Leren laarzen (ja ja, alweer). Vraagjes...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Leren laarzen (ja ja, alweer). Vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 11:35

Da's nog niet zo makkelijk, een stel nieuwe leren laarzen kopen. Ik heb nu toch wel een aardig bedragje bij elkaar... en nu zit ik dus een beetje rond te kijken...

Dus kom je al gelijk op vragen zoals.. Rundler of kalfsleer... leren zool of rubberen zool. Cavallo/Petrie/Rectiligne/Derby of iets anders.

Heeft iemand hier nog ideeen/adviezen over?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 11:50

Absoluut een rubberen zool. Met een leren ga je gegarandeerd een keer onderuit, spekglad, plus dat die niet goed bestand zijn tegen mest, vocht etc. Mijn laarzen (Petrie Excellent) hebben origineel een leren zool, maar ik heb er bij bestelling al een rubberen onder laten zetten, zonder kosten.

Ik heb 2 paar Petrie's, geen klachten.

Ik heb de Standaard, rundleer, en de Excellent, kalfsleer. Kalfsleer vind ik mooier, is ook zachter, maar ook minder duurzaam en duurder. Het rundleer van mijn andere paar vind ik zeker niet slecht en is door het gebruik en onderhoud ook soepel geworden.

Wat is je gebruiksdoel? Alleen voor wedstrijden zou ik voor kalfsleer gaan, dagelijks gebruik op stal is rundleer misschien beter.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 11:51

ik heb ze van rectiligne met rits ( en veters) hiervoor had ik petries zonder rits.
Ik vind het sowieso fijner met rits, en de rectilignes zitten beter om je been heen, en zijn minder stug.
Je hebt meer contact met het lichaam, ik vind de rectilignes echte aanraders!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 11:52

er zitten ook rubbere zolen onder ( geloof ik Haha!) en een driehoekje metaal zodat je hakken niet zo snel slijten, het is wel een beetje een vreemd geluid in het begin Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 11:55

Ik vind die rectilignes wat ik er van gezien heb wel heel erg zacht en slap, zit vast fijn, maar ik heb een beetje m'n twijfels over de levensduur daarvan.
Doe mij maar mijn 'kachelpijpen', even doorzetten, maar nu zitten ze super en ik heb niet het idee dat ik contact mis.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 12:58

Dat idee heb ik inderdaad ook met Rectilignes met ritsen,maar begin nu toch wel te twijfelen. Ritsen zijn wel -erg- handig. Het doel is dagelijks gebruik en natuurlijk ook wedstrijden.. Ik wil in de toekomst toch ook wel een sprongetje gaan maken...

Zijn de Rectilignes (en andere modellen met rits) helemaal goedgekeurd voor KNHS doeleinden?

Ik vind standaard laarzen wel een stuk mooier ogen, maar het gaat natuurlijk uiteindelijk om levensduur en bruikbaarheid...

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 14:25

Ik heb zelf nu voor training leren chaps van Petrie, voelt exact hetzelfde aan als een leren laars. Als schoen eronder heb ik de godkoopste Ariats genomen. Totaal was ik voor schoenen en chaps ± € 200 kwijt.

Verder heb ik voor de wedstrijden leren laarzen op maat laten maken bij Huet in Houten. Ze zitten erg lekker, alleen vind ik Petries mooiere modellen hebben, meer opgesneden aan de zijkant bijvoorbeeld. Ik kies altijd voor rundleer, kalfsleer is dan wel mooi en soepel, maar rundleer blijft veel langer goed.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 14:37

Dus liever even wat meer met inlopen dan..

Ik heb net naar de Petries met rits zitten kijken en ik vind die rits toch echt gruwelijk lelijk...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 14:45

Tja, een rits... Het is makkelijk met aan- en uittrekken, maar verder zie ik de voordelen niet.
Ritsen zijn zwakke plekken, meer naden in de laars en de rits zelf wil het ook nog wel eens begeven, zeker icm met zand. Plus dat ik het meestal ook niet mooi vind, je ziet het toch.

Goed passende laarzen, laarzentrekkers en een goede laarzenknecht (zo'n 'ronde', niet zo eentje die alleen aan je hak trekt), geen centje pijn.

Als ik nou laarzen had die te klein zijn geworden, dan zou ik het wel overwegen, maar in nieuwe laarzen dus echt niet!

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 14:50

Ik heb laarzen die te klein zijn geworden, maar die zien er verder ook echt niet uit (en dat is helemaal mijn eigen schuld). Ik ga nog even kijken of er iets van te maken is, maar eerlijk gezegd zie ik het somber in... Ik heb ze eerlijk gezegd ook nog niet kunnen vinde... (duh, staan volgens mij in de kast op mijn andere stal)

Die rits is inderdaad ook nog een zwakke plek... Ik moet zeggen dat min vorige Derby's best fijn waren, maar ik weet geen een ruitersport zaak hier in de buurt die ze verkoopt...

