Suevo castreren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Suevo castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 20:05

In het volgende topic spreek ik al een beetje mijn standpunt uit:

[FA] Gaan dekken met een hengst.

Mijn mening ligt iig wat betreft het castereren wel aardig vast maar toch blijven er een paar vragen: raakt hij die stoere uitstraling kwijt? En die gave nek? Wel is het zooooveeeeeel makkelijker voor mij, maar ja is dat een goede reden om hem te snijden? Hij is in principe gewoon goed te hanteren en dat drammerige met meelopen kan ook gewoon puberen zijn.
Zal hij later niet rusiger worden als ik hem meer tijd geef? En met rijden is hij gewoon braaf, maar toch... ik denk aan al die keren dat hij zichzelf op staat te vreten, dat hij zo druk is. Ik denk aan het feit dat ik dan niet met hem mag starten, niet makkelijk naar een andere en goedkopere stal toe kan als ik dat wil. Ik denk aan het feit dat nu alleen een heel klein select groepje mensen voor mijn paard kan zorgen als ik zoals nu een hersenschudding heb of bv op vakantie ga. Ik denk aan het feit dat ik het liefste toch wel buitenrijd, alleen of met vriendinnen en dat als ik met anderen ga ik dan TOCH weer altijd met een drukteschopper opgescheept zit. Ik wil gewoon rust, rust voor mezelf en voor het paard.

En wie waren er ook alweer geinteresseerd in een veulen van hem? Ik heb daar nl een aantal PBs over gehad en het zou dus een optie kunnen zijn (mits het een VERSTANDIGE optie is dan) om hem eerst te laten dekken en daarna te laten castreren.

Tot slot weet ik niet zeker of ik er goed aan doe dit topic te plaatsen want op de een of andere manier schiet ik altijd erg in de verdediging als het over Suevo's castratie gaat, mede door een aantal mensen bij ons op stal die net doen of Suevo gevaarlijk is en onhandelbaar. Dit is dus absuluut niet zo! Ik hoef ook geen reacties van: het kan gevaarlijk zijn om hem hengst te laten enz enz. Ik ben me goed bewust van de risico's die het houden van hengsten met zich meebrengt, en ga er al bijna 2 jaar dagelijks mee om dus daar gaat dit topic niet over!

Vast bedankt voor het meedenken en lezen!

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 20:40

Ik heb ook hengsten. Zolang ze zich goed gedragen en met andere paarden in het land kunnen, mogen ze hengst blijven. Zodra het hengst-zijn in de weg gaat zitten met een paardvriendelijk leven, gaan de ballen eraf. Ik wil dat ze gewoon naar buiten kunnen met andere paarden en dat ze rustig op stal staan.
Het niet kunnen starten is idd vervelend. Wil je echt wedstrijden rijden, zou het nog een optie zijn om op een ander paard naar de M te rijden en daarna met die van jou verder te gaan.
Ik weet niet hoe oud je paard is, maar de bouw die hij nu heeft zal niet veranderen. Hij zal alleen minder gaan showen.
En wat betreft het dekken. Ik heb nog geen slechte ervaringen met ruinen die vroeger als hengst gedekt hebben. Maar dat verschilt per paard. Met een ouder dier dat gedekt heeft, kan het soms een jaar duren voordat ze hun hengstengedrag kwijt zijn.
Succes met je beslissing.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:52

Zie mijn antwoord in je andere topic...
Ik zou er nog eens goed over nadenken. Er is geen weg terug weet je.

Hij is nog jong voor zijn ras, geef hem misschien even de tijd om wat volwassener in zijn hoofd te worden?

De beslissing ligt natuurlijk uiteindelijk bij jou. Het is idd wel wat 'makkelijker' om een ruintje te hebben, maar hengsten hebben toch steeds dat ietsje meer. Hengsten hebben natuurlijk wel altijd wat meer 'strengheid' nodig, maar dat weet je zelf wel natuurlijk. Is ook een reden om over de castratie te denken als ik het zo lees. Minder zorgen met een ruin.

Wie weet is dat drukke en nerveuze gedrag van hem gewoon zijn karakter? Want echte hengstenmanieren heeft hij niet.... dacht ik toch?
Adri was ook best nerveus en drammerig en wel ruin.

Of hij zijn bouw kwijtraakt weet ik eerlijk gezegd niet. Hij is natuurlijk nog niet helemaal volgroeid.

Maak een goeie keuze!!!
Voor hetzelfde geld sta ik binnen enkele maanden voor dezelfde beslissing... lijkt me heel zwaar...

