Hoofdschudden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maroesje88

Berichten: 122
Geregistreerd: 06-07-03

Hoofdschudden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 23:16

Hallo mensen, ik heb dus een draver. Soms heeft hij van die perioden dat hij heel reg met zin hoofd schud. Als je hem aan het halster hebt, als je aan het rijden bent, zelf in de stal! Hij heeft zelf een tijd gehad dat hij bijna onhandelbaar werd. Toen hebben we hem naar een andere stal verplaatst en toen werd het minder. Hij heeft het een aantal maanden niet gedaan tot hij een tijd geleden weer begon. Ik vraag me echt af waardoor het komt want dat hoofdschudden gaat vaak gepaard met kopschuwheid. Ik vraag me af odat hij geslagen werd? In ieder geval niet door mij. ZOu het iets kunnen zijn in zijn nek dat op slot schiet ofzo dat hij het los probeert te krijgen, zou ik dus een fysiotherapeut of ostiopaat moeten laten komen kijken? Ik weet echt niet wat het is maar het is echt vervelend. Heef iemand een idee of zit hij met hetzelfde probleem?

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 00:27

Dacht dat de Lingehoeve - Lienden i.s.m. de faculteit een onderzoek deed naar hoofdschudden.
Bij een aantal paardenklinieken bekijken ze graag een videoband van het gedrag van je paard, en kunnen aan de hand daarvan vaak al een idee krijgen van wat er aan de hand zou kunnen zijn.
Er zijn veel oorzaken mogelijk, zonlichtallergie hoor je bijvoorbeeld ook best veel op het moment.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 00:29

Ik heb verschillende paarden gekend hier in Noord Holland die dat deden.Ze gaven toen de schuld aan bollengif dat werd gespoten over de bloembollen.

Maroesje88

Berichten: 122
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 11:43

Karina schreef:
Dacht dat de Lingehoeve - Lienden i.s.m. de faculteit een onderzoek deed naar hoofdschudden.
Bij een aantal paardenklinieken bekijken ze graag een videoband van het gedrag van je paard, en kunnen aan de hand daarvan vaak al een idee krijgen van wat er aan de hand zou kunnen zijn.
Er zijn veel oorzaken mogelijk, zonlichtallergie hoor je bijvoorbeeld ook best veel op het moment.

Jah maar bij zijn vorige eigenaar heeft hij het helemaal niet gedaan.. dus een allergie lijkt me eigenlijk niet. Ik zla het voor alle zekerheid wel even opzoeken! Toch bedankt

Kimmie1974
Berichten: 433
Geregistreerd: 04-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 13:11

mijn vorige paard (ook draver) begon ook ineens heel erg met zijn hoofd te schudden en dat werd steeds erger. Na veel zoeken bleek hij ontstoken slijmvliezen te hebben door teveel stof in zijn omgeving (stro, stoffige binnenbak en binnenbox. De prikkeling verergerde als hij zich inspande met rijden en hij bleek ook atrose in zijn nek te hebben waardoor het schudden in stand werd gehouden, dwz > die atrose had hij natuurlijk al langer, maar hij ging er last van krijgen toen hij door de stofallergie met zijn hoofd ging schudden. Overigens ging het bij mijn paard over toen hij in een buitenbox stond met voldoende frisse lucht en door medicijnen zijn geirriteerde slijmvliezen genezen waren...Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo, misschien heb je zo een aanknopingspunt...

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 14:03

x_MG_Love_x schreef:
Jah maar bij zijn vorige eigenaar heeft hij het helemaal niet gedaan.. dus een allergie lijkt me eigenlijk niet. Ik zla het voor alle zekerheid wel even opzoeken! Toch bedankt


Een allergie kunnen ze ook nog op latere leeftijd ontwikkelen, dus het is wel een mogelijke oorzaak. Als je bij http://www.paardendrogist.nl zoekt op 'hoofdschudden' krijg je een aardig overzichtje van wat het zou kunnen zijn.

Maroesje88

Berichten: 122
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 18:56

Meerdijk schreef:
Overigens ging het bij mijn paard over toen hij in een buitenbox stond met voldoende frisse lucht en door medicijnen zijn geirriteerde slijmvliezen genezen waren...


Toen hij bijna onhandelbaar werd, stond hij juist in een buitenstal

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:05

Is het echt snel schudden of rond gooien van het hoofd? Dat doet een van onze dravers... maar die spoort voor geen meter Tong uitsteken

Maroesje88

Berichten: 122
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 19:13

neej, ineens een stoot geven met zijn hoofd, in willekeurige richting. en dan steeds meer en meer, vooral als je hem vast hebt