Haf is niet te houden buiten...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 15:20

Ikzelf ben hier heel makkelijk in - ik hang er een ander bit in, of een hackamore. Door je handen heenlopen is levensgevaarlijk en (voor mij in ieder geval) onverdragelijk pijnlijk, dus ik zoek naar iets wat het paard niet kan negeren.

Nu is dit niet voor iedereen de oplossing (er zullen nu vast mensen gaan roepen dat een scherper bit nooit de oplossing is) maar in sommige gevallen heb je het echt gewoon nodig, en ik heb zachte handen, dus doe hem geen pijn als hij zich netjes gedraagt. Niet ieder paard is veilig op een bustrens buiten te rijden, en wat jij vertelt klinkt gewoon heel gevaarlijk.

Rowan was in het begin ook zo, toen ik nog niet doorhad dat hij er z'n hoef niet voor omdraaide om dwars door m'n handen heen te lopen als hem dat bliefde. Volgende keer de hackamore erom in het bos. Daar ging 'ie hoor, kop omlaag, *hap* naar het bit, hij zet aan... En komt ervan terug, want er was geen bit om vast te houden en hij laat het wel uit z'n hoofd om te proberen door die hackamore heen te lopen. Viel dat even tegen... Nu doet hij het eigenlijk nooit meer, en als m'n handen wat verder herstelt zijn ga ik ook weer rustig aan met de trens het bos in denk ik.

Maar je MOET een rem hebben, anders is je paard met jou op stap in plaats van andersom.

Als ze het bit vastpakt is een rolletjestrens een oplossing - die kunnen ze niet goed vasthouden. Kijk eens bij Divoza (http://www.divoza.com/) onder 'speciale bitten'. De Waterford trens, de McGuines trens en het rolletjesbit zijn alledrie geschikt voor dit soort gevallen.

Als de eigenaar dat niets vind is een martingaal in sommige gevallen ook nuttig - omdat het hoofd niet zover omhoog kan blijft het bit op de lagen werken.
Laatst bijgewerkt door 796285 op 30-06-03 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:45

heb je een kinriempje aan de pessoa? Een kinriempje aan de allerbovenste ring wil nogal eens wonderen doen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 10:51

Maar een paar keer rijden met de eigenaar erbij dus (!)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 bezoekers