staat ook dag en nacht buiten en krijgt behalve de melk en gras niets.
voor de xtra vitamine krijgt ze elke maand zo'n vitaminespuit.
Dit omdat mams ook errug sober gehouden moet worden omdat ze anders meteen als een ton zijn

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 13:15

Als ik de reacties van anderen zo lees krijgt Mika wel heel erg veel voer..... Haha!

's morgens geef ik kant en klare slobber (subli meal) en daar door heen geef ik foeneknof (eigenlijk preventief en anti vlieg) en lijnzaadbrokjes en biotine (voor de hoeven). De hoeveelheid slobber is droog iets minder dan de helft van zo'n voerbeker, in gewicht weet ik het niet want het weegt veel minder dan biks.
En dan krijgt ze er nog een plak hooi bij.

's avonds krijgt ze ongeveer 0,25 biks en nog een plak hooi.

Qua training doen we eigenlijk nog niet zo heel erg veel, ze loopt ongeveer 4 keer in de week, en dat varieert van een eind fietsen, tot wandelen of longeren.

Ze is niet echt dik, maar lijkt wel een beetje een hangbuikje te krijgen, tenminste zo lijkt het, want de nek en op de ribben zit echt geen hele dikke laag vet ofzo....

Groetjes Sonja

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 13:27

Mijn paarden staan overdag twee keer in de bak en alleen bij mooi weer in het land (land is niet groot, vandaar). Ze krijgen 's morgens een bijna volle schep onderhoudsbrok van Havens met een dikke plak hooi van goede kwaliteit. 's Avonds krijgen ze weer hetzelfde.
De ene merrie is gevoelig voor eiwitten, dus zij krijgt de dunste plak hooi en dat wordt aangevuld met tarwestro (heeft ze toch wat te vreten). Ze hebben 's avondsw allebeide een zomer-dekentje op, zodra het kouder wordt 's nachts komt er een echte deken op.

Zeer binnenkort gaat de voedergift wel omhoog, in verband met toename werk en kou, we denken dan aan 2x zo veel brok (welicht ook sportievere brok, dan wat minder extra) en 1/2 keer zoveel ruwvoer.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 14:09

Toon en Kaminka zijn beiden types die van de lucht dik worden en beiden errug lui zijn. Lekkere combinatie! Vanwege de luiheid ben ik sindskort haver bij gaan voeren.

In de zomer staan ze minstens een halve dag op het gras, nu een hele dag, want de wei is kaal en er zit weinig voeding meer in het gras. In de zomer krijgen ze beiden 3/4 schep biks (Havens) per dag, verdeeld over twee voerbeurten. Ook krijgen ze nog flink wat kuilgras (speciaal voor paarden: niet dat natte koeienspul vol eiwit), ook verdeeld over twee beurten. Van mij mag dit wat minder, maar de stalhouder is nogal royaal met kuilgras... Haha!

Op dit moment krijgen ze allebei ruim een kilo biks per dag, kuilgras en als ze gewerkt hebben haver en muesli, met appelazijn en zonnebloemolie. Hoeveelheid afhankelijk van het werk, bij zeg maar een uur flink werken, geef ik ze 3kwart tot een hele kiloschep haver met muesli. Bij longeren een halve schep.

In de zomermaanden alleen na het werk wat muesli.

De bedoeling is om de biks op te voeren naar 2 kg per dag in de winter, bij werk aanvullen met haver of granenmix en muesli.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mieke op 2001-09-04 14:09 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 14:53

Ik heb een KWPN-er van 1.64m die redelijk hard gewerkt wordt.
Per dag krijgt hij 4,5 kilo sportbrok, 1 kilo Pavo kruiden melange [soort muesli] en een flinke berg kuilhooi. Hij is lastig op gewicht te houden, hij wordt eerder te schraal dan te vet. Als hij in begint te vallen voer ik de hoeveelheid kuil en muesli op, het is zo'n lekkerbek dat hij absoluut niet meer dan 4,5 kilo van zijn brokjes op een dag eet.
Voedingssupplementen geef ik niet. Ik voer eerste kwaliteit kuil, brok en muesli en daar zit alles in wat hij nodig heeft.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 15:27

fjord, 2 jaar, dag en nacht buiten, geen arbeid.

Onbeperkt hooi en gras + 0.25kg mueslie zonder haver en 0.25kg basisbrok, allebei van Havens. Om de dag gekookt lijnzaad erdoor en elke dag een sheutje zonnebloemolie voor de glans.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 18:02

KWPN-er, 5 jaar, 1.63 mtr. Lichte arbeid,
Krijgt van Dodson&Horrell de Pasture Mix,
(voor genoeg energie zonder explosie gevaar Lachen )
2 kilo per dag + 2 plakken kuilgras, daarbij 3/4 a 1/2 kilo Equiral Structuurmix als extraatje bijna elke dag en 2 appels of wat brood, staat dagelijks op de weide ong. 5 (bij heel bar weer) a 9 uur per dag.
Krijgt er nu MaxH voedingssupplement bij en heeft een Lick-it in zijn stal (waar hij gek van is, laat er zijn Equifeederball met voer voor staan *LOL* )