Wat allemaal in huis voor een bevalling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Wat allemaal in huis voor een bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 22:25

Nuala kan nu ieder moment gaan bevallen, en ik voel me totaal niet voorbereid! Ik heb alle boeken al maanden doorgespit, en iedere keer als ik alles in huis wilde halen, dan vond ik mezelf weer een aansteller omdat het nog zo lang duurde.

Maar nu heb ik dus niks in huis voel me echt stom! Dus morgen trektocht langs alle winkels, maar wat is nou écht nodig?

Dit staat in mijn boek:

-plastic emmer met deksel
- flesje jodiumtinctuur
- wondpoeder
- watten
- operatiehandschoenen
- steriele navelklem
- badhanddoek
- desinfecterende zeep en handdoek
- 2 overalls
- touwtje voor nageboorte
- plastic vuilniszak
- zaklantaarn
- een fles champagne Haha!

eventueel:
- klysma
- fles met lammerenspeen met gaatjes
- plastic kan met inhoud van 1 of 2 liter
- kunstmelk voor veulens

Maar dit lijkt me zo overdreven allemaal!!

Wat is nou écht nodig?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 23:15

Nee, da's helemaal niet nodig. TOPPRIOR is dat je het telefoonnr. van je DA meteen bij de hand hebt!!!!! De rest is werkelijk onzin! Mijn veulen kwam volledig onverwacht (wisten niet dat er eentje kwam), en er is met NIETS gesmeerd of geholpen geweest. Toch heb ik een volledig gezond veulen gekregen zonder klemmetjes en smeerseltjes. Hou gewoon de stal schoon, en het nummer van je DA bij je in geval van nood. Een ouwe handdoek heb ik ook gebruikt om het veulen toen we het vonden kledder nat droog te wrijven (en stro hebben we daar ook voor gebruikt). De nageboorte hebben we gewoon in een kuisemmer gegooid (en later in de wei begraven). Als het in de natuur al EEUWEN lang zonder hulp gaat, waarom zou het nu met de hele bezemwagen met spullen ineens beter moeten zijn????? Als er iets is wat je beter niet doet is je merrie storen tijdens het uitdrijven ... de natuur doet het meestal nog zelf best

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 23:16

Dank je, dat moest ik even horen Haha!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 23:18

Een drachtige merrie *LOL*

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 23:24

Pfff,
je moet je niet te druk maken hoor! Dan vergeet je te genieten.

Als alles volgens plan gaat heb je alleen betadine nodig om de navel te ontsmetten. Als het onverhoopt niet volgens plan gaat bel je toch de dierenarts.
Ga echt niet zelf aan de gang met klemmen, klysma's, melk etc. Laat de eerstkomende dag gewoon de da komen voor een veulenspuit, die controleert dan je merrie en het veulen.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 23:26

Nou heb ik dus een VA die pas na een paar uur komt opdagen....
onze pensionmerrie had een miskraam gehad, veulen hing er nog uit en hij kwam pas na 2 uur!!! Dus daarom al die zorgen..

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 23:28

Meissie, Nuala heeft meer veulens gehad. Het zou me niets verbazen als ze al het werk al gedaan heeft voordat jij er bij bent. Lachen

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 23:29

Nee dat helpt Antoinette!! NU VOEL IK ME RUSTIG!! AAAAAAAAAHHHHHHHHHH

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 23:33

Zeurpiet, wat ik probeerde te zeggen, het komt allemaal goed! Echt waar.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 23:34

Nuala had trouwens beetje bloed aan haar doos, is dit een teken?

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 23:39

Meestal wel.Kegelt ze al?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 23:40

nee, maar dat heeft ze bij het vorige veulen helemaal niet gedaan, dus verwacht het ook niet echt..

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 00:29

Je vergeet de operatielampen, het stand by eerste hulp team, de orgaan donors, een paarden ambulance met draaiende motor Haha! Haha! Haha!

Gewoon in de gaten houden en alleen het vliesje om het neusje open maken als het veulen er helemaal uit is. En er van genieten dus.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 00:47

Whahahahaha ja ik vind het ook allemaal erg overdreven overkomen, vandaar ook mijn vraag. Ik ga morgen dus even betadine halen, en that's it. Ga denk ik wel even een andere DA bellen of ik hem eventueel mag bellen mocht er iets mis gaan, maar verwacht dat toch niet.