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 22:32

je noemt veel nadelen... ik dennk dat je er heel goed over na moet denken. Als hij braf is bij met jet rijden en je goed met hem overweg kan zoals hij nu is, zou ik hem hengst laten. Ik zou hem in ieder geval eerst laten dekken, krijg je daar iig geen spijt van, maar ik denk dat je gewoon goed moet nadenken over de nadelen en voordelen en dan kom je er vast wel uit

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 22:46

Mag je in Nederland niet met een hengst starten???? Wat is dat voor iets raars!! Hoe starten al die andere hengsten dan!? Of is het puur voor jezelf, dat jij niet wil starten omdat ie dan vervelend is??

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 00:02

Koortje schreef:
Mag je in Nederland niet met een hengst starten???? Wat is dat voor iets raars!! Hoe starten al die andere hengsten dan!? Of is het puur voor jezelf, dat jij niet wil starten omdat ie dan vervelend is??


Ik mag pas met mijn hengst starten als ik 21 WP heb gereden en L2 mag starten, en dan moet ik weer vanaf de B beginnen. Aangezien ik best een nerveus type ben en ERRUG zenuwachtig voor wedstrijden denk ik dat ik in de toekomst nog net wel met mijn eigen paard durf te starten in een dappere bui, maar ik ga niet eerst op het paard van iemand anders naar t L2 toerijden als ik vroeger bij de ponies al kotsend boven de WC hing van de zenuwen. Dan is de lol van het starten er voor mij een beetje af Haha!

Ow ja hij zal best wel druk zijn maar dat ben ik nu wel van hem gewend Lovers

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 00:50

Hoe veel waarde hecht jij aan wedstrijden?
En ik ken mensen die nog nooit een wedstrijd hebben gestart en met hun hengst zijn gaan starten. Geen haan die er ooit naar heeft gekraaid. Het bij elkaar sprokkelen van Winstpunten is geen garantie dat je een hengst aan kunt.

Ik zou persoonlijk Suevo niet castreren. Niet omdat iemand anders dat van me vraagt, maar ook niet omdat ik me zorgen maak dat ander mensen hem niet aan kunnen. Desnoods zoek je een stal waar ze hem wel aankunnen, of breng je hem weg voor je vakantieperiode.

Je moet er rekening mee houden dat Suevo zijn uitstraling verliest als je hem laat ruinen. Hij zal een minder volle staart en een minder volle manenbos krijgen, en hoewel het nooit een iel nekkie gaat worden, zal de hals ook achteruitgaan. Als jij met hem dekt, zou ik het alleen KI laten doen. Geef hem op het dekstation uit handen, zodat hij jouw met werken verbind, en de persoon op het dekstation met "de fun"
Suevo zal als hij geruind is wel de wei op kunnen, maar of hij ooit in de kudde kan, kun je zo ook niet zeggen.

Je kunt kijken of je sperma van hem kunt invriezen voor eigen gebruik. Zo duur is dat niet, en dan kun je er ooit eens een veulentje van fokken.

Persoonlijk zou ik hem niet laten ruinen. Je was zo trots dat hij APTA was. Hij zal in de puberteit zijn en daarom wat lastiger worden. Merk je soms nu het verschil met het voer, vergeleken met Spanje?

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 02:49

Inderdaad, daar dacht ik ook al aan. Als je hem gaat castreren, vries dan wat sperma van hem in...kun je toch nog wat dekkingen laten plaatsvinden later, want wat is er nou leuker als nakomelingen van je eigen vertrouwde Suevie.

Ik zou hem laten ruinen, veel meer rust voor jullie beide. Z'n uitstraling zal altijd wel enigszins blijven. Kom op, hij is mooi genoeg van zichzelf!

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 03:13

de uitstraling verdwijnt niet hoor
Ik was hier zelf ook heel erg bang voor toen ik mijn 3 jarige heb moeten laten castreren. (foto's, zie profiel Haha!)
Maar bij Baloe zit het showen enzo er nog gewoon in.
Ik kan niet voor je beslissen, wens je heel vel sterkte met je keuze. Want makkelijk is het niet. Ik heb Baloe laten castreren omdat hij toch geen dekhengst zou worden, en omdat hij nu een mooier leven kan lijden (lekker de hele dagen op wei, geen gedoe meer bij merrie's enz. enz.)

sterkte Ach gut

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 07:52

Franca schreef:
Inderdaad, daar dacht ik ook al aan. Als je hem gaat castreren, vries dan wat sperma van hem in...kun je toch nog wat dekkingen laten plaatsvinden later, want wat is er nou leuker als nakomelingen van je eigen vertrouwde Suevie.