Iemand enig idee?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:19

http://www.derby.nl/

Dealer-adressen staan er niet op, maar die kunnen ze je vast wel geven als je ze even belt.

Ik zou ze wel echt bellen, want mijn ervaring is dat ze bij Derby hun e-mail slecht beantwoorden. Ik was ook geinteresseerd in Derby laarzen, gevraagd waar ze die verkopen bij mij in de buurt en ik kreeg een maand of 2 later antwoord, ja, toen had ik mijn Petrie's dus al.... Gaaaap

Om laarzen op te knappen: Vloeibare kiwi! Niet dat gepruts met aansteken e.d., gewoon al vloeibaar in het flesje, opsmeren met het ingebouwde sponsje en laten drogen. Superspul! Mijn zwarte laarzen waren een beetje vaal/grijs geworden en zijn nu weer pikzwart, als nieuw!

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 15:58

Helaas is het niet alleen het probleem dat ze vaal zijn, maar voornamelijk dat ze zwaar versleten zijn.... waarschijnlijk uitgedroogd, ingezakt, te krap, nieuwe zool nodig... enzvoort...

Maar mischien ben ik weer iets afgevallen Knipoog

Oh... en wat stond er in dat antwoord dan? Tong uitsteken

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 16:01

ik heb rectilignes gehad... opzich een fijne laars, maar ik vond hem veels te slap. de rits is bij mij ook meerdere malen kapot gegaan, dus ook niet erg handig.
ik heb nu petrie's en daar ben ik veel bijer mee... ze zitten fijner en zien er ook nog eens veel mooier uit vind ik

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 16:19

manic schreef:
Oh... en wat stond er in dat antwoord dan? Tong uitsteken


Pfoei geen idee...
Heb dat mailtje niet meer. Ik dacht dat ze ze bij Daaleman hebben, maar dat is een pokke-eind weg en ik weet het ook niet zeker.

Je zult echt zelf even in actie moeten komen Tong uitsteken

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 17:10

ik heb de dressuurversie van mountainhorse, met een rubberen zool en een rits. Ik vind ze heel fijn rijden, maar van anderen hoor ik wel eens dat ze het maar slechte kwaliteit vinden. maar ze zien er nog steeds als nieuw uit en ze rijden super fijn!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 17:13

ik gebruik de rectilignes alleen voor wedstrijden en privelessen ( 2/3x in de week) en verder gebruik ik wel petries..( zonder rits) en die vind ik verschrikkelijk als ik ze vergelijk met me rectilignes

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 17:57

dan zijn de petries vast nog niet goed in gelopen haha, want ik kan je vertellen als ze echt vort goed zijn zitten ze super.

een rits is handig maar gaat snel kapot, het kan dus ook voor komen dat je hem op wedstrijd kapot trekt en dan heb je dus een probleem, met een rits zakken ze ook altijd meer uit en worden ze sneller slap, dat ook mede door het minder stevige leer, dus gaan ze vaak ok minder lang mee.

persoonlijk vind ik van de vele laarzen die ik gezien heb en verhalen over heb gehoord petrie's van de beste kwaliteit.
ik raad je aan om een volnerfrudsleer laars te kopen, kalfsleer is ook fijn maar wel wat slapper.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 18:00

xxappiexx schreef:
ik heb de dressuurversie van mountainhorse, met een rubberen zool en een rits. Ik vind ze heel fijn rijden, maar van anderen hoor ik wel eens dat ze het maar slechte kwaliteit vinden. maar ze zien er nog steeds als nieuw uit en ze rijden super fijn!


Bij mij was binnen 1 maand de rits stuk! Na 6 maanden kunnen ze terug naar de fabriek voor nieuwe ritsen Ik vind ze te duur voor de kwaliteit die je er voor terug krijgt. Ik raad ze dan ook iedereen af. Ik heb nu zelf op maat gemaakte Cavallo laarzen gekocht en heb na 3 dagen inlopen gisteren ermee gereden tijdens mijn les en het deed alleen pijn in mijn knieholten maar voor de rest zitten ze al lekker. Opstijgen gaat wel moeilijk dus ben via een boomstronkje op mijn paard gestapt Haha! Mijn laarzen zijn van rundleer en hebben rubberen slijtvastezolen (ofzo). Ze beginnen nu na 3 dagen al in te zakken.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 19:03

AnneOmie"]
[quote="xxappiexx schreef:
ik heb de dressuurversie van mountainhorse, met een rubberen zool en een rits. Ik vind ze heel fijn rijden, maar van anderen hoor ik wel eens dat ze het maar slechte kwaliteit vinden. maar ze zien er nog steeds als nieuw uit en ze rijden super fijn!