Het birth-alarm ging dus net af!! Dus ik naar stal, dacht al dat het loos alarm was want zodra ik op reset drukte stopte het. En idd mevrouw stond gewoon rustig op stal, niks aan het handje. Behalve dan mijn dubbele hartaanval Haha! (die ik trouwens goed onder controle had, ben zelfs naar stal gelópen!)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 08:22

Die fles champagne zou ik wel stand by houden Knipoog Vingers aflikken (in de ijskast)

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 08:37

Latex handschoenen is wel handig omdat je de placenta uit de stal moet halen. Verder een touwtje om de placenta op te binenn als ie nog in de merrie zit. En ontsmettend middel om de navelstrengstomp te ontsmetten. En natuurlijk wat handdoeken voor als je merrie heel erg moe is dan kun je het veulen zelf wat droog wrijven. Ik heb mijn merrie wat warme slobber gegeven na de bevalling, Daar was ze erg blij mee.

Verder heb je natuurlijk nodig: 10 rollen beschuid en 5 pakken muisjes en een pakje boter. !!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 08:46

Cookies schreef:
Verder heb je natuurlijk nodig: 10 rollen beschuid en 5 pakken muisjes en een pakje boter. !!!


Beschuit en muisjes haal ik nooooooooit als het veulen er nog niet is

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 08:52

ik had voor Meagan wel een vergelijkbare set met spullen klaar gezet. Gelukkig heb ik er niets uit nodig gehad behalve de handdoeken, het touwtje, de zeep en het wondpoeder. Ik kan niet anders zeggen dat het wel praktisch was om alles bij de hand te hebben en niet in de rondte te hoeven rennen om alsnog van alles bij elkaar te halen. En ja, natuurlijk bel je de veearts in geval van nood, maar ook in dat geval geldt dat het toch erg prettig is dat als die man om een handdoek vraagt, jij die kunt geven in plaats van eerst naar huis te hollen en daar natuurlijk geen handdoek kunt vinden. Mijn veearts zei de volgende dag na de eerste controle dat hij wilde dat meer mensen zich zo goed voorbereidde...

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 08:58

Sultan kwam te vroeg, dus onverwachts. We hadden helemaal niks in de gaten. We zagen gewoon die morgen een veulen door de wei sjeezen!
Gelukkig was dus alles goed gegaan, we hebben die dag de veearts gebeld voor een veulenspuit en controle en alles was goed.
Dus al die dingen hebben we niet nodig gehad, al warne we wel van plan ons voor te bereiden maar we wisten dus niet dat hij een week eerder zou komen....ook niet aan de uiers gezien.

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 10:39

Hoe gaat het ongeveer in z'n werk:
Veulen wordt geboren. Was je handen met zeep en afdrogen met handdoek (benodigdheden 1 + 2), zodat je geen bacterien meebrengt. Kijk idd uit dat het vlies niet om de neus blijft zitten. Verder doet de merrie meestal alles zelf. Veulen is geboren en ligt op de grond bij te komen. Ene merie blijft na de geboorte liggen en de andere gaat meteen staan. Wanneer de merrie blijft liggen, blijft de navelstreng meestal ook langer in tact, waardoor het veulen nog wat meer bloed meekrijgt. Wanneer de merrie dan gaat staan kan het soms handig zijn dat je de navelstreng bij de navel van het veulen wat vasthoud, zodat de navelstreng niet te kort afbreekt, maar meestal gaat dit vanzelf helemaal goed. Meteen na het breken van de navelstreng spuit je er jodium op (benodigdhede 3). Dit kun je best de eerste paar uur een paar keer herhalen. Er zijn namelijk ook merries die aan de navel van het veulen beginnen te bijten. Wanneer de navel weer zou gaan bloeden moet hij afgebonden worden, anders is dit niet eens nodig. Maar zoiets zou ik gewoon aan de dierenarts overlaten.
Vergeet niet de nageboorte van de merrie op te binden, zodat ze er niet op gaat staan. In jouw lijstje staat dat je dat met een touwtje moet doen, maar er gewoon een paar knopen in leggen gaat ook (hoewel dat wel wat handigheid vereist omdat het een glibberig zootje is).
Wanneer de nageboorte eraf komt kijk je (of de dierenarts) na of hij helemaal compleet is. Op die manier kun je zien of er nog een stukje in de merrie is achtergebleven. Dan gooi je hem in een emmer (benodigdhede 4) en idd begraven is een mogelijkheid. Je kunt de nageboorte gewoon met je handen pakken, maar als je dat vies vind, zijn handschoenen een optie (benodigdhede 5).
Ondertussen is het veulen gaan staan, op zoek naar de melk, die hij/zij na een tijdje vind. Dan ga je de champagne (benodigdhede 6) halen en neem je vast een slok. Als hij dan ook nog gepoept en geplast heeft kun je er nog een paar slokken meer van nemen.