Het sperma van iedere hengst reageert anders op invriezen, sommige hensgsten hebben daar gewoon niet het geschikte sperma voor. Maar om dat uit te vinden moet je hem wel meerdere keren laten dekken. Ik zou het bij Suevo gewoon een keer proberen, alleen moet hij daar wel voor dekken. Dus aan jouw om te beslissen of het middel erger is dan de kwaal....

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 08:41

Jij moet helemaal zelf beslissen wat je doet, zulke beslissingen kan je niet door iemand anders laten nemen.
Als jij denkt dat je meer rust en meer "plezier" met Suevie kan hebben als hij ruin is moet je dat doen, niet voor anderen maar voor jezelf, JIJ moet met hem verder!
Je moet hem natuurlijk ook weer niet hengst laten omdat iedereen zegt dat het zo zonde is o.i.d. ook die mensen hoeven niet dagelijks met hem om te gaan, jij wel, dus JIJ moet alle voors en tegens tegen elkaar afwegen en uiteindelijk zelf beslissen wat te doen.

Voor de wedstrijden moet je het zeker niet doen, alleen als jij echt denkt meer met Suevie te kunnen dan nu.
Hij gaat er zeker rustiger van worden, hij heeft nu geen rust in zijn lijf en dat gaat wel veranderen. Van wat ik gehoord heb van de mensen die hun (spaanse) hengst hebben laten castreren blijven de manen en staart gewoon waar ze zijn en worden niet minder, de uitstraling blijft er ook gewoon aanwezig, alleen gaan de scherpe kantjes er een beetje vanaf.
Ik zou hem persoonlijk niet laten dekken voor je hem evt. zou laten snijden, dat risico zou ik niet nemen maar dat is mijn mening.

HUGS Knipoog

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 11:57

Ik ben het met Cloris eens, ik ben niet dagelijks bezig met Suevie dus ik vind het moeilijk te zeggen wat je wel of niet moet doen ... Ik zou het iig niet doen denk ik. Tenzij het een gevaarlijk kreng word, dan gaan ze er beter af }>

Weeg de voor- en nadelen tegenover elkaar af, eens je die weg in bent geslagen kun je niet meer terug Scheve mond

Suev is overigens ook nog maar pas verhuist, misschien dat hij er nog altijd wat last van heeft? Gaat vanzelf over Knipoog
En tja, hij is ook nog best jong dus die kwajongesstreken hoeft hij ook niet per se te houden. Hengst is hij natuurlijk altijd (tenzij), maar mss kalmeert hij weer wat als hij ouder word of aklimatiseert. Suevvie is mss gewoon een heel gevoelig paardje dat nog steeds Spanje mist Haha!

Ik zou het nog even aanzien, zeker omdat hij niet gevaarlijk is of dergelijke. Maar jij moet het voor jezelf uitmaken.
Komt hij vaak op de wei?

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 13:31

dat is natuurlijk aan jou. ik zou het wel zonde vinden omdat ik het persoonlijk een heel gaaf beest vind! maarja je moet er wel mee overweg kunnen!
hoe oud issie nu?
mijn pony is redelijk lang hengst geweest en dit is er van over! een lekkere kont en een lekkere nek!

Afbeelding

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 14:13

Zolang je twijfeld zou ik het niet doen, pas als je er voor 100% achterstaat, castreren kan altijd nog.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 14:24

Hoeveel ggk PRE hengsten dekken eigenlijk in Nederland maar een heel klein aantal. Ik ben geen type voor een hengst. Mijn paard moet lekker de wei in kunnen met een groep en niet gefrustreerd zijn als er een merrie langs komt. Barbiano is op zijn 5e geruind en dat is nog steeds een lekker propje. Tja en zoals ik al in een ander topic vermelde mag KI nog steeds niet bij het PRE stamboek. Uitzonderingen daargelaten zoals de hengst van Rafael Soto etc.

Ik weet niet of je graag een veulen van hem wilt? Misschien een draagmerrie iets voor hem??

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 15:00

Ik zit met de zelfde vragen en bedenkingen voor mijn hengst (tinker). Wij hebben besloten om met hem naar de keuring te gaan en om basis van die mensen hun opmerkingen te beslissen. Verder heb ik ook voor mijn (jaarling!!!!!)hengst al drie dekaanvragen gekregen. Ik heb wel zelf besloten dat er niet gedekt zal worden als we voor castratie gaan. Liever één die het dan nooit gekend heeft dan hem even de smaak te geven om dan z'n ballen eraf te snijden. Ook voor ons is het een moeilijke beslissing ... jammer dat ze gewoon niet ruin geboren worden ... t'zou zoveel makkelijker zijn. Het is tenslotte voor de rest van hun leven ...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 15:07

Lisette schreef:
Tja en zoals ik al in een ander topic vermelde mag KI nog steeds niet bij het PRE stamboek. Uitzonderingen daargelaten zoals de hengst van Rafael Soto etc.


