merrie gedekd hoe lang mag je dan niet meer rijde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mikkieee
Berichten: 77
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: heiloo

merrie gedekd hoe lang mag je dan niet meer rijde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 18:12

hoi iedereen ik heb mijn ijslander 3 weeken geleenden gedekt Party!! en sommige menzen zeggen dat je dan 2 maanden niet te veel kan rijden Scheve mond maar anedre zeggen dat dat niet uit maakt wat denken jullie ? :wave groetje
:

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 18:21

Heb er nog nooit van gehoord dat je niet mag rijden als je merrie gedekt is.
MIjn vroegere verzonrgpony's krijgen elk jaar een veulen.
Vanaf hun 3e jaar worden ze elk jaar gedekt en altijd gewoon doorgereden daarna.
Misschien dat het met het oog op stress niet verstandig is om heel veel van je paard te vragen of op wedsrtijd te gaan ofzo maar gewoon lekker rijden in de bak of buiten moet kunnen hoor, voor veel paarden is dit ontspanning en je houdt de conditie op peil, en reken maar dat ze die conditie nog hard nodig zullen hebben.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 18:35

Die van mij is vorige week drachtig gescand en ik rijdt haar gewoon door zo als altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 18:39

Ik stop met rijden als ik merk dat het voor de merrie niet meer prettig is.
Dit jaar ben ik 2 maanden voor de geboorte gestopt met rijden maar met Ilindra ben ik ook wel eens tot 2 weken van te voren gestopt met rijden (maar ook wel 3 maanden van te voren gestopt).
Ik laat het dus van de merrie afhangen.

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 18:40

je kan haar gewoon doorijden hoor *LOL* tenzij het veulen bijna komt..dan moet je wel even stoppen met rijden
Zo doen ze het tenminste bij ons op de manege Knipoog

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 18:43

voor de bevalling is het wel zo dat sommige even stoppen met rijden, maar als de merrie gedekt is kan je gewoon rijden hoor. werk nu 5 jaar bij fokkers en we zijn nog nooit gestopt met rijden na een dekking/ inseminatie. bij een natuurlijke dekking kan de merrie wel wat spierpijn hebben als de hengst erg wild was maar verder is er geen reden tot stoppen met rijden. rijd ze!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 18:53

Ik heb mijn merrie vanaf de dag na de dekking tot ze ongeveer 9/9.5 maand drachtig was gewoon gereden hoor, vond ze helemaal prima. Naarmate de dracht vordert wel goed op je merrie letten om te peilen wat ze nog aan kan... de laatste tijd heb ik voornamelijk stapritjes gemaakt op de hoefslag en eenheel klein beetje gelongeerd zonder belasting op haar rug... en toen ze 9.5 maand drachtig was stond ze lekker op de wei dus toen heb ik alleen gepoetst en gewandeld Lachen. Dus nu gewoon lekker rijden hoor!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:43

Ik ben er wel eens een paar uur na inseminatie weer op gaan zitten, vond de DA alleen maar beter, dan verspreidde het kwakkie zich goed Tong uitsteken. Ga maar gerust weer rijden hoor, dat heeft geen enkel effect.

ebbeltje
Berichten: 1472
Geregistreerd: 22-05-03
Woonplaats: heilooooooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:46

nou mikkie je kan dus gewoon rijden,ah wat jammer nou he Tong uitsteken
nouja kunne we gezellig met tessie een nata naar buiten toch Lachen

skatje

Berichten: 1033
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 00:36

Zie het probleem ook niet hoor! Zou niet zeggen als je met inrijden gaat beginnen.
Dat zou de nodige stress geven, maar verder, idd rijden!