Bij mij was binnen 1 maand de rits stuk! Na 6 maanden kunnen ze terug naar de fabriek voor nieuwe ritsen Ik vind ze te duur voor de kwaliteit die je er voor terug krijgt. Ik raad ze dan ook iedereen af. Ik heb nu zelf op maat gemaakte Cavallo laarzen gekocht en heb na 3 dagen inlopen gisteren ermee gereden tijdens mijn les en het deed alleen pijn in mijn knieholten maar voor de rest zitten ze al lekker. Opstijgen gaat wel moeilijk dus ben via een boomstronkje op mijn paard gestapt Haha! Mijn laarzen zijn van rundleer en hebben rubberen slijtvastezolen (ofzo). Ze beginnen nu na 3 dagen al in te zakken.
[/quote]

Zie je? Gaaaap
Ik heb ze al langer dan een maand, en ik heb er nog helemaal geen problemen mee gehad, geen kapotte rits of wat dan ook.
Ik weet niet wat jullie er dan allemaal mee uitspoken...
hield je de rist ook wel bij? Olieen enzo?

nygwen
Berichten: 59
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 19:13

even een ander vraagje: uit pure frustratie heb ik andere laarzen gekocht omdat ik de hele tijd met m`n hak uit de laars schoot. Een schuin hakje en inlegzool hielpen niet en ik rijd alleen op wedstrijd met laarzen, je voelt je paard dan helemaal niet meer en dat is verrekte rot Ik heb nu laarzen van M Decima besteld met veter en rits. Hebben julie dat ook dat je met je hak uit de laars schiet? Ik hoor hat namelijk veel

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 19:32

Ik heb al tijden de Petrie Perfect, inlopen duurde vrij lang (is rundleer) maar nu zittenz e echt super. Ik heb er toen Cavallo's bijgekocht, van kalfsleer en met rits, maar dat beviel toch niet echt. Nu heb ik rundleren Cavallo's (tweedehands) gekocht, daar zitten alleen leren zolen onder dus daar ga ik nog maar even wat aan laten doen als ik dat hier zo hoor....

Wat de Mountain Horse betreft: ik ken meerdere mensen waarvan ook de rits zo stuk was...

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:25

dat je met je hak uit de laar schiet is een teken dat je je hakken optrekt, maar dat even terzijden het is vrij normaal dat je een roayle bewegings vrijheid hebt bij je enkel en hak bij een helemaal glade laars omdat je de ruimte nodig hebt om er in te komen als deze nouwer zou zijn en dus ook meer aangesloten zou je te weinig ruimte hebben om er in te komen, dat is dan wel weer het voordeel van een laars met rits en/of veter dat ze beter aan gesloten zitten.

EvelienH
Berichten: 3714
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:50

xxappiexx"]
[quote="AnneOmie"][quote="xxappiexx schreef:
ik heb de dressuurversie van mountainhorse, met een rubberen zool en een rits. Ik vind ze heel fijn rijden, maar van anderen hoor ik wel eens dat ze het maar slechte kwaliteit vinden. maar ze zien er nog steeds als nieuw uit en ze rijden super fijn!


Bij mij was binnen 1 maand de rits stuk! Na 6 maanden kunnen ze terug naar de fabriek voor nieuwe ritsen Ik vind ze te duur voor de kwaliteit die je er voor terug krijgt. Ik raad ze dan ook iedereen af. Ik heb nu zelf op maat gemaakte Cavallo laarzen gekocht en heb na 3 dagen inlopen gisteren ermee gereden tijdens mijn les en het deed alleen pijn in mijn knieholten maar voor de rest zitten ze al lekker. Opstijgen gaat wel moeilijk dus ben via een boomstronkje op mijn paard gestapt Haha! Mijn laarzen zijn van rundleer en hebben rubberen slijtvastezolen (ofzo). Ze beginnen nu na 3 dagen al in te zakken.
[/quote]

Zie je? Gaaaap
Ik heb ze al langer dan een maand, en ik heb er nog helemaal geen problemen mee gehad, geen kapotte rits of wat dan ook.
Ik weet niet wat jullie er dan allemaal mee uitspoken...
hield je de rist ook wel bij? Olieen enzo?
[/quote]

Het is wel zo dat de rits een zwakke plek is. Toen ik mijn laarzen ging kopen (petrie oxford) hebben ze het mij afgeraden om laarzen met een rits te nemen.
Er zit namelijk geen garantie op de rits en daar vind ik ze toch te duur voor. Daarom heb ik toch maar laarzen zonder rits genomen. (dat er geen garantie op de rits zit zegt voor mij al genoeg..)

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 00:14

Ik heb ook Rectilignes met veters en rits. Ik heb ze nu geloof ik bijna een jaar, ik heb er nog nooit wat mee gehad, en gebruik ze elke dag. Ik krijg al pijn aan mijn benen als ik terug denk aan mijn Petries! Haha!

Het ligt er vaak ook aan wat je rijd, bij dressuur heb je vaak een stijvere laars nodig. Bij springen is het beter een wat zachtere laars te nemen.

Je mag trouwens gewoon met veterlaarzen dressuurwedstrijden rijden, alleen niet met een jachtkap erop (zo'n bruin stuk leer er boven op)