veulen mee op trektocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

veulen mee op trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 08:15

Wij zijn van plan om van de zomer op trektocht te gaan. Nou heb ik enkel een veulentje van 22 maart (3,5 maand) En wij dachten dat hij dan wel mee kon.
Ik rijd namelijk in westernstijl en dan maak ik hem vast aan mijn zadel en dan loopt hij braaf mee. We hebben al geoefend. Haha!
Maar hoeveel km zou een veulentje kunnen maken en is het niet schadelijk voor ze op late leeftijd. We gaan op de veluwe rijden, dus kwa hoeven zou het niet schadelijk zijn.
Wij dachten er dan over om een paar km per dag te rijden, mijn vriendinnetje neemt namelijk ook een handpaard mee en vervolgens als we dan op de plek van bestemming waren om dan 2 paarden achter te laten, waaronder het veulentje. En dan nog met de andere 2 een buitenrit te maken.

eeyore

Berichten: 428
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Nieuwehorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 08:45

Ik zou het niet weten eigenlijk hoeveel km een veulen kan lopen, maar het lijkt me snel te veel. Ik zou hem lekker op stal laten. Als onze merrie een veulen heeft maken we regelmatig langere buitenritten die steeds opgebouwd worden qua tijd en afstand, maar het veulen blijft dan waar hij is.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 09:25

Ben je helemaal belazerd!
Vroeger kon dat wel, liep het veulen ook de hele dag naast de merrie als die voor de ploeg stond. Maar met het verkeer van tegenwoordig...
Je bent gek!
En een veulen meerdere dagen achterlaten zonder merrie, puur omwille van een trektocht voor fun.... zou ik niet doen.
Dat je rijdt op die merrie is prima, maar niet langer dan een uurtje apart van je veulen. En het veulen dus niet mee op trektocht.
Ik vidn eht een belachelijk plan; het verbaasd me dat iemand het uberhaupt overweegt...
Ik dat je er spijt van zou krijgen....

eeyore

Berichten: 428
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Nieuwehorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 09:34

Ik ben het met je eens Dees. Als je trektochten wil rijden kun je geen veulens fokken. Of je moet ze gaan rijden als het veulen afgespeend is.

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 09:45

in de natuur lopen de veulens toch ook met de merries mee en die leggen grote afstanden af hoor al grazend! als je het tempo niet te hoog legt, kan dat veulen volgens mij prima mee!! veel plezier, lijkt me een leuk gezicht, je zal veel bekijks en aanspraak hebben denk ik!

en *uh* Dees, kan ik je uitnodigen om eens op een paardenmelkrij te kijken, daar zijn de veulens de hele dag van de moeder af, vanaf 6 weken al en dat gaat prima hoor!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 09:51

Bij de paardenmelkerij gelden andere belangen dan die van het veulenwelzijn. De melk is daar de broodwinning. Het veulen een bijprodukt.
Als de topicplaatster haar veulen ook als bijprodukt van de merrie ziet, dan moet ze idd lekker op trektocht gaan.

Maar niet beteuterd kijken als er ongelukken gebeuren.....

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:13

ik zou het nooit doen, maar das mijn persoonlijke mening.

Polly en Katinka staan lekker de hele dag in de wei, en Polly gaat elke dag even 3 kwartier-1 uur mee lopen en dan blijft Katinka gewoon op het land, samen met Sharif, het gaat prima zo.
Ik ga ook weleens samen een rondje om maar dan niet langer dan een kwartiertje/half uurtje.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:26

Het lijkt me snel te zwaar voor een veulen. Ik kan het niet in km uitdrukken, maar echt veel zou ik niet doen. Zo'n beestje is nog veel te jong om te "werken".

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:28

ja, lijkt mij ook een idioot plan, maar okee.........heb verder geen veulen-verstand.......