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 10:40

Onze merrie is gedekt bij ponymens hier op bokt, die zei ook eerst een tijdje niet rijden zodat het vrucht zich goed kan innestelen!
Dus hebben wij braaf een tijdje niet gereden Haha!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 10:42

Mijn ene merrie is gewoon te rijden van de dag van de dekking tot 3 weken voor de bevalling, een andere merrie wordt zo dik dat ze 3 maanden van te voren al niet meer gereden kan worden...
Het is per dier verschillend, maar direct na de dekking is er nog niets aan de hand en kan je gewoon doorrijden.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 12:24

Gewoon doorwerken na het dekken is geen enkel probleem. Het enige waar je voor moet uitkijken is heel erg extreem zwaar werk. (maar dan ook echt heel extreem)

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 19:31

Een pony bij ons op stal is ook 2 maanden geleden gedekt. Omdat ze altijd erg nerveus is en het een paar keer niet gelukt was om haar drachtig te krijgen, heeft de eigenaar besloten om de eerste paar weken niemand op haar te laten rijden (zodat idd zoals Melissa zegt de vrucht zich dan beter in kan nestelen). Nu wordt er weer gewoon met haar gereden. Verder geeft de merrie meestal ook wel aan tot wanneer ze het aankan. Je kunt dus gerust rijden hoor!! Alvast veel plezier met het veulentje (al duurt dat nog wel een tijdje)!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 20:00

mikkieee schreef:
ik heb mijn ijslander 3 weeken geleenden gedekt


Hoe heb je dat gedaan???? Haha!

katinkaaa

Berichten: 560
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 14:09

ja mikkie kan je eindelijk weer rijden en heb je mij profiel al gezien en eva jij zei dan kunnen we lekker gezellie met nata en tessie naar buiten maar waar blijft katinka dan :p hahahahahahaha maar mikkie wat hebb je leuke berichies heb je en jij ook eva vet cooooooole foto's
groetjes tanja

katinkaaa

Berichten: 560
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 14:09

ja mikkie kan je eindelijk weer rijden en heb je mij profiel al gezien en eva jij zei dan kunnen we lekker gezellie met nata en tessie naar buiten maar waar blijft katinka dan :p hahahahahahaha maar mikkie wat hebb je leuke berichies heb je en jij ook eva vet cooooooole foto's
groetjes tanja

katinkaaa

Berichten: 560
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 14:11

sorry heb perongeluk 2 berichiees geplaats spijt me

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 16:10

En ook een beetje off topic. Lips are sealed

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 16:32

eeuh,volgens mij kun je ook gewoon door blijven rijden maar je moet na mate de bevalling vordert wel je trainingsshema aanpassen
en lekker stappen als je dnek dat het te zwaar wordt voor de merrie

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 19:11

ik heb een tijdje op een haflinger gereden en een week na de geboorte zat ik er voor het eerst op, met veulen erlangs (echt keigaaf trouwens) daarvoor was ze een tijdje niet bereden simpelweg omdat ie er geen ruiter voor had Haha!

Een andere pony die ik ken is tot een paar dagen voor de geboorte doorgereden. Toen wel niet meer in galop, maar dat paardje kon echt niet meer lopen. vond ik persoonlijk echt superzielig, maar misschien kan de jouwe dat wel aan.

mikkieee
Berichten: 77
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-03 23:03

Haha! tja laat ik morgu dan maar weer gaan rijden Haha!

Wendy_Komen

Berichten: 6297
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 12:20

Ben het inderdaad eens, met wat de mensen hier zeggen. Mijn tinkertje is 6 weken geleden gedekt, en dezelfde dag hebben we nog met haar gereden. We hebben haar 4 weken geleden laten scannen, en we zagen het hartje van het veulentje kloppen!! Het bewijs dus dat je gewoon kan blijven rijden!! Lachen En tot hoelang je door kan rijden hangt inderdaad van de merrie af. Katinka (tinker van mijn zus, vorig jaar drachtig) liet op een gegeven moment merken, dat ze het niet meer fijn vond om bereden te worden. We hebben er toen nog met een sulky achter gereden, de dag voor de geboortje. Dus als het rijden niet meer lukt, kun je haar altijd nog voor een karretje zetten, geeft minder druk op de rug..
Nou, veel suc-6 en nog een paar maandjes wachten!!:)
Groetjes Wendy