Wie doet mee? Cursus KWPN!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Wie doet mee? Cursus KWPN!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 11:49

Ik wil al tijden meedoen aan de cursussen van het KWPN, te beginnen met de Basiscursus. Heb me al 2x opgegeven maar ik word maar niet gebeld dat er een groep is. Dus nu wil ik gewoon mijn eigen groep samenstellen. Ik heb thuis een bak, stallen en paarden zat, dus de cursus kan bij mij gehouden worden.

Dat is in Assendelft, vlakbij Zaandam en Amsterdam.

Wie doet er mee???

Toelichting:

KWPN CURSUSSEN

Bij het KWPN kunt u drie verschillende cursussen volgen, te weten:

A. de BASISCURSUS en de vervolgcursussen:
B. TOILETTEREN
C. BEOORDELEN


A. BASISCURSUS
Deze cursus bestaat vnl. uit theorielessen en dient om de cursisten voor te bereiden op de vervolgcursussen Toiletteren en Beoordelen van paarden.
Behandeld worden: voeding, stalling, verzorging, signalement, uitwendige onderdelen van het paard, beenstanden, belangrijkste ziekten, leeftijdsbepaling en het KWPN-Bewaarboek 'Stamboekrichtlijnen'.
Aantal lessen: 5 lessen van 3 uur met aansluitend een schriftelijke toets.
Het lesmateriaal bestaat uit een ordner met losbladig systeem en het KWPN Bewaarboek 'Stamboekrichtlijnen'.
Deelname vanaf 14 jaar.
Aantal cursisten: minimaal 14, maximaal 30.
Examen: meerkeuzetoets + opmaken van het signalement van 1 paard.
Voor deze toets moet minimaal het cijfer 6 worden behaald. De toets wordt door de lesgever afgenomen.
De cursusprijs is € 46,- (eventueel verhoogd met plaatselijke onkosten).

B. TOILETTEREN
In deze praktijkcursus leert u het volgende: het toiletteren van het hoofd, de manen, de benen en de staart; de benodigdheden en de voorzorgsmaatregelen voor het toiletteren.
Aantal lessen: 6 praktijklessen van 3 uur + praktijkexamen van ± 4 uur.
Het lesmateriaal bestaat uit een aanvulling op het losbladige systeem plus het boek 'Presenteren kun je leren'.
Deelname vanaf 14 jaar.
Deelname aan deze cursus is alleen mogelijk als u in het bezit bent van het certificaat 'Basiscursus KWPN' of diploma 'TVB' (Toiletteren, Voorbrengen en Beoordelen, van het KWPN of Landbouwschap).
Aantal cursisten: minimaal 12, maximaal 16.
Examen: 2 cursisten toiletteren samen een paard. Het examen wordt afgenomen door een andere lesgever plus de eigen lesgever.
De cursusprijs is € 100,- incl. het boek 'Presenteren kun je leren'(eventueel verhoogd met plaatselijke onkosten).

C. BEOORDELEN
Het doel van deze cursus is het op een zo juist mogelijke wijze het paard te beoordelen d.m.v. het lineaire scoringsformulier.
Behandeld worden: het exterieur, de beenstanden- en gebreken, het lineair scoren en de bovenbalk.
Aantal lessen: 6 lessen van 3 uur (theorie en praktijk) + examen van 3 uur.
Het lesmateriaal bestaat uit een aanvulling op het losbladige systeem, het boek 'Het Paard in Partjes' en het KWPN-Bewaarboek 'Sport- en exterieurindexen'.
Deelname vanaf 14 jaar.
Deelname aan deze cursus is alleen mogelijk als u in het bezit bent van het certificaat 'Basiscursus KWPN' of diploma 'TVB' (Toiletteren, Voorbrengen en Beoordelen, van het KWPN of Landbouwschap).
Aantal personen: minimaal 12, maximaal 20.
Examen: het examen bestaat het lineair scoren van 2 paarden aan de hand van een formulier en 2 paarden alleen op de bovenbalk noteren. Daarna deze 4 paarden op kwaliteitsvolgorde plaatsen.
Het examen wordt afgenomen door een KWPN-afdelingsinspekteur (of diens vervanger) plus de eigen lesgever als adviseur.
De cursusprijs is € 100,- incl. het boek 'Het Paard in Partjes' (eventueel verhoogd met plaatselijke onkosten).