Ik denk dat het hele PRE stamboek er niets van zal merken als jij je hengst alleen KI laat dekken, en de merries met vers sperma bevrucht. Het veulen zal het niet verklappen hoor, en wordt er niet minder om!

Maar voor Dinkeygirl: je hebt tot nog toe geen problemen gehad met je hengst, en ik begrijp dat hij nu wel een beetje meer overwicht vraagt. Hou het veilig voor jezelf en voor anderen. Mocht je niet meteen aan snijden willen denken, kun je ook proberen om hem chemisch te laten castreren. De verhalen over verminderde vruchtbaarheid na een chemische castratie zou ik wel ter harte nemen, mocht je ooit nog met hem willen dekken.

En voor de rest is het helemaal jouw beslissing

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 15:58

Bedankt allemaal voor de antwoorden!

Nee ik heb tot nu toe nog geen problemen met hem gehad (afkloppen) maar hij kan ZO druk en nerveus doen. Of dat aan zijn hengst-zijn ligt, tsja het kan. Hij is altijd al een druk en gevoelig paard geweest maar hij is tot nu toe wel altijd goed hanteerbaar geweest.

Hij kan bv niet altijd "gewoon" aan een halster meelopen. De ene keer hoef ik het touw niet eens vast te houden, de andere keer sleurt hij me half mee en moet ik hem een lel verkopen.
Als hij in een drukke bui is en zeker als hij in de paddock of wei heeft gestaan, en ik wil hem pakken, moet ik eerst weer een bit in zijn mond of een kaptoom omdoen om meer overwicht te hebben. Meneer staat dan continue met zijn hoofd te slaan en schudden of gooit hem de lucht in, waardoor je het bit bv dan echt niet in zijn mond moet krijgen.
Verder met meelopen loopt hij wel netjes naast je, maar vaak brult hij en zet hij een nek op, en loopt een beetje stoer naast je te dansen en paraderen whaha Haha! maar kijk dat vind ik dan wel weer leuk aan hem.
Verder was hij op stal weer erg nerveus toen er een hengst aan de andere kant van ZIJN zadelkamer kwam te staan Knipoog en die brulde fijn terug naar Suev, dus echt rustig stond hij er niet bij, ook was hij weer helemaal ingevallen omdat hij zoveel energie verbrandt op zo'n moment.

Verder is hij dikke vriendjes met de ruin naast hem: die delen elkaars kuil en staan elkaars lippen en neuzen af te likken Haha! Buiten is hij goed te rijden maar dan wel zolang hij voorop loopt. Op zich bestonden al deze problemen die ik nu op noem in Spanje ook al, behalve dat pakken na het losgooien. In Spanje kon hij alleen in de bak los (zand) en als je hem riep, dan kwam hij uit zichzelf naar je toe en liet zich kalm pakken.

Maar ja de wei is zowiezo al keileuk voor hem, en in de paddock ruikt, ziet en hoort hij van alles waardoor hij ook wat drukker is dan anders. Misschien moet hij ook nog wennen en aclimatiseren.

Om weer een lang verhaal kort te maken Haha! Ik kom er dus nog steeds niet uit. Wel ben ik door het ongeluk een beetje na gaan denken over de risico's die je loopt, en de risico's die ik de afgelopen jaren wel vrijwillig gelopen heb maar waar ik eigenlijk nooit bij heb stilgestaan (niet perse met Suev maar met alle jonge hengsten die ik daar reed) en dat ik eigenlijk gewoon af en toe een RUSTIG paard zou willen. Ik had ook gezworen nooit meer aan een hengst te beginnen maar toch werd ik verliefd op Mistral Schijnheilig Achteraf gezien is het maar goed dat dat niet door is gegaan anders had ik nu drie van die drukteschoppers gehad Haha!

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 16:07

Loolapelooza schreef:
Suevvie is mss gewoon een heel gevoelig paardje dat nog steeds Spanje mist Haha!


en dát zou niet zo gek zijn!!!

