Bij onweer,paard binnen of buiten??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Bij onweer,paard binnen of buiten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 13:01

Nou ja,dat is mij vraag dus..

Het is namelijk zo dat als mijn paard buiten staat,ze ook niet ergens kan schuilen.. Daarbij komt nog dat de boer zomers werkt,en haar dus niet binnen kan gaan zetten als het gaat onweren..Ik kan dat nu nog wel (vakantie) maar als ik straks weer naar school ga kan ik moeilijk even terug gaan..

Vandaar, ik ben benieuwd hoe jullie dat doen..Bijvoorbeeld paarden die 24/7 buiten staan..

Groetjes!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 13:05

Ik haal de paarden met onweer naar binnen. Ze hebben wel een schuilhut op de paddock, maar ik voel me gewoon niet prettig bij de wetenschap, dat ze bij heel slecht weer buiten zijn; vooral niet nadat er ruim 2 weken geleden op de stal waar mijn merrie staat, een 3 weken oud veulen (dodelijk) door de bliksem getroffen is Verdrietig !!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 13:06

De paarden die hier 24/7 op de wei staan, blijven gewoon op de wei. Op 1 wei na is op alle weien een ruime schuilstal. Die ander zijn we nog aan het bouwen. Maar voorheen stonden ze dus gewoon buiten met het onweer. Die andere paarden mét schuilstal zie ik er bijna nooit ingaan, onweer of geen onweer.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 13:06

pfoe jeetje...Dat is erg!
Nu ben ik er nog geruster op ..NOT..
Ik zal toch snel een oplossing moeten vinden..Maar jeetje ik zou niet weten hoe.
Ze kan echt niet op stal blijven..Dan wordt ze nogal gek..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 13:12

Ik maak me daar eigenlijk nooit druk om.
Staan ze buiten blijven ze buiten , staan ze binnen blijven ze binnen. Tenzij het sowieso tijd is om ze naar buiten/binnen te doen, maar dan wacht ik eerst tot het onweer is afgelopen. Haha! .

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 13:15

Onze pensionstal zet het spul binnen, het is een risico dat ze niet willen nemen en daar ben ik het mee eens.

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 13:17

Bij ons blijven ze gewoon buiten staan als ze al op wei zijn. Ze staan er ook vrij rustig en zijn het wel gewend.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 13:20

hmm toch leuk de verschillende reacties...Ik zal haar straks ook gewoon buiten moeten laten staan..Ben ik niet de enigste dus..

Bedankt allemaal!

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 13:21

sharir staat 24/7 buiten.
hij heeft een schuilstal, en langs 1 kant van de wei staan allemaal schuurtjes/schuttingen van mensen.
als het onweert gaat hij vaak vlak tegen die schuurtjes/schuttingen aan staan.
als hij in een wei stond met helemaal geen beschutting zou ik hem denk wel binnen halen...

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 13:21

Die van mij staan ook buiten ze kunnen schuilen schuilen tegen elk type weer, maar meestal zijn ze gewoon op het land te vinden.

De bliksem kan net zo goed in de stal staan en dan is het leed volgens mij nog erger.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 13:24

bij ons worden de paarden s'morgens buiten gezet,en als het echt hard gaat onweer komt de staleigenaar de paarden binnen zetten,en de mensen die daar zijn helpen dan ook.
als ik gewoon thuis ben en ik merk dat het gaat onweren ga ik meteen naar stal om mijn pony binnen te zetten,en helpen met andere.
maar ben ik op stal en het is maar een klein beetje gerommel en onweer laat ik haar staan,word het erger haal ik haar binnen.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 13:29

Die van mij staan ook 24u/dag buiten, dus ook als het onweert.
Tja gevaar, er kan altijd wel wat gebeuren hè, maar als bliksem in de stal slaat kan er ook wat gebeuren.

Als er echt verschrikkelijk noodweer zal zijn, orkaankracht, verschrikkelijke onweer, weet ik veel, dan zal ik ze misschien van te voren binnenhalen, maar eigenlijk niet.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 13:33

Misschien is een bliksemafleider een idee? Bij ons tegenover is een kerk, met bliksemafleider, dus de kans dat de bliksem een paard raakt is minimaal.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 13:43

Gelukkig heeft onze eigen stal wel een bliksem afleider, dat vind ik wel een rustig idee Lachen !!
Ik vind het ook niet raar/stom dat mensen hun paard gewoon buiten laten staan, maar ik persoonlijk vind het gewoon geen prettig idee Scheve mond !!
(Er was hier vorige week trouwens een heel hevig onweer en we waren net te laat om de paarden nog voordat het begon, binnen te krijgen. Ik ben toen ook niet meer het land ingerend om ze te pakken Knipoog !)

