wel of niet melden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wel of niet melden

Poll eindigt op

je niet mee bemoeien
5 (10%)
de dierenbescherming bellen
16 (33%)
zelf uitzoeken van wie ze zijn en de eigenaar aanspreken
27 (56%)

Totaal aantal stemmen: 48


mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

wel of niet melden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 17:36

Gisteren zag ik twee welshjes bij mij in de buurt. Veel te dik en waar ik me zorgen over maak is dat ze allebei zo nodig naar de hoefsmid moeten dat ze nog net kunnen waggelen. Bevangen waren ze niet, wel gebrokkeld en met tenen tot in Tokio. Ik speel met de gedachte de dierenbescherming in te schakelen. Wat zouden jullie doen? Verward

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 17:38

Als ze er echt zo slecht bij staan als jij zegt, dan zou ik de dierenbescherming bellen. Wij (paardenmeisjes Knipoog) vinden paarden nogal snel zielig natuurlijk, maar als ze echt met moeite nog kunnen lopen, dan wordt het imo tijd dat er wat gaat gebeuren.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 17:44

Ik zou eerst proberen de eigenaar erop aan te spreken. De DB inschakelen kan alsnog.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 17:56

eerst de eigenaar proberen uit te zoeken wie weet heeft hij die paarden net of zijn er omstandigheden waardoor ze er zo bijlopen.
Misschien staat er wel een afspraak met de hoefsmid.

als je de eigenaar niet kunt achterhalen of ze staan er zomaar zo bij kun je altijd de DB nog bellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:50

ikzou eigenlijk gewoon de politie inlichten die kijken dan verder, je weet niet wat je op d je nek haalt....

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 08:12

Welshjes zijn nogal snel dik....te snel eigenlijk...krijgen wij ook elke keer te horen als we met Belle over straat gaan..
Haar hoeven brokkelen ook heel snel maar omdat die goed bijgehouden worden zien ze er nog niet echt schandalig uit. (is wel eens anders geweest!)
Sommige paarden zien er heel snel zielig en slecht verzorgd uit. Ik zou de eigenaar opzoeken en eens praten, maar de dierenbescherming meteen halen vind ik zo..uh...ja zeg het zelf maar. Beetje overdreven eigenlijk.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 08:17

Ik denk dat je jezelf heel wat op de hals haalt als je je er persoonlijk mee bemoeit. Zou als ik echt twijfels heb eerder de dierenbescherming bellen. Die gaan dan kijken en kunnen ook heel simpel opdracht geven om te laten bekappen. Te dikke paarden zullen ze niet zo snel iets aan doen Knipoog Wel aan te magere paarden, of paarden die overdag de hele dag in de blubs lopen of in de stront staan...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 08:25

als de hoeven er echt zo erg uitzien, zou ik de dierenbescherming bellen, die zijn verplicht om bij elke melding te gaan kijken

de eigenaar komt er niet achter wie de dierenbescherming heeft gebeld, dus ja daar voor hoeft je het niet te laten!

hebben ze wel schoon drinkwater(kijk ook ff of er geen larfjes inzitten, dat gebeurt heel snel in stilstaand water als t warm is)

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 08:42

Ik heb het ook verderop staat 1 fjord, dag en nacht in het land. Kan bijna niet meer staan zo dik!! Ze stonden eerst met zn 2en, en de ene is overleden. Toen ik dat dus hoorde keek ik er niet raar van op. Maar ik vind dat is de zorg van de eigenaar, die laat ze staan en weet dondersgoed waar die mee bezig is. Dus op moment ik me daar mee ga bemoeien komt er alleen maar ruzie.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 08:51

ik zou eerst de eigenaar op gaan zoeken.want zoals eerder gezegt kan er wel een goede reden zijn waarom die hoeven zo slecht verzorgt zijn.ik vind eerst dat je je informatie verzameld moet hebben voor dat je actie gaat onder nemen!en stel nou dat er een goede reden is en jij onderneemt actie...hoe groot die klap voor de eigenaar kan zijn.ik doe er alles voor om mijn paarden goed te verzorgen maar heb niet overal even veel verstand van.(of ik schat ook wel eens iets verkeert in)dan heb ik graag dat iemand mij wijst op evt. fouten dan dat ze achter mijn rug om mensen gaan inlichten.