Kan hij niet met een setje merries in de wei? Hengsten die onrustig worden zijn dat meestal níet omdat ze willen dekken, maar omdat ze een groep willen.
Ik heb de mijne met drie merries lopen waarvan ik er twee 'gevaccineerd' heb met PZP (spul waarmee o.a. populaties Mustangs mee worden beheerd). Alle drie de merries worden normaal hengstig, maar slechts één kan drachtig worden. Zo hebben ze een normaal leven met dikke pret en sex naar behoefte. Zowel de merries als de hengst zijn zeer evenwichtig en handelbaar, óók als er iemand henstig is.
Een merrie die niet drachtig kan worden is ook een prima oplossing.
Het veulen dat we nu hebben is meer op de hengst dan op haar moeder georiënteerd; als zij de wei uitgaat om te 'werken' gaat ze grazen, maar als hij eruit moet....
Ze lopen overigens geen van allen op ijzers; normaal paardengedrag is niet ingesteld op ijzeren 'boksbeugels'.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 20:50

Huertecilla, wat jij nu voorstelt is volgens mij niet echt haalbaar in Nederland, tenzij je zelf in het bezit bent van land EN de merries. Wel een mooi en natuurlijk idee... Haha!

Dinkeygirl, je geeft zelf aan dat je nog twijfelt... Zoals ik (en anderen) al zei(den) ligt de beslissing bij jezelf, maar geeft die twijfel niet aan dat je het beter (nog) niet doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:24

persoonlijk zou ik een niet goed gekeurde hengst laten castereren

Dekken met een niet goed gekeurd paard vind ik fokken voor de slacht om het maar lomp uit te dukken.

De meeste hengsten kunnen niet fatsoenlijk het land op of er is bijna geen stal te vinden waar het wel kan.

Nee, persoonlij zou ik voor het iets makkelijkere karakter gaan.

En de hensten hals houden ze wel als ze zo lang hengst zijn geweest

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:32

Kawa, ik weet niet of je met je eerst zin op Suevo doelt, maar Suevo is wel goedgekeurd om te dekken. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:53

nee, was algemeen

maar als het een redelijk gewilde hengst is zou ik hem niet castereren
is het zo dat je maar een paar keer per jaar kunt laten dekken, en het ongemak groter is dan het plezier ervan, dan zou ik hem laten castereren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 09:58

Moeilijk om zo te beoordelen of hij rustiger zal worden. Ik heb een ruin die met 4 jaar is gecatreerd. O,o,o, hij kan zo druk zijn. Nu wordt het minder want hij is 10 jaar, maar soms nog steeds zo een bui die wel een paar dagen kan duren. Als hij merries met veulens ziet, staart en nek erop en paraderen alsof hij de enige man in de omgeving is.

Hangt echt van de omgeving af. Hij heeft op een handelsstal gestaan en daar was hij zo ontzettend druk. De hele dag gillen en zich uitsloven op de wei. Het is een ontzettend lief paard, maar super eigenwijs en kan flink dominant zijn. Als hij hengst was geweest, zou ik misschien denken dat ruinen een oplossing is. Mijn ervaring is dat omgeving een grote invloed op hem heeft. Ik ben Selenium met Vit. E gaan bijvoeren en dat hielp een stuk, maar dat is maar een gok.

Een grote drukke stal met veel paarden maakt hem helemaal gek.

Het kan ook een beetje zijn karakter zijn. Hij is nog jong. Hoe gaan anderen met je paardje om? Zijn ze consequent? Mijn paard is als hengst heel strak opgevoed, maar als het stalpersoneel hem meer toeliet als zijn vorige eigenaar (waarvan ik hem heb gekocht) nam hij heel snel een loopje met haar. Het is een ontzettend lief en gevoelig paard maar heeft het af en toe nodig flink op zijn sodemieter te krijgen.

Ik heb geen ervaring met hengsten. In jouw geval denk ik toch wel, zonde.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 13:15

Vraag jezelf ook eens af of hij wel met andere paarden samen in de wei zou kunnen als hij nu gecastreerd zou worden.

Mijn hengs is ondertussen 15, en momenteel dekt hij niet. Geregeld krijg ik de vraag waarom ik hem niet laat castreren "zodat hij met de andere paarden in de wei kan". En dat is nu juist de reden dat ik het niet doe. Want hij is al zo lang hengst (en aan de hand en onder het zadel ontzettend braaf) dat als ik hem nu laat castereren ik hem toch niet bij andere paarden in de wei kan zetten. Misschien bij een groep merries, maar die zal hij ongetwijfeld bespringen, maar zeker niet bij ruinen. Die zal hij echt vermoorden. Want hoe lief hij verder ook is, los blijft hij "zijn kudde" verdedigen.