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 13:50

Bij ons staat er een stukje verder een enorme electriciteitskabel houder Verward Hoe heet zo'n ding ook alweer? Bloos Mocht de bliksem in willen slaan dan mag die dat daar doen.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 14:20

ooo, dat lijkt me inderdaad heel eng
lekker binnen halen, heb je zelf geen tijd, dan kun je toch iemand anders regelen?

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 14:24

Mijn paardje staat zomers buiten en gaat alleen op stal al ut heel hard onweert. Een beetje rommelen kan ze wel tegen. Wij hebben een stal met pannendak, dus als daar de bliksem in slaat, hoeft dat geen ramp te beteken.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 14:29

Ilindra schreef:
Ik maak me daar eigenlijk nooit druk om.
Staan ze buiten blijven ze buiten , staan ze binnen blijven ze binnen. Tenzij het sowieso tijd is om ze naar buiten/binnen te doen, maar dan wacht ik eerst tot het onweer is afgelopen. Haha! .


Precies...
Hon had vroeger een schitterende schuilstal, maar als het gruwelijk stormde stond ze buiten, en als het schitterend weer was ging ze binnen staan Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 16:22

Vroeger-thuis kon ze zelf kiezen wat ze deed, en ik deed schietgebedjes dat de bliksem niet in de Wisseboom zou inslaan (Als die omvervalt is de hele paddock en schuur geplet Scheve mond ) Nu op stal haalt de stalhouder ze naar binnen, ik ben er niet zo voor, ik laat ze liever staan waar ze dan zijn. Dit omdat mijn achterbuurman zijn stermerrie naar binnen wilde halen en toen hij even losliet om t hek te openen viel de merrie dood neer naast hem, bliksem ingeslagen...

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 16:23

en ik ben dus zo'n muts die keihard naar buiten rent om ze binnen
te halen Haha! Jaike HAAAT regen

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 17:36

Waar mijn paard op stal staan worden ze meestal wel met slecht weer naar binnen gehaald. Nadeel is dat het land erg groot is, en als ze niet willen komen, dan houdt het op....
'k heb Des wel verzekerd voor overlijden door slecht weer, maar daar waag je het liever toch niet op....

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 18:07

Ik laat ze lekker buiten staan. Sowieso zie ik me nog niet met iedere onweersbui met de vrachtwagen de jaarlingen op gaan halen Haha!
Als alles mee zit, haal ik die pas over 1,5 jaar weer een keer naar stal...

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 18:12

sandra1977 schreef:
een enorme electriciteitskabel houder Verward Hoe heet zo'n ding ook alweer? Bloos


hoogspanningsmast Knipoog

wel een veilig idee he zo'n mast, hebben wij vlakbij ons huis Lachen

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 19:03

mijn paard heeft 3 jaar de zomers doorgebracht op de alm (hoog in de Alpen op een wei) in Oostenrijk en daar kan het pas onweren. Daar gaat er 1 x per week iemand naar boven om paarden te tellen en aan het eind v.d. zomer, als de eerste sneeuw valt, (de reclame van Rudi....) gaan ze naar beneden en is er groot feest. Hier in Nederland staat ie op een wat platte alm, op de wei dus en blijft gewoon buiten, onweer, regen, maakt niet uit, hij vreet gewoon door! Hij is natuurlijk behoorlijk uitgehard in Oostenrijk!

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 19:54

stef schreef:
Precies...
Hon had vroeger een schitterende schuilstal, maar als het gruwelijk stormde stond ze buiten, en als het schitterend weer was ging ze binnen staan Frusty


Ja,dat is bij ons ook zo.Ze vinden de hitte van de zon erger dan regen,storm en onweer.
Als het overdag gaat onweren laat ik Kim staan,maar als het in de avond of nacht is,wil ik haar nog wel eens binnen zetten.Gewoon omdat ik dan zelf lekkerder slaap,met de wetenschap dat ze veilig en droog staat. Dromen