Welke stalling? paard houden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Welke stalling? paard houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-03 18:57

Ik zit een beetje met een dillemma en weet niet goed wat ik er mee moet...

Ongeveer een maand geleden heb ik mijn paard bij zijn vorige stal weg gehaald. Ik was van plan om hem te verkopen, en heb hem tijdelijk bij kenissen van ons staan, die zouden hem dan voor mij verkopen aangezien er in deze omgeving niet zo veel handel is in paarden.

Nu staat hij daar al een maandje ofzo en ben er een paar keertjes geweest om op hem te rijden, maar dat is ook maar 1 x in de week aangezien het nogal ver weg is en ik nog niet oud genoeg ben om met de auto te gaan, dus moet ik gebracht worden. Maar hoe langer hij weg was deste meer begon ik hem te missen. Zeker na het rijden als ik daar geweest was had ik het heel erg.

Ik heb zo een beetje zitten denken, en als ik hem nu weer terug haal naar Lelystad dan wil ik hem op de manege hier zetten, daar is de stalling alleen wel 275 (pl)euro per maand (op jaarbasis) daar zit dus alles bij in. Er is een mooi bos in de buurt, rijvereniging aanwezig, binnen bakken, buiten bakken, weidegang en full pension.
Bij mijn vorige stal betaalde ik 158 euro per maand. Dit is dus een verschil van 117 euro. (Bij mijn vorige stal moest het voeren onderling geregeld worden, was de accomodatie slecht. (Natte rijbak, slecht weiland en onaardige mensen) moest je zelf uitmesten en watergeven maar hadden wel weidegang en een buiten bak. )

Nu ben ik zelf nog maar 16 jaar en werk nu in de vakantie elke dag om een beetje te sparen. Na de vakantie blijf ik dan nog 1 a 2 dagen in de week daar werken en ga ik nog ergens anders werken en krijg ik 150 euro per maand voor weinig uren. Het is dus mogelijk om hem op de manege hier in de buurt te zetten, maar dan moet ik dus zuinig doen met mijn geld en heb ik niet zo veel geld (en tijd!) voor andere (leuke) dingen. Aangezien ik nogal een kleding-verslaafde ben wil ik ook nog wel eens iets leuks kopen, hoewel mijn ouders wel mee willen betalen aan mijn kleed geld.

NU zit ik dus te dubben, hierboven eenbeetje de situatie uitgelegd. Ik heb dus een paar keuzes;

-Mijn paard houden (ik ben toch best wel aan hem gehecht) en hem op de manege neer zetten voor 275 euro per maand. Ik zou er dan wel veel voor moeten werken maar ik sta op een mooie stal met goede binnenbak en heb dan ook de mogelijkheid om webstrijden te gaan rijden waar ik al best lang over na denk om te gaan doen!

- Mijn paard verkopen en geen ander paard terug kopen.

- Mijn paard verkopen en een ander paard terug kopen. (Ik wil al heel lang een Fries kopen, maar toen mijn paard op mijn pad kwam was ik opslag verliefd! )
redenen: Ik heb geen geld om 2 paarden op een dure manege te onderhouden. Ik heb het gevoel dat ik nietecht verder kom met mijn paard hoewel er wel meer in zit maar een goede ruiter kan dat er zeker uit halen. (Misschien moet ik gewoon wat vaker lessen nemen, wat ik op het moment dus niet doe) Ik wil zoals hier boven verteld al heel lang een fries.

Hebben jullie enig idee?

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 19:50

Tja, het inruilen van je huidige paard naar een fries lijkt nou niet echt bij je probleem te horen, jou probleem is puur het geld, je wilt wat moois maar eigenlijk is het niet te duur, je wil je geld aan andere dingen besteden, als je zo gehecht bent aan je paardje ga je niet denken om hem in te ruilen voor een fries...

Ik denk dat je je paardje of op de goedkopere plaats moet zetten en nog geld voor andere dingen overhou of het wegdoen (dit is mijn mening) daar ik nl denk als je het op de dure stal gaat zetten, dat je dit toch niet lang vol zal houden en uiteindelijk je paardje toch weg doet.

Ik denk in eerste instantie dat je heel goed moet nadenken of je je paardje nog wilt houden of niet. Als ik eerlijk gezegd je verhaal leest, denk ik dat het een (voorlopige) stop kan zijn. (dit gebeurd zeer veel met jou leeftijd)

Dit is dan puur mijn gedachtegang hoor !!!! De keuze is natuurlijk geheel aan jou.

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 20:02

Een vriendin van mij woont ook in lelystad en rijdt een paardje dat bij mensen staat die ook een pensionstal hebben.Helaas gaan deze mensen naar frankrijk emigreren,dus naar hun kan ik je niet verwijzen.Maar zij wonen op de groenevelden en daar zijn nog meer mensen met pensionstallen,misschien zit er daar wel een plekje voor je tussen.Dat zal best goedkoper zijn denk ik.

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-03 20:34

baudyh schreef:
Een vriendin van mij woont ook in lelystad en rijdt een paardje dat bij mensen staat die ook een pensionstal hebben.Helaas gaan deze mensen naar frankrijk emigreren,dus naar hun kan ik je niet verwijzen.Maar zij wonen op de groenevelden en daar zijn nog meer mensen met pensionstallen,misschien zit er daar wel een plekje voor je tussen.Dat zal best goedkoper zijn denk ik.


Ik ken die mensen wel, maar volgens mij willen die alleen arabiertjes op stal. Mijn vorige stal was ook op de groene velden, en verder is er nietecht veel buiten een (veel te dure) pension stal.

Bovendien is het idd beter om een goedkopere stalling te zoeken, maar ik heb bij mijn vorige stal ook geen binnen bak gehad en die extra faciliteiten en dat maakte ook een deel uit waarom ik er geen zin meer in had. Ik kon nooit rijden in die bak, met een klein regen buitje was hij altijd helemaal nat. Ik zal er in iedergeval nog goed over na denken, het is alleen zoo moeilijk.