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:49

Ik ben het helemaal met Dees eens, ik vind dit idee werkelijk te zot voor woorden! En Moritz, paarden in de natuur is natuurlijk niet te vergelijken... die lopen niet op commando van de mens maar op hun eigen tempo en houden ongetwijfeld ook rekening met de jongeren in de kudde...bovendien zeg je zelf al dat ze al grazend lopen... dus de afstand zadie ze afleggen is verhoudingsgewijs heel gering. Lekker wachten tot je je veulen af kan spenen zou ik zeggen... dit vind ik toch een van de meest belachelijke ideeen die ik in lange tijd gehoord heb, sorry... (denk ook dat het niet bevorderlijk is voor de benen en hoefjes, de hoeven zijn nog niet zo sterk en ik weet niet hoeveel verharde weg je tegen zal komen... en dat het veulen zich aan zal moeten passen aan het tempo van jou en de merrie lijtk me ook erg slecht. )

PS: Ben het trouwens ook met Dees eens over het melkerij gebeuren... ik vind het contact tussen de merrie en het veulen de eerste 5/6 maanden veel te belangrijk omdat zo onnodig lang te willen storen... ik merk dat het mijn jaarlingenmannetje ontzettend veel goed heeft gedaan om lekker met mams op te groeien en veulen te zijn...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 11:38

Ik heb ook mijn bedenkingen hierover........Ik ben eerlijk gezegd nog nooit met zo een vraag geconfronteerd geweest......Ik heb er even over nagedacht en ik denk dat het niet verstandig is.........

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 11:49

Belachelijk idee!

In de natuur leggen ze wel grote afstanden af, maar dan wel in hun eigen tempo.
Echt te zot voor woorden, òf je gaat fokken òf niet.
Je weet van te voren dat je consessie smoet doen aan je eigen rijplezier.

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 23:49

vikki, volgens mij mogen veulens al na 4 maanden van hun moeder af. Dus waarom zijn de 5de en 6de maand het belangerijkste.
En zoals ik gezegd heb gaan we op de veluwe rijden en zullen we dus zand zien en niet veel verkeer!!!!
Daarnaast hoeft hij dus echt maar een paar km mee te lopen en daar hebben we de hele dag voor. Als we dat afgelegd hebben dan gaat hij samen met een ander paard of in de wei of in een box, hooguit een 1 uur!
En dat 3 daagjes lang.
Waar zien jullie het probleem in? Waarom kon het vroeger wel bij de boeren? Hebben die paarden er wat aan over gehouden?
En als je zoiets wil moet je niet gaan fokken. Sorry dat vind ik nergens op slaan. Volgens mij zijn er ook mensen die na een maand weer concoursen rijden met hun beest, dan moeten ze toch ook uit elkaar, nou zijn ze nota bene bij elkaar!
Maar ja, ik kan hem natuurlijk ook voor die tijd gewoon afspenen, dan hebben we ook geen probleem.
Zijn hier trouwens mensen bij die ooit een trektocht gemaakt hebben, of met hun veulen aan het touw gereden hebben??

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 23:53

ja, trektochten... heb ik wel wat ervaring mee. Zelf van te voren goed in conditie zijn, anders heb je er weinig lol aan. In augustus ga ik weer een week Lachen

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 00:04

Volgens mij kun je het beter geen trektocht noemen, daar breng je iedereen mee in de war. Als ik het goed begrijp gaat je veulen een paar km. aan de hand mee naar de plek van bestemming en ga je vervolgens af en toe een uurtje buitenrijden, terwijl je 't veulen achterlaat in een (ik hoop goed en veilig afgesloten) box. Dat lijkt me geen kwaad kunnen.
Maar 't is ook niet echt wat ik me bij een trektocht voorstel!!

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 00:05

Op die manier bedoel ik het niet. Ik heb er zelf ook genoeg gemaakt. Maar ik vraag me het af van die mensen die het plan allemaal af lopen te zeiken. Prima wat zij ervan vinden. Vind ik allemaal goed. Maar ik vraag me af of zij niet reageren vanuit de "dressuurwereld". Want daar is toch even wat minder mogelijk over het algemeen genomen.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 00:13

Hokjesgeest Janna. Kritiek kan je niet makkelijk afdoen door het in een doosje te stoppen...

