Voer behoeften van een pony/paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Voer behoeften van een pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 11:37

Aangezien wij over een tijdje een pensionstal willen beginnen, zijn wij een beetje aan het kijken wat de dagelijkse behoeften qua voer van een paard zijn. Hierbij moeten we natuurlijk een onderscheid maken tussen:
-Sportpony's
-Recreatiepony's
-Pony's op rust
-Sportpaarden
-Recreatiepaarden
-Paarden op rust

We willen dus graag weten hoeveel van elke nodige voedingstoffen ze nodig hebben. We voeren dan elk paard wat de eigenaar wil, maar dan weten we welke soorten voer we moeten hebben. De paarden kunnen bij ons in de lente en zomer in het land. We willen waarschijnlijk hooi als standaard ruwvoer voeren, maar als iemand daar anders over denkt zeg het dan a.j.b. even. we willen dus waarschijnlijk geen biks voeren, maar zelf muesli's enz. mengen. Graag jullie advies!
Laatst bijgewerkt door paardje op 14-07-03 11:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 11:40

Ik zou een goed boek kopen over paardenvoeding, dan kan je ook precies lezen over het hoe, wat, waar, waarom etc. etc.

Vergeet niet dat de gemiddelde pensionklant geen idee heeft hoeveel het paard moet eten en waarom. Dus het is vaak aan de pensionhouder om dat in te schatten.

In geval van zelf mengen... het is meer werk, het is minder lang houdbaar. In gerst en haver zit verder weinig qua mineralen en vitaminen, dit is in de brokken namelijk wel toegevoegd. Denk hier dus hard over na. Het vergt meer opslagruimte, meer voorbereiding en meer rekenwerk.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 11:54

Er is voldoende variatie aan brok en granenmengelingen mogelijk, waar wetenschappers aan hebben gewerkt om de goede samenstellingen te vinden en te garanderen... Wil je dan het risico nemen met zelf gemengd voer? Ik zou in elk geval een basis willen van een vitamine/mineralen brok... Je kunt als stalhouder ervoor zorgen dat je verschillende soorten brok of muesli of granenmengeling (o.a. Garvo-FYTO) in huis hebt zodat je onderscheid kunt maken tussen lichte recreatiepaarden en paarden op rust aan de ene kant, en paarden die meer gebruikt worden en sportpaarden aan de andere kant. Bij ons op stal wordt alleen basisbrok gevoerd, en omdat mijn pony daar niet genoeg aan heeft, koop ik zelf sportbrok om hem bij te voeren. Dat vind ik niet prettig en praktisch omdat hij dan niet vaak genoeg van de sportbrok krijgt, en het gaat me teveel kosten omdat ik ook al voor de brok van de stalhouder betaal.
Ik heb liever dat hij gewoon van de stalhouder sportbrok krijgt twe keer per dag...

Paarden voer je op het oog en naar hoe ze zich gedragen. Met het huidige volledige voer, kan er dan weinig mis gaan. Met eigen voer uit losse granen is dat risico er wel.
Verder zou ik laten kiezen uit hooi en voordroogkuil. Stofgevoelige paarden mogen geen hooi, of alleen nat (maar dat vinden sommige paarden niet lekker en is een heel gedoe) Andere paarden hebben erg gevoelige darmen en gaan aan de diaree van kuil of worden er te snel te dik van en kunnen er dan maar weinig van eten (eerder vervelen en minder buikvulling)
Een beetje keuze is dus wel fijn, maar ik zou niet beginnen aan zelf mengen van granen, ook om eerder door anderen genoemde redenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 12:00

Als je niet echt heeeeel veel verstand hebt van paardenvoeding en voedingsbehoeften, ga dan alsjeblieft niet zelf mengen. Je kunt er zo ontzettend veel mee fout doen.
Kies dan gewoon voor een goede persbrok, of bijvoorbeeld Equiral.

Er zijn geen standaarden te geven, ook niet binnen de categorieen die jij noemt. Wij hebben paarden die nu alleen maar gras krijgen, en ook paarden die nog 3 kilo sportbrok erbij krijgen. Terwijl ze ongeveer hetzelfde getraind worden.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 12:18

Bedankt, ik snap het. Ik denk dat we dan toch maar opzoek gaan naar een goed merk die verschillende brokken heeft (voor verschillende soordten paarden). Welke wordt aanbevolen? We dachten namelijk dat er veel mensen waren die liever geen brok wilden. we gaan dan waarschijnlijk wel een muesli bijvoeren, zodat niet iedereen dat zelf gaat doen (dat er onrustige paarden komen enz.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 12:44

Waarom zou je je pensionklanten niet zelf het krachtvoer aan laten leveren? Geef iedereen een voerton van stal, en laat het ze zelf aanschaffen! Als veel mensen hetzelfde willen voeren, kun je evt. centraal in gaan kopen.
Zoveel paardenmensen, zoveel voedingswensen....

