paard uitlenen of low budget ergens in een wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

paard uitlenen of low budget ergens in een wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 10:52

Op dit moment ben ik, door veranderde omstandigheden, een beetje aan het zoeken wat mijn mogelijkheden zijn.
Sorry dat ik niet duidelijker ben maar ik gooi liever niet alles open en bloot op het internet.

Een van de eventuele optie's zou zijn om mijn paarden tijdelijk ergens anders onder te brengen omdat ik misschien een half jaar of een jaar het financieel niet kan opbrengen om ze te verzorgen. Tijd zal ook een probleem worden maar dat overleven we wel.

Een andere optie is natuurlijk verkopen van twee van de paarden maar ik ben behoorlijk gek op ze en omdat ik, waarschijnlijk, maar een jaar hoef te overbruggen vind ik dit eeuwig zonde.

De pony's van de kinderen zijn geen probleem, die zal ik kunnen onderhouden en die kan ik ook wel ergens tijdelijk onderbrengen in geval van nood.

De Tinker en de Welsh K ruin zijn wat dat betreft het hete hangijzer. Een van de twee wegdoen is ook nog een mogelijkheid, maar welke?
Ik ben op allebei even gek. Op de Welsh K kan ik niet echt rijden omdat hij een D is en ik lange stelten heb maar het is een uniek beestje en dat vind ik niet zo snel meer terug.

Op de Tinker ben ik ook gek, die zal niet eens zo heel gemakkelijk verkoopbaar zijn. De meeste mensen die een Tinker willen zijn op zoek naar een relaxt paardje terwijl die van mij meer het karakter van een gewoon rijpaard heeft, bijzonder actief, super voorwaarts, wat heter dan een Tinker zou moeten zijn en behoorlijk aan de maat.
En mensen die een paard zoeken wat een beetje dressuurmatig kan lopen zoeken nu juist weer geen Tinker.
Voor mij is het de ideale combinatie maar ik ben ik nietwaar Knipoog

En nu vraag ik me dus heel hard af of er iets bestaat met een soort opfok constructie (op de wei voor niet te veel geld) of dat er animo zou zijn om een paard tijdelijk te huren voor een bepaalde termijn waarbij alle kosten dan uiteraard voor de huurder zouden zijn. Alleen zou ik dan natuurlijk geen geld vragen voor de verhuur.
Nadeel is dat iemand anders misschien ook heel anders omgaat met mijn paarden en ik eigenlijk als de dood ben dat ik een verpest paard terug krijg. Plus dat er natuurlijk nog wel meer beren op de weg te vinden zijn.

Ik pieker me suf, dus wie met me mee wil brainstormen: graag!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:58

Het toeval wil helaas dat in zulk soort periodes je altijd wat ongein gebeurt...
Je zal altijd net zien dat ze een enorme koliekaanval krijgen, in het draad lopen, een verkeerde klap krijgen etc.
Wat moet je dan?

Ik wil niet vervelend doen maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden.

Sterkte en succes verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:59

In de winter is het vaak een minder probleem om paarden in de buurt op een soort van opfok te gooien.
Als je in de buurt een (kennis hebt die) koeie boer is en je vraagt welk stuk grasland hij volgend jaar toch omploegd om mais op te zetten, dan kun je vaak in de winter je paarden daar wel redelijk goedkoop neerzetten
Maar ze staan dan wel dag en nacht, zonder stal op het land en je moet er wel heen om wat bij te voeren.

Maar in de zomertijd gaat het al wat moeilijker
Er zijn wel plaatsen waar je niets als jonge paarden in de wei bijelkaar ziet staan.
Maar ik heb geen idee of dat soort mensen er een paar bij willen en wat dat dan kost.

Druk maken over minder tijd voor de paarden hoeft dan niet zo.
Met al die paarden maatjes om zich heen missen ze de mens niet en beweging hebben ze dan genoeg.

Een verzorger zou ik persoonlijk alleen willen als ik die persoon nu ook al goed zou kennen.

Maar vergeet niet dat de Da en smid gewoon doorgaan

Sterkte.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30628
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 11:19

Moeilijk. Als je wat kan vinden om ze in de wei te gooien zou ik dat doen. Maar anders ben ik toch bang dat je een keus moet maken of er eentje weggaat.
Verhuren is wel een optie, maar dan zal ik liever proberen een bijrijdster te zoeken.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 11:58

Ik zou net als Dyonne liever een bijrijdster zoeken, iemand die je al kent misschien die je paardje erbij zou kunnen rijden?

Anders zou ik ze 'gewoon' de wei opgooien..

Moeilijk is dit zeg, pfff...

Verhuren zou ik zelf niet snel doen, maar als je moet wel als het niet anders kan! Ik zou ook heel bang zijn om een verpest paardje terug te krijgen, je kent niemand in je omgeving die voor een half jaar tot een jaar een paardje erbij kan nemen in de verzorging?

Ik wens je heel veel sterkte en succes!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:47

Verhuren zou ik persoonlijk denk ik niet doen. Ik zou liever zicht op mijn paardje houden en hem daarom in de buurt willen hebben.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een goedkope stalling voor een tijdje. Zeker als er een redelijke kans is dat het om een tijdelijk probleem gaat.
Een betalende bijrijder vind ik evt. ook nog een optie, maar die zijn niet zo makkelijk te vinden...
Succes..