Ik ben van mening dat je je veulen gewoon het beste geeft als je het minstens 5 maanden bij de merrie houdt, en liever niet lang apart op een dag. En een veulen mee de openbare weg op vind ik een onzalig plan. Klinkt allemaal heel romantisch, totdat het mis gaat. En ook op de veluwe kan je rare dingen tegenkomen..voorbeeld; paard en wagen, wat als je veulen zich helemaal te barsten schrikt en zo fietsers tot vallen brengt met zijn wegstuiven? Wat als je merrie schrikt en het vastgeboden veulen overhoop trekt.
Ik vind dat je met een 'etappe-buitenrit' gewoon onacceptabele risicos neemt. Niets is er mee gediend anders dan je eigen lol. Je veulen zal er geen rendement van hebben, dus waarom zou je? Je wilt toch vooral dat het veulen gezond en heel volwassen wordt? Wat heb je dan aan zo'n buitenrit? Waarom perse nu, waarom niet over 3 maanden, als je perse wilt. En als je het rijden op het paard preveleert boven je veulen, waarom heb je er dan mee gefokt? Je moet je veulen de beste kansen geven om goed op te groeien; zo'n rit verkleint de kansen zonder voordeel.

Bovendien, in Nederland doe je dat soort dingen niet, want je loopt gewoon grote kans dat het fout gaat. En wat voor zadel je toevallig op je paard legt heeft daar niets mee te maken.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 00:19

andere reactie dan... Mijn vriendin heeft indertijd het toen net tweejarige hengstveulen van B'elanna gekocht. Dit paard ging met enige regelmaat mee op buitenritjes. Er is geen verkeer langs de Vecht, hij liep goed mee en het grootste deel deden we in stap of een pleasure-jogje. Toch merkte je dat ook dit al veel oudere paard heel erg snel moe werd. Een ritje van maximaal 50 minuten was wel het maximum. Een veel jonger veulen lijkt me dus gewoon te jong (niet sterk genoeg om dit vol te houden). Er is volgens mij een verschil tussen meeschuiven met de kudde (al grazend) of meelopen met moeder voor de ploeg (dan kan het veulen ook rustig een keer gaan liggen, want moeder loopt heen en weer over hetzelfde weiland). Kortom: ik zou het niet doen op zo'n jonge leeftijd. Een overbelasting is zo voor elkaar.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 05:25

Janna, je hebt mij helemaal niet zien zeggen dat de 5e en 6e maand het belangijkst zijn... Maar ach...er zijn ook mensen die hun veulen met 2 of 3 maanden al afspenen... Ik persoonlijk vind het absurd en geef er de voorkeur aan mijn veulen 5/6 maanden te laten staan en ik kan zien dat het hem geen slecht heeft gedaan... Maar goed, met 4 maanden kan het ook natuurlijk...alleen mijn persoonlijke voorkeur heeft het niet. Het idee van de trektocht met veulen vind ik even zo goed nog steeds zot en wel voornamelijk omdat jij dan degene bent die het tempo en de afstand bepaalt . Ik snap gewoon niet dat iemand het risico wil nemen dat het te zwaar is voor het veulen... iets langer wachten en je kan afspenen en alleen met de merrie... Ik persoonlijk wil zo lang mogelijk kunnen genieten van mijn veulen (jaarling inmiddels) en doe het dus liever wat rustig aan dan dat ik hem (per ongeluk) overvraag en daarmee het risico neem schade aan te richten... en oh, ik reageer niet "vanuit de dressuurwereld" maar ik ben een recreatieruiter die zo lang mogelijk van haar paarden wil genieten. Om die reden staat hun welzijn bij mij voorop en zou ik zelf dus geen onnodige riscio's willen nemen... want dat is wat een trektocht met veulen imo is.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 09:30

Behalve alles wat hier al als tegenargument is gegeven (terecht vind ik) zie ik nog een bezwaar.

Je bent van plan om het veulen op de plaats van bestemming in een box te zetten en dan met de merrie buiten te gaan rijden? Dat zou dan betekenen dat het veulen in een, voor hem, volkomen onbekende omgeving achtergelaten wordt door de moeder.
Lijkt me nogal traumatiserend plus dat je een enorm risico loopt dat hij zichzelf verwondt.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:03

Waarom niet? Kennis van me heeft het ook altijd gedaan. Het "veulen" moest als twee-jarige altijd de slaapzak dragen *LOL*
Maar als je de afstanden beperkt houdt, zie ik niet in wat nou al die problemen zijn. Gewoon gaan, niet te ver en dan ter plekke nog een rit zonder veulen lijkt me uitstekend gaan en goed voor de ontwikkeling van het veulen. Laat ze het maar meemaken.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:10

Dees schreef:
.. En ook op de veluwe kan je rare dingen tegenkomen..voorbeeld; paard en wagen, wat als je veulen zich helemaal te barsten schrikt en zo fietsers tot vallen brengt met zijn wegstuiven? .