ALGEMEEN
De cursuskosten bestaan uit een vergoeding voor de docent(en), lesmateriaal, administratiekosten en een verzekering. Het lesmateriaal bestaat uit een ordner met een losbladig systeem. Hiervoor is gekozen omdat men dan gemakkelijk aanpassingen en aanvullingen kan doorvoeren.
Het lesgeld is zo laag mogelijk gehouden om deelname voor eenieder mogelijk te maken.
Het is mogelijk dat het cursusgeld moet worden verhoogd met plaatselijke onkosten; het komt nl. wel eens voor dat men een docent kiest die ver weg woont en dus extra kilometers moet rijden of dat er een cursuslocatie gebruikt wordt waarvoor een vergoeding betaald moet worden.
Voor deelname aan de vervolgcursussen (B en C) moet men -zoals eerder vermeld- in het bezit zijn van het certificaat 'Basiscursus KWPN' of het oude diploma TVB (Toiletteren, Voorbrengen en Beoordelen, van het KWPN of Landbouwschap).
U kunt -na overleg- vrijstelling krijgen voor de Basiscursus als u in het bezit bent van een diploma/certificaat van o.a. volgende opleidingen:
- Mencursus NBVAP
- AOC-paardenhouderij
- ORUN-instructeursopleiding / ORUN-assistent-instructeursopleiding
- STOAS
- NHI-Basiscursus
Als u deelneemt aan één van de vervolgcursussen en de Basiscursus niet heeft gevolgd, dient u echter wel de cursusmap (met daarin het lesmateriaal van de basiscursus) aan te schaffen à € 12,-.

WAT TE DOEN OM EEN CURSUS TE VOLGEN?
U kunt (telefonisch) bij het KWPN een cursus aanvragen als u een groep kunt samenstellen (vaak via een manege of rijvereniging) met het vastgestelde minimum aantal deelnemers. Dit aantal staat bij betreffende cursus vermeld.
Het KWPN stuurt u dan een aanvraagformulier en een lijst van docenten toe.
U dient zèlf een docent te benaderen om lesdata etc. af te spreken. Ook dient u zèlf voor een locatie en eventueel paarden te zorgen. Het KWPN stelt nl. zelf geen lesdata en cursuslocaties vast, aangezien wij geheel afhankelijk zijn van het aantal aanmeldingen.
Het aanvraagformulier stuurt u (uiterlijk 21 dagen vòòr aanvang van de cursus) terug naar het KWPN. U ontvangt hierna aanmeldingsformulieren (incl. machtiging voor eenmalige incasso van het cursusgeld) die elke cursist zèlf moet retourneren aan het KWPN; deze formulieren dienen uiterlijk 7 dagen vòòr aanvang van de cursus ontvangen te zijn door het KWPN. Als het minimum aantal cursisten het aanmeldingsformulier heeft geretourneerd, kan de cursus doorgang vinden en zal het lesmateriaal aan de gekozen docent(e) worden opgestuurd.


N.B. Voor de cursussen B en C dienen de cursisten een kopie van het certificaat 'Basiscursus KWPN' en/of het oude diploma 'TVB' (Toiletteren, Voorbrengen en Beoordelen, van KWPN en Landbouwschap) in te leveren tijdens de eerste les.

N.B. Indien u geen groep kunt samenstellen en alleen een cursus wilt volgen, dan kunt u zich telefonisch of per E-mail opgeven bij het KWPN; afhankelijk van het aantal aanmeldingen wordt dan bekeken of er een cursus gestart kan worden in uw omgeving of dat u met een reeds aangevraagde cursus mee kunt doen.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 12:25

Dat lijkt me hartstikke leuk!
Magic staat toch in de buurt Knipoog Het boekje 'paard in partjes' heb ik al, die heb ik nog van mijn 1-jarige avontuur op een school in Alkmaar.

Ik zal thuis eerst nog wel even overleggen over de kosten EN enig idee op wat voor dag die cursussen gehouden worden? Ik zit namelijk niet heel royaal in mijn tijd

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 12:33

Hmm zou wel mee willen doen! Mischien krijg ik vrijstellingen door de stoas?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 12:33

He wat leuk!!

Ik hoop dat de cursus in het weekend gehouden kan worden, anders word het op een vrijdag, maar ik hoop dus op zaterdag of zondag.

eeyore

Berichten: 428
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Nieuwehorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 12:44

Ik heb ze alle drie in het verleden gedaan. Zijn leuke cursussen om te doen. Beoordelen is best wel pittig, maar je leert er wel heel van.

