rijden jullie met mok?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-01 19:12

bertje heeft op het moment dus last van mok,vooral in de kootholtes.
jullie hebben dat vast ook wel eens meegemaakt,zouden jullie dan rijden of niet?
de een zegt gewoon doen en de ander zegt van niet,ik heb de laatste 2 dagen dus 20mingestapt en vandaag heel even gedraaft echt super vond ie het volgens mij niet maar hij kan ook gewoon geen zin hebben,wat vinden jullie? Verward

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 19:31

Als hij hele dikke kogels heeft van de mok, dan zou ik niet rijden, maar wel bewegen.
Als hij gewoon wat korstjes heeft kun je gewoon rijden, mits het op droge grond is. Dus niet door nat gras, blubber etc.
Verder goed behandelen natuurlijk.

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 19:34

nou als ie niet kreupel is en ook niet echt een dik been heeft kan je naar mijn mening gewoon rijden, heb ik iig wel gedaan, als je maar zorgt dat je het goed drooghoud, en beetje uitkijken dat als het open is dat het niet al te vies word...
jino had oplopende mok, heb ik wel gewoon mee gereden tot het wel heel erg werd en ze ook een dik been kreeg en kreupel liep.. maargoed spreekt voor zich dat je dan stopt

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 19:56

Ik reed er ook gewoon mee. Idd niet door nat gras lopen. Na het rijden goed zalf erop smeren zodat er geen vocht bij kan, dep vantevoren nog even de kootholte droog.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 20:20

met Pinky ben ik toen der tijd gewoon doorgegaan met wandelen ed.
Volgensmij kan het geen kwaad, tenzij het echt enstig is, dan zou ik toch even ruistig aandoen

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 20:29

zolang het maar een beetje mok is kan je gewoon doorrijden, zodra het ernstiger is, dus de hele kootholte of zelfs verspreidt naar het been zelf zou ik het niet meer doen, vooral niet als het been dik is(ongeacht hoeveel mok er is)

carina

Berichten: 2785
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 20:43

je kan wel rijden maar je moet goed op de pony letten. als je de mok niet vettig genoeg houdt dan barsten de kostjes los als ie loopt en dat doet natuurlijk pijn en kan ie kreupel gaan lopen of z'n pas fiks inkorten

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 21:06

gewoon rijden tenzij het openspringt bij veel beweging of hij kreupel en/of dikke benen heeft.
Lodewijk heeft nu bijna een jaar mok.
het is elke keer bijna over en dan is de grond wat natter en dan begint het weer iets maar het si altijd maar 1 klein mini korstje

Kimnor

Berichten: 2547
Geregistreerd: 17-06-01
Woonplaats: Overal en nergens :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 21:07

Hallo

Mijn pony heeft ook mok gehad. Heel erg en ze wou zelfs haar been niet meer optillen om haar hoeven uit te krabben. Rijden heb ik in die tijd dus ook niet gedaan, want ze had er erg veel last van. Ze liep ook daardoor een beetje kreupel. Ik heb er alles aan gedaan en het is toen weer over gegaan. Ze had het aan beiden voorbenen. Wat had dat beestje een pijn. Maar als het bij jou pony niet zo erg is, kan het zijn dat je gewoon door kunt rijden, maar ik deed het toen niet omdat het heel erg was. Ik heb nog wel een hele goede tip voor mok, wat wel een beetje vies is, maar het helpt echt! Als ik die tip moet vertellen zeg het maar, het helpt je paardje wel! Groetjes Linda

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 21:59

zolang ze er niet kreupel op lopen of het been dik en opgezet en pijnlijk is rijd ik gewoon door.wel goed behandelen met hydrocortiderm

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 23:32

beweging is alleen maar goed. Wij hadden een paardje op stal met een hoefzweer en de dierenarts zei ook;bewegen, bewegen. Was best zielig hoor.

Maar goed bij mok ook gewoon doorrijden of ze moet kreupel worden. Dan zou ik er een DA bij roepen

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 09:03

Het is ook wel zielig. Ik moest Imatador doorrijden van Rodinde toen bleek dat ie spat had. Soms liep hij echt stokkreupel, maar moest ie toch twee keer per dag bewegen. Je vraagt je dan af waar je mee bezig bent, meerdere keren wilde ik er mee stoppen, vooral omdat iedereen zich er mee bemoeit en zegt dat het niet goed is. Rodinde dan weer gebeld, die zei dat ie ECHT ABSOLUUT moest bewegen. En uiteindelijk.....het is al een paar maanden helemaal goed.
Stilstaan is niet in alle gevallen goed....goed naar de veearts luisteren en als je die niet vertrouwt een second opinion. Maar houd je vast aan wat hij/zij zegt en neem niet klakkeloos aan wat de rest van stal zegt, want iedereen heeft weer een andere mening, of een ander geweldig idee!

Gucci
Berichten: 182
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Apeldoorn!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 10:29

Hoi,

Ik zou gewoon gaan rijden hoor en na het rijden goed droogmaken en dan tandpasta erop smeren dat helpt veel beter dan die mokzalf..
Veel succes

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 10:42

Peter Pan had ook aan alle 4 zijn benen mok. Heel triest. Hij had er geen last van. 2 dagen een dik en gevoelig been. We wisten toen ook niet wat het was. Veearts erbij gehaald enzo. Het bleek mok te zijn. Hij heeft 4 hoge witte benen en zo hoog was de mok ook. Vanaf het moment dat we zijn gaan behandelen heeft hij er geen last meer van gehad en heeft hij gewoon gelopen. En 2 x per dag behandelen.
Het hangt er gewoon vanaf hoeveel je paard er last van heeft. Als je het zeker wilt weten zou ik het toch aan de veearts vragen.

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-01 15:30

bedankt voor alle tips!!!