Tandsteen bij paard ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Tandsteen bij paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-03 09:51

Ik keek van de week eens in Rena haar mondje ,
en het viel me op dat ze best flink tandsteen heeft op de bovenkant van haar voortanden.
Kan me niet herinneren dat dat er voorheen zat Verward

Is dit normaal , of zou de paardentandarts dit weghalen denken jullie ?

Ik heb eigenlijk nog nooit tandsteen bij een paard gezien *LOL*

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 11:06

Ja hoor, dat kan. Je kunt het er zelf afkrabben (tong uit mond halen, iemand met een stevige duimnagel kan dan zo het tandsteen wegwerken). Je kunt het ook door de tandarts of dierenarts laten doen.

Als ze er geen last van heeft zou ik het gewoon laten zitten en de eerstvolgende keer dat de tandarts komt het ter sprake brengen.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 11:54

'k Heb het ook eens geopperd bij mijn d'arts. Die lag in een stuip. Vond het eigenlijk maar onzin, was echt iets voor dárts assistenten om daarover te beginnen....
Heb me toen voorgenomen om te gaan poetsen met een oude tandenborstel, maar tot nog toe is dat er niet van gekomen....

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-03 12:14

Tandarts-afspraak is al gemaakt , jaarlijkse controle Lachen

Daarom keek ik ook eens om te zien of het er nog een beetje toonbaar uitzag Tong uitsteken

Maar ik vind het wel raar dat ze nu ineens van die dikke klodders tandsteen bij dat tandvlees-boogje heeft , vorig jaar had ze nog zo'n geweldig mooi gebitje....vraag me af hoe dat nu ineens komt...

Dit ziet er echt behoorlijk ranzig uit Misselijk

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 12:35

Wortels/ witlofpenen voeren doet wonderen.
Ik de tijd dat mijn paarden ze nog kregen hadden ze super gave gebitjes.
Omdat we ze op deze stal niet hebben heeft felix echt last van tandsteen, ik moet ook nog steeds de tandarts bellen.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 12:35

Heb je ander vorer ofzo?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 14:56

Quentin had kei erge tandsteen op zn hoektandjes, en ik ga 2x per jaar(dit jaar nu al voor de 2e keer want hij heeft n ontsteking ofzo denk ik, iig weer hangens rooster&beetje dikke wang) maar hij zette een tangetje erop, draaide om dat tandje heen(is een rond tandje) en toen na wat wrikken, haalde hij er zo een heel rondje tandteen vanaf, zag er best gek uit, gewoon een rondje wat er vanaf kwam, dat had ie bij alle2 die tanden gedaan en verder ziet zn gebit er wel oke uit.

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-03 18:23

Diertje krijgt regelmatig wortelen , winterpeen/normale peen , appels,
groenten , brood.....staat nu al een tijd hele dagen op de wei , in de winter
halve dagen. Ze krijgt nu ze de hele dag op de wei staat geen hooi meer ,
dat is eigenlijk het enige dat echt anders is...

En het feit dat ik zonder bit ben gaan rijden natuurlijk Haha!

Voer hetzelfde , wel even iets anders gehad omdat haar normale voer elke keer uitverkocht was Boos!

Maarja , da's maar heel kort geweest....

Kan het ook niet met leeftijd komen ofzo Verward

Ze is van stal verandert en dat was paard-gezien qua alles een vooruitgang eigenlijk , maar die rommel moet toch ergens vandaan komen ?

Zal het wel eens vragen aan Richard van Dordrecht als 'ie komt volgende maand Lachen

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 20:13

Michelle heeft ook aardig wat tandsteen op d'r voortanden, heb me er nooit in verdiept, en volgens mij is het ook niet erg verder hoor, als het erg is dan haalt de tandarts het er vast vanaf!( ik heb het niet over de kiezen natuurlijk!)
Laatst bijgewerkt door denz op 28-06-03 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 20:38

" 'k Heb het ook eens geopperd bij mijn d'arts. Die lag in een stuip. Vond het eigenlijk maar onzin, was echt iets voor dárts assistenten om daarover te beginnen.... "

Heb sowieso inmiddels weinig meer op met da's,
maar van zo'n arrogant stuk onbenul ga ik spontaan losgeraakt tandsteen spugen. Boos!
Tandsteen (laten) verwijderen is noodzaak.
Punt.
.

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-03 10:42

Hahaha *LOL*

Ik heb ook zoiets : hoort er niet ? weg ermee dan

Rena heeft 2 wel rare dingen waarvan ik me afvraag hoe het komt.....
ze eet morsig (volgens mij gewoon doordat ze onbenullig staat te kauwen , en haar aandacht ondertussen bij veel interessantere dingen heeft.....het kan haar niet echt schelen dat er allerlei stukjes uitvallen lijkt het , die pakt ze dan later wel weer van de grond af Haha! ) .

En als ze gegeten heeft , dan 9 van de 10 keer staat ze zulke idiote bekken te trekken dat ik haar bijna in de Heimlich-greep wil nemen ,
slaat echt nergens op Verward
Van die scheve bekken , zoals mensen ook kunnen trekken om met de tong een kruimeltje achter de achterste kiezen vandaan te halen , dat een beetje vastzit....

Misschien is dat het ook wel hoor , dat er net wat muesli-restjes op een naar plekje terechtgekomen zijn...maar het ziet er best akelig uit , alsof ze bijna stikt Scheve mond

Ik zie andere paarden dit ook nooit zo'n tijd doen...

Is alleen na het eten Lachen

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 11:05

Wordt Rena's gebit door de paadentandarts bijgehouden?

Niet dat dit alles zegt, hoor.
Mijn paard ontwikkelde op een bepaald moment ook de gewoonte om, als zijn voerbak leegwas, daarin nog eindeloos te blijven mafklooien.
Dan werkte hij met een boel speeksel de restantjes voer uit zijn mond naar buiten en slurpte dat dan weer uit zijn voerbak op.
Bleh Misselijk , maar
was ie wel lekker zoet mee. Haha!
(en 24/7 buiten, dus ik verdacht hem niet van verveling)
.

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-03 13:13

Ja hoor , ik heb haar nog geen 2 jaar en dit wordt de tweede keer....
Overigens ging ze dat scheve-bekken-trekken ontwikkelen een paar weken nadat de paardetandarts voor de eerste keer was geweest...
ze had een mooi gebitje , moest alleen bij de voorste kies een randje afgevijld worden.

Die rare koppen trekt ze bijvoorbeeld nog , nadat ik haar op het erf gevoerd heb , naar de wei gebracht , en dan wegfiets.
Dan zie ik haar in de wei nog half stikken lijkt het Lachen

Zal toch wel kruimeltjes zoeken zijn neem ik aan.....

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 21:40

Apple, Tong uit mond halen? lijkt me niet echt leuk voor je paardje. It heeft ook zo'n tandsteen. Ik probeer het er steeds af te krabben, maar het lijkt wel alsof dat spul supersnel weer aangroeit. Ik kan blijven krabben. Misschien is een oude tandenborstel nog niet zo'n gek idee, ga ik eens proberen.