Hoe ziet een paard eigenlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Hoe ziet een paard eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 16:39

Hoe ziet een paard eigenlijk, ziet hij voorwerpen net als ons, of ziet hij ze in een andere vorm. Welke kleuren kan hij zien? Is dit ook bekend?

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 17:32

Volgens mij is er weinig over bekend. het gezichtsveld is wel bekend. Paarden kunnen helemaal om zich heen kijken zonder het hoofd te verdraaien, behalve recht voor zich en recht achter zich.
Mischien dat je via "zoeken"" verder komt?

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 17:39

Men zegt altijd dat paarden kleurenblind zijn, maar ik vraag me af of dat waar is. Ik spring namelijk met een pony die over alle hindernissen heen gaat, behalve rode.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 17:50

Paarden kunnen wel kleuren zien, maar niet allemaal! Het verschil tussen kleuren met dezelfde intensiteit zien ze bijvoorbeeld niet (blauw en grijs).

Omdat hun ogen aan de zijkant van hun hoofd zitten is het eerste stukje voor hun hoofd een blinde vlek (ong 40cm geloof ik). Daarna zien ze scherp. Ze zitten op deze plek omdat ze dan tijdens het grazen hun omgeving in de gaten kunnen houden en kijken of er geen roofdieren aankomen. Aan de zijkanten zien ze niet scherp, maar kunnen ze wel goed bewegingen waarnemen. Vrijwel alle prooidieren hebben de ogen aan de zijkant van hun hoofd om deze reden. Roofdieren hebben hun ogen naast elkaar op de voorkant van hun gezeicht (mens = ook roofdier).

Een paard ziet zijn hele zijkant, maar de achterkant niet, daarom moet je een paard ook altijd waarschuwen als je eraan komt. dan kan hij zijn hoofd draaien en ziet hij je wel. Een paard kan niet focussen van veraf naar dichtbij door met hun ogen te knipperen (zoals mensen) maar moeten hiervoor hun hoofd op en neer bewegen. De snelheid van het verwijden en vernauwen van hun pupillen gaat vrij traag en paarden zijn een volle minuut vrijwel blind bij een overgang van een donkere stal naar buiten! Cool

Ik doe dit nu even uit mijn hoofd, ik ben niet thuis en heb mn boeken niet bij de hand. Het kan dus zijn dat het niet helemaal klopt in de details, maar ove het algemeen komt het hierop neer!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 19:45


boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:55

lutina vertelde me ook een keer dat een paard niet met zn ogen communiceert, als hij dus bij zn linkeroog een tafel ziet en je veranderd van hand, kan hij er van schrikken omdat zn rechteroog het nog niet heeft gezien. daarom kan het ook wel is dat je paard eerst op de linkerhand ergens van schrikt, je rijd hem er een paar keer langs en het stopt, je veranderd van hand en hij schrikt weer.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 15:44

ja, stom is dat he!! Gekke beesten zijn het toch! Haha!

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 00:53

Citaat:
Men zegt altijd dat paarden kleurenblind zijn, maar ik vraag me af of dat waar is.


Paarden zijn zeker niet kleurenblind. Er is een artikel ergens op internet waarin beschreven staat welke kleuren paarden kunnen zien. En in de Hemel op Paarden van vorige maand staat een Fjord die kleuren kan herkennen, op commando zelfs kan aanwijzen.

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 08:50

boeflover schreef:
lutina vertelde me ook een keer dat een paard niet met zn ogen communiceert, als hij dus bij zn linkeroog een tafel ziet en je veranderd van hand, kan hij er van schrikken omdat zn rechteroog het nog niet heeft gezien. daarom kan het ook wel is dat je paard eerst op de linkerhand ergens van schrikt, je rijd hem er een paar keer langs en het stopt, je veranderd van hand en hij schrikt weer.



Schijnen ze inderdaad als een hele andere wereld te beschouwen........ Verward

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 10:16

Wat iig goed is om te weten is dat paarden een blind hoek voor en achter zich hebben, paarden zien twee beelden, wij maar 1.
In de hersenen van het paard vormt hij zo zijn omgeving, wanneer je op een hindernis afloopt ziet hij deze, totdat hij er vlak voor is, daarom is het belangrijk aan te geven wanneer hij moet springen.

en over kleuren, veel mensen zeggen dat paarden een hekel hebben aan rood, het is iig wel zeker dat ze verschillen in kleur kunnen onderschijden. Zo willen sommige hengsten geen witte merries dekken of geen bruine. daar sringen ze dan echt niet op.