ik vind het trouwens wel een compliment waard dat je zo goed je omgeving in de gaten houdt!want er zijn ook mensen die zich er niets van aan trekken.

groetjes diana

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-03 09:46

Ze staan op een stuk grond waar vanalles groeit, volgens mij staan ze er het hele jaar rond. er is drinkwater uit de sloot en er is een schuilstal. De weide is afgezet met heel veel stukjes glad en prikkeldraad. duized keer gerepareerd. daar op afgaande zou ik dus zeggen dat er naar de ponys omgekeken wordt. Ik ben helaas wel zo'n lafaard dat ik niet zelf de eigenaar aan wil spreken. Dat de DB het van mij over kan nemen vind ik alleen maar prettig. Den Bosch is een dorp namelijk...
Bedankt voor jullie reakties

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:15

ik heb ook zoiets mee gemaakt heb de dierenbescherming gebeld
en binnen een uur waren ze er
ze hebben met de eigenaar gesproken en die kreeg een waarschuwing
en de dierenbescherming kwam over 2 weken weer kijken en dan moesten de pony's bij de hoefsmid zijn geweest
zo niet werden ze inbeslag genomen
ze stonden op een klein stukje grond waar ook berenklauwen groeide
het landje moest ook na die 2 weken opgeruimd zijn
2 weken later waren de pony's bekapt en het land was op geruimd en er lag zelf nieuw zand op de grond
de dierenbescherming was er te vrede mee en de pony's ook:))
ik kom nog vaak langs de pony's en ze staan er nu perfect bij

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:27

dierenbeschermeng weet in ieder geval goed waar die mee bezig is, ik zeg nie tdat jij dat niet doet misschien is eigenaar aanspreken ook wel een goed idee

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 12:24

Daar doet de dierenbescherming niets aan..waarschijnlijk...
De buurvrouw van de boer waar mijn paard staat,heeft zo een 15 paarden op 2000 meter grond staan...Die paarden zijn ongelooflijk dik,en hoeven die je niet eens meer herkend...Dus,ongelooflijk lang,gespleten,gebrokkeld etc..
De stallen (nou ja,stallen)worden ongeveer 1 keer in de maand uitgemest....
Er wordt ook nooit iets met die beesten gedaan..Ze trappen elkaar half verrot en toch....'ze zien er goed doorvoedt uit dus kunnen we niets doen'.... Aldus de dierenbescherming...

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 12:26

Linda250 schreef:
Ik zou eerst proberen de eigenaar erop aan te spreken. De DB inschakelen kan alsnog.


Dat zou ik ook als eerste doen. Mss heeft de eigenaar helemaal geen verstand van paarden, en bedoelt hij het allemaal goed.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 12:30

bij de gene waar ik de dieren bescherming gebelt had heb ik hjet al een paar keer verteld dat ze naar de hoefsmid moesten
ik heb toen nog het nummer van mijn hoefsmid gegeven na 3 maanden nog niks gebeurd hij zei ik ben het nummer kwijt ik weer gegeven
na een maand nog niks
ik weer vragen hij zei toen ja hij komt volgende week na een week nog steeds niks
ik weer gevraagt toen kreeg ik een grote mond dat het mijn paarden niet waren en of ik wel wist wat een hoefsmid koste
nou toen heb ik de dierenbescherming gebelt

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 16:04

Ik denk dat een eigenaar sneller naar iemand van de DB zal luisteren dan naar iemand die zich er zomaar mee gaat bemoeien, om het even bot te zeggen. Kan best zijn dat hij/zij erg boos op je wordt!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 16:22

Ik denk ook niet echt dat het in goede aarde zou vallen als je er zelf wat van zegt. Ik zou de DB bellen en je er verder niet mee bemoeien. Zij kunnen inschatten hoe de situatie is en tijdslimiten stellen voor verbetering met dreiging van inbeslagname.