Succes ermee!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 12:54

Het is onder normale omstandigheden niet nodig dat de DA er NU DIRECT bij is, maar blijkt het zo te zijn dat het om één of andere reden (veulen blijft met de heupen steken, er zit een beentje fout -die kan je best zelf gaan zoeken dan HANDEN WASSEN en gaan voelen of je het vind terwijl iemand de DA beld, het veulen komt verkeerd eruit kont eerst bv, of de merrie stopt met persen ... dan is het fijn te weten dat je op je DA kan rekenen. Daarom vind ik het wel een goed idee als je weet dat de DA die je nu hebt niet zo nauw neemt met dringende zaken je een andere gaat opbellen of je hem mag optrommelen in geval van .... je zal jezelf stukken geruster voelen. Maar ...... alle kans dat je alarm afgaat voor de 20ste keer, dat je op je gemakje (vanwege de "gewoonte" al) eerst je schoenen gaat aantrekken, en je jas, nog even plassen, en iets drinken, zaklamp zoeken (ZEER HANDIG OM BIJ DE HAND TE HEBBEN STEEDS!!!!!!!), en kom je naar de stal gewandeld met slaapogen om je merrie te zien liggen. "Niets aan de hand" denk je, en je spreekt 'r nog even toe "braaf meissie", ga maar terug slapen om dan opeens op te merken dat er "iets" beweegd aan 'r kont. "wat is dat nu" denk je, en je gaat bijlichten met de zaklamp op daar een kleddernat humpie'tje te zien liggen je "dom" aanstarend ...

Zo is het bij een kennis van ons gegaan Knipoog En zo gaat het wel vaker

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 12:58

Waaro je handen wassen als je aleen het veulen opvangt/het vlies breekt?
Hij komt in het stro terecht, net alsof daar geen bacterieën in zitten Verward
Als je nou nog een beentje erbij moet trekken ok.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 13:14

Citaat:
Waaro je handen wassen als je aleen het veulen opvangt/het vlies breekt?
Hij komt in het stro terecht, net alsof daar geen bacterieën in zitten

wat dacht je van achteraf?? Ik heb mijn paard niet thuis staan, dus heb ik niets in te brengen aangaande de stalinrichting. Zeep is bij ons op stal vaak letterlijk ver te zoeken...

En een navelklem is echt geen overbodige luxe. Als de navelstreng verkeert breekt, wat gelukkig zeer uitzonderlijk maar voorkomt, is het wel erg praktisch dat je de bloeding die dan onherroepelijk volgt, kunt stoppen met een klem voordat de veearts komt.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 13:32

Van de Da kreeg ik een klysma, een flesje alcoholische jodium oplossing (= denk ik het zelfde als Betadine Knipoog ) en een wormkuur voor het veulen (Panacur).
Zelf heb ik klaar gelegd: latex handschoenen, 3 oude handdoeken (wel schone natuurlijk Haha! ) en zo´n flesje waar je je handen zonder water en zeep mee kan wassen!
Ik zal iig nog wel even navelklemmetjes halen, goed idee!!
Ben benieuwd wat ik uiteindelijk allemaal nodig ga hebben Knipoog !!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 13:38

Citaat:
Ben benieuwd wat ik uiteindelijk allemaal nodig ga hebben !!

Waarschijnlijk heel weinig, maar er is een wetmatigheid die zegt dat het gaat regenen als je je paraplu thuis laat. En dat kun je wat mij betreft doortrekken naar nog veel meer zaken, waaronder geboortes van veulens.

En ja, natuurlijk gaat het 9 van de 10 keer goed. En natuurlijk kun je stellen dat de natuur het allemaal regelt. Ik geloof daar enerzijds wel in, anderzijds kun je jezelf nooit vergeven als je door iets heel simpels als bijvoorbeeld een navelklemmetje een hoop leed had kunnen voorkomen.