Zelf ben ik van mening dat veel te veel mensen hun toevlucht zoeken tot sportbrokken, terwijl veel paarden (en dus ruiters) beter af zouden zijn met een goede basisbrok.
Ik ben erg te spreken over de Ecobrok van Subli. Is ook meteen eco, scheelt ook weer.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 12:49

Zoek een voerleverancier die in bulk aanbiedt. Scheelt je een boel euro's. Kies een goede brok, die voldoet aan onderhoud/lichte sport.
De echte veeleisende ruiter kan zijn eigen paard dan apart bijvoeren buiten het stallingsgeld om.
Ik zou me de ellende van allerlei verschillende voersoorten niet op de hals halen.
Kies 1 soort brok, en voer bij met goed ruwvoer. Daar kan elk paard op leven en bewegen.
ik zou ok een max zetten op de brok in kg's, als je een relatief goedkope stalling biedt. Dus geen 7 kilo per dag in 1 paard op jou kosten. als mensen zoveel willen voeren, moeten ze bijbetalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 12:52

Bij bulk moet je wel even kijken hoeveel voer je gaat verbruiken. Bij een kleine hoeveelheid paarden is het niet rendabel en loop je (te veel) risico op oud worden/schimmelen van je voer in de silo.
Bel gewoon wat leveranciers, en laat vertegenwoordigers langskomen. Wordt je nooit dommer van!
(Ik kan je Van Cooten aanbevelen, goede leverancier)

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 14:09

oké, bedankt allemaal. ik denk dat we een goede basisbrok en een goede sportbrok bieden. ze mogen dan kiezen en anders zelf voer aanschaffen. moet even met mijn ouders overleggen. wat is trouwens bulk?
als nog meer mensen een reactie willen geven, graag!!!

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 14:21

Bulk dat is gewoon brok maar dan in een grote silo.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 18:48

Wat ook wel handig is, de voedingswaarde van de partijen hooi laten bepalen.
Dat kan weer schelen met het voer. Bovendien weet je dan hoeveel je bij kan voeren.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 00:28

paardje schreef:
oké, bedankt allemaal. ik denk dat we een goede basisbrok en een goede sportbrok bieden. ze mogen dan kiezen en anders zelf voer aanschaffen.

Ik zou het bij een basisbrok houden.
Waarom?
Omdat dan opeens veel mensen over willen op een sportbrok. Veel mensen denken verkeerd. Want wat goed is voor een sportpaard (en misschien ook de paarden van Anky wel) dat is ook goed voor mijn paard.
Maar dat is niet zo. Veel paarden lopen maar een uurtje 'dressuur' op een dag wat nog niet eens echt trainen en dressuren is. Als zo'n paard op veel sportbrok staat dan is vaak de energiewaarde en de eiwitwaarde te hoog. Het voer moet aangepast zijn aan het paard en de training.

Mensen die echt vinden dat hun paard op sportbrok moet die kopen het zelf wel!

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 05:33

Te veel energie betekend toch dat ze niet meer kunnen nadenken? Ik geef mijn pony's basis? brok van pavo, en de groene zak meusli van havens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 08:37

lailapri schreef:
Te veel energie betekend toch dat ze niet meer kunnen nadenken?


Is grappig omschreven maar dekt de lading niet helemaal. Als je bij de voedingswaardes van verschillende brokken gaat kijken, zul je zien dat bijvoorbeeld de vet- en eiwitgehaltes nogal uiteen kunnen lopen.
Heeeeel grof gezegd zou je kunnen stellen dat bij het voeren van een goede sportbrok de energie die het paard daarmee krijgt, wat 'explosief' vrij kan komen. Een paard kan daarvan gaan 'pieken'. Klinkt nu misschien heel negatief, maar als je een paard hebt wat echt zwaar in de training staat, moet hij tijdens zijn trainingsuur ineens heel veel energie voorhanden hebben. Dat krijg je door sportvoer.

Basisvoer heeft andere en wat meer vetten. Die zorgen voor een wat meer gelijkmatige verbranding en vrijkomen van energie. Dus voor paarden die niet hoeven te 'pieken'.

Dit verklaart ook waarom bijvoorbeeld de sportbrok van Van Cooten in de volksmond nog wel eens lachend "bokbrok" genoemd wordt. De paarden krijgen "piekenergie" en kunnen dus behoorlijk levendig worden tijdens hun trainingsuurtje Haha!