Paard en wagen is nog het minste wat je kunt tegenkomen op de Veluwe. Kleine opsomming van wat ik regelmatig tegenkom:

-sulky's met dravers (ook op volle snelheid)
-jachten kompleet met honden en trompetters
-sledehonden (als ze stilstaan blaffen ze enorm en als ze lopen heb je een haast onbestuurbaar lint van 15 meter)
-militairen lopend/kruipend in volledig vechttenue (gesminkt met takkenbossen op de helm), ook zitten die bij een oefening vaak verdekt opgesteld
-militaitre voertuigen: tanks, grote vrachtwagens, communicatiewagen (met zo'n draaiende radar bovenop), grote generatoren.
-helicopters; grote chinooks, die op 10 meter hoogte overvliegen en soms landingsoefeningen dingen met een jeep eronder
-en soms een doedelzakspeler Haha!

Of je veulen dit aankan betwijfel ik, maar hoe is ook je merrie hieronder Verward

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 10:50

Ja, oke

Ik denk er nog even over na. Maar als we de trektocht tegen het einde van de zomervakantie maken, dan is het veulen ook al afgespeend. Omdat hij waarschijnlijk naar mijn opa en oma gaat en daar wil ik wel graag de eerste week bij zijn, voor het geval dat het wel fout gaat! En ja daar heb ik alleen tijd voor in de zomervakantie, want ik ben bang dat als dat langer gaat duren dat hij zijn mama ongeveer al gedekt heeft!
En het is echt niet omdat wij zonodig een trektocht willen maken. Echt niet! Ik zou eventueel ook een ander paardje mee kunnen nemen. Of geen trektocht gaan maken.
Maar zouden jullie ook bezwaar hebben tegen het feit dat we sowieso 1 handpaard mee nemen! Deze is 4 jaar.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 11:01

Een handpaard meenemen is alleen maar praktisch. Wij hebben onlangs een week op de veluwe gereden en alle paarden hebben een keer als handpaard gediend. Dat vinden ze overigens geweldig, om zo mee te lopen! We belangrijk dat het paard waar je dan zelf op zit goed op een hand te rijden is...Anders kom je in de problemen als er even iets misgaat (bijvoorbeeld omdat er opeens een trein langskomt razen o.i.d.).

En 4 jaar is een behoorlijke leeftijd. Let er wel op dat je paarden inderdaad voldoende conditie hebben voor dit soort tochten. Ik weet uit ervaring dat paarden die bijvoorbeeld niet gewend zijn om op zandgrond te lopen, het behoorlijk zwaar hebben in de zandbak van de Veluwe.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 11:16

Sugarmiss"]
[quote="Dees schreef:


-sulky's met dravers (ook op volle snelheid)
-jachten kompleet met honden en trompetters
-sledehonden (als ze stilstaan blaffen ze enorm en als ze lopen heb je een haast onbestuurbaar lint van 15 meter)
-militairen lopend/kruipend in volledig vechttenue (gesminkt met takkenbossen op de helm), ook zitten die bij een oefening vaak verdekt opgesteld
-militaitre voertuigen: tanks, grote vrachtwagens, communicatiewagen (met zo'n draaiende radar bovenop), grote generatoren.
-helicopters; grote chinooks, die op 10 meter hoogte overvliegen en soms landingsoefeningen dingen met een jeep eronder
-en soms een doedelzakspeler Haha!


Hey, die doedelzakspeler staat er toch als je bij Kootwijkerbroek de heide op rijd? Ik zit zelf bij Otterlo, maar we zijn eens bij Onder De Kastanje gaan rijden en toen kwamen we 'm tegen Haha!
De rest kom ik allemaal ook tegen, met uitzondering van de jachten. Tja, als mensen denken dat een paard op de Veluwe niet verkeersmak hoeft te zijn omdat je 'toch geen verkeer tegenkomt' dan hebben ze het goed mis. Wij hadden laatst ook zo'n chinook over ons heen, ze waren aan het spelen met dat ding. Was wel trots op Rowan dat 'ie het niet opzienbarend vond Lachen