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 17:44

Sjuimpje heeft inderdaad een punt. Het lijkt wel Murphy's law. Als je het het minst kan gebruiken gaat er het meest fout Knipoog

Bijrijder is denk ik geen optie, ik moet ze ergens anders stallen dan. Een goedkopere stalling dan aan huis (zoals nu) bestaat natuurlijk niet, dat is ook geen optie.

Verhuren vind ik inderdaad doodeng en ik ken ook niemand in mijn omgeving maar als ik ze zou kan houden???

Een goedkoop plekje in mijn omgeving (wherever that may be in de toekomst) zou op zich een goed idee kunnen zijn. Een sabatical voor de paarden zeg maar Haha!
Maar waar vind ik dat? Ik moet inderdaad maar eens gaan rondvragen alleen vraag ik me steeds af of dat nou echt een goed idee is.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 17:52

Verkopen. Het spijt me zeer, maar dat zou ik echt doen! In het belang van jezelf, maar ook van het paard.
En zo'n tinker willen heus wel meer mensen hebben hoor!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 17:56

Ik heb je verhaal gelezen (ik weet natuurlijk niet wat er precies aan de hand is) en ik zie geen andere oplossing dan verkopen. Goedkoper stallen dan bij jezelf lukt waarschijnlijk niet en verhuren is vragen om problemen (behalve als je bij mij in de buurt had gewoond Knipoog). Van een betalende bijrijder moet je ook niet uitgaan, want die kunnen van de ene op de andere dag vertrokken zijn.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 19:01

NIET zomaar verkopen hoor ! Verkopen kan altijd nog ! terugdraaien niet !
Zoals ik het interpreteer kom je waarschijnlijk nu even in een minder leuke periode terecht en ik weet uit ervaring hoe fijn het dan is dat je weet dat je je paardjes nog hebt !
Zelfs al heb je ze even niet bij je weet je toch dat ze er zullen zijn als het allemaal weer wat op de rails is....en dat is een fijn gevoel ! En als dat gevoel minder blijkt te worden kan je ze toch alsnog verkopen ?

Jammer dat je ver weg woont...wij hebben in de wei nog best wel wat gras over voor je paardjes. Maar dat is in Friesland en alleen beweidbaar tot mid-oktober dus ik kan je niet echt helpen.

Just my 2cp.

Heel veel succes gewenst met je beslissingen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 19:11

Ik zou ook niet zomaar verkopen. Dat zou de allerlaatste optie zijn. Ik zou eerst kijken voor low budget op het land, dan eventueel een bijrijder. Maar bedenk ook dat, als je paard een tijdje de vrijheid van het land heeft genoten, een bijrijder weleens zijn handen vol aan hem kon hebben. En dan? Een bijrijder die ermee stopt laat je wel met een gigantisch probleem zitten.

En dan hoop ik idd voor je dat er geen grotere kosten op je afkomen....je bent sneller in de schulden dan er weer uit.

Persoonlijk zou ik een paardje proberen te houden, en weliswaar die waar het het meeste mee klikt (heb ik het mis dat dat die Welsh K is? Dat jij eventueel te groot voor hem bent mag niet uitmaken, qua gewicht kan hij je best aan. En de anderen verkopen.

Katingka
Berichten: 190
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 20:24

hee alex!!

Ik stuur je even een pb, wat balen dat je voor zo'n keus staat....

gr Danielle.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 22:40

Ik zou persoonlijk ook voor een soort van 'opfok' gaan zoeken. Verhuren is een best groot risico. Je moet het allemaal notarieel vast laten leggen wil je enige aanspraak op je recht maken als het fout gaat. Een bijrijder kan idd van de ene op de andere dag ermee kappen. En zoals je zelf al aangeeft, iedereen heeft zijn eigen rijstijl en misschien krijg je na een jaar wel een compleet verknipt paard terug. Of een super gereden, maar dat weet je niet en hoort bij de beren onderweg Knipoog

Heel erg veel sterkte! *knuf*

Ik weet dat weiland in Zeeland niet erg duur is (huur), als je wil zal ik hier eens om me heen gaan vragen?

prompter

Berichten: 11100
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 22:46

Ik zou voorlopig ook voor in de wei zetten kiezen, ook al is dat misschien even wat verder weg, verkopen kan altijd nog als het echt niet anders kan. Misschien is er bij een Bokker in de buurt land, zodat die er regelmatig eens bij kan gaan kijken?

In ieder geval heel veel sterkte, ik hoop dat je snel uit deze rotsituatie komt!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 22:56

Het land naast mijn huis is van een handelaar en die zet daar iedere winter een aantal paarden op. Ik zet die van mij er waarschijnlijk deze winter ook bij, hij vraagt niet veel per maand en het is naast mijn huis. Nadeel is dat ze geen schuilstal hebben. Voor jou is dit natuurlijk harstikke ver, maar als ik je ermee kan helpen kan ik Parcival natuurlijk altijd bijvoeren en een oogje in het zeil houden.

Sterkte meis!