Aan het toiletteren heb ik niet veel gehad gezien het feit dat we friezen hebben, maar dat mocht de pret niet drukken!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 12:55

Ik ken de cursussen nog van vroeger en idd met name de toiletteer was erg slecht. (heb de hoop dat het nu anders is)Daar komt bij dat ik de basiscursus eigenlijk al op school gehad heb. Maar ik zou graag willen leren beoordelen. Ik moet nog maar even kijken, interesse heb ik zeker

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 13:07

Ja bij mij gaat het vooral om die cursus beoordelen. Ik wil namelijk doorrollen naar de jury opleiding, die duurt 5 jaar! Maar ja, moet bij het begin beginnen, en dat is de basiscursus..

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 14:46

Had graag ook mee gedaan helaas is Amsterdam te ver weg jammer hoor!!!!

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 18:13

cursus C lijkt me wel leuk, maar die kan ik alleen doen als ik A heb?? grrr. dat wil ik nie. haha maar wel 100 euro voor 'omdat het wel grappig is'.. (terwijl ik er verder nix mee wil).. hmms, ik ga wel een andere hobby zoeken.. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 18:21

Ja, C lijkt me ook heel leerzaam
Maar ik heb ook geen A

Word zoiets ook ooit gegeven op het Hippisch Centrum in Deurne?
Dat is namelijk lekker dichtbij voor mij Lachen

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 18:21

Ik had het graag gedaan, alleen een beetje te ver weg... Verward

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 18:50

Mij mag je aan je 'groep' Knipoog toevoegen.
Lijkt me leuk en voor mij is het wel in de buurt. Ik hoop alleen dat ik de automatisch piloot bij mijn auto uit kan schakelen, anders vlieg ik de afslag voorbij. Haha!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 18:54

Jasmijn schreef:
Mij mag je aan je 'groep' Knipoog toevoegen.
Lijkt me leuk en voor mij is het wel in de buurt. Ik hoop alleen dat ik de automatisch piloot bij mijn auto uit kan schakelen, anders vlieg ik de afslag voorbij. Haha!


Ow gezellie!!
Alleen zit ik best met de kosten voor de cursus terwijl ik eigenlijk alleen C wil Haha! Ik neem aan dat je ze allemaal moet volgen.. *zucht*

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 18:58

Als je alleen C wilt doen hoef je alleen A te hebben. Ik ben ook niet echt geïnteresseerd in B, ik heb een Tinker! Frusty Koe

Nou we zijn al met z'n 3-en, misschien 4!
Nog een hoop te gaan! Haha!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:05

Ow ik zie het, sorry was weer eens te lui om alles te lezen
Hmm dan komt al al een stapje dichterbij, het lijkt me wel erg leuk om te doen Haha!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:23

Het lijkt mij erg leuk om te doen, het gaat me dan vooral om C, maar dan moet A ook Haha!
Alleen, het is voor mij wel een stuke rijden!! Maar als er niets dichterbij is wil ik wel, maar dan moet het wel p een 'normale'tijd zijn.....

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 21:20

K zou graag mee doen, maar tis een btje ver weg helaas!!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 21:57

*Heeft interesse*

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:10

Het is wel een beetje afhankelijk van de dag, tijd en plaats waar het gehouden wordt (en heb je een eigen paard nodig tijdens de cursus?). Maar in principe heb ik zeker interesse

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 23:05

Ik kan voor paarden zorgen, we hebben een draver, een Tinker, een shet en waarschijnlijk een KWPN-er, dus voldoende lijkt mij Haha!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:47

Op zich niet ontopic, maar ik heb vorig jaar optie C gedaan, maar dan inofficieel, dus zonder examen en zonder boek (wel georganiseerd door het KWPN, beetje vaag als ik er nu over nadenk). Ik vond het niet zozeer pittig als wel heel leerzaam, ik heb er echt anders door naar een paard leren kijken. Dat boek ga ik ook maar eens kopen denk ik.
Je leert gewoon beoordelen volgens het lineaire scoreformulier, dus zowel het paard op onderdelen als algemeen, beweging en wij hebben ook nog een avondje vrijspringen gedaan.
Zeker een aanrader! (maar het hangt er natuurlijk ook behoorlijk vanaf door wie de cursus gegeven wordt...)

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:52

Ik ga voor cursus C maar daar heb je niets aan. Knipoog

Voor cursus A heb ik vrijstelling en dat lijkt me ook niets nieuws onder de zon.