van 8,5 paard mest van 1.8 hect land halen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

van 8,5 paard mest van 1.8 hect land halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 16:11

Even voor de mensen met eigen land en paarden,hoe doen jullie dat nou he?

Doen jullie net als ik om de dag 3 kruiwagens eraf halen of laten jullie het gewoon liggen of met weidesleep?

Ik vind het gewoon wel veel netter staan,beter voor wormenbestrijding en onkruid,maar het is en blijft een k*tklus Bloos
Het lijkt niet zo veel werk maar het is wel van april tot oktober om de dag met kruiwagentje over het land.

Wil verder niet klagen hoor want heb s'middags meestal vrij dus ik heb er wel de tijd voor hoor. *LOL*

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 16:27

Meestal laat ik het liggen.
Babs heeft zo haar hoeken waar ze poept, en dus het gras niet meer eet daar.
Mijn pa maait een keer in de zoveel tijd heel de wei gelijk, dus die bossen weg.
Als het te erg word ruim ik het op.
Gelukkig is het maar van 1 paard Haha!

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 16:27

In het grootste deel van het land laat ik de mest liggen. Een sin de zoveel tijd komt er een weidesleep over. De paarden staan sinds ca 2 weken in vers gras. Krijgen hier dagelijks ca 2 meter bij. Van dit stuk haal ik de rdrollen wel weg. Met een hark hark ik het onder de omheining door, en komt het dus onder bessenstruiken te liggen (de paarden staan op een kwekerij). Het gaat hier om 2 paarden, dus dat is nog te overzien.....
Valt me trouwens wel steeds zwaarder, maar dat komt door mijn dikke buik....

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 17:20

Ik liet het ook gewoon liggen .Per week ging ik met een stevige ijzeren bladeren hark het land in en ging het uitharken en dan is het zo verdwenen.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 17:59

Iedere dag word het bij ons uitgemest, anders word het een zooitje en ooik veel onkruid!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:44

Ik ga echt elke dag met de kruiwagen een rondje wei. Als je het bijhoudt, gaat het nog wel. Maar ja, zin is er niet altijd. Eerder deed ik het eens per week of nog meer tijd ertussen, maar dat beviel al helemaal niet. Altijd blaren en stampvolle kruiwagens.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:01

Ik ga meestal 1 x in de 2 dagen het weiland op met de kruiwagen. Ik vind het inderdaad ook rotwerk, maar ja, het hoort erbij he. Uitspreiden is bij mij niet zo'n goed idee. Guinness is wat dat betreft vreselijk secuur. Waar mest ligt, ook al is het verspreid, wil ze niet meer eten.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:08

Ik laat alles lekker liggen. Ik heb daar echt geen zin in, en met een goede regenbui is alles eigenlijk alweer weg. Het weiland ligt nu wel vol met stront, maar dat is schapenstront. De paarden hebben zo hun eigen plekjes, daar eten ze dan niet meer, maar de schapen weer wel.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:09

ik sta bij iemand anders in de wei maar mijn paard staat alleen
maar de wei zit precies achter huizen dus ik doe het elke dag stel je voor dat mensen lekker in de tuin willen eten ruiken ze heel de tijd mijn paard

en mijn paard poept precies op 1 plek in de wei en dat is vlakbij de heining waar ik het eroverheen moet gooien(tussen de tarwe) *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:38

Wij slepen de wei 1x per 2 weken.
Er lopen 3 paarden en een veulen in en de totale oppervlakte is ongeveer 3 hectare.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 07:32

Ik heb het jaren gedaan,
maar nu we altijd 6-7 paarden op stal hebben zijn we ermee gestopt.
Ze eten er niets minder om, ontwormen doen we toch altijd netjes op tijd en het was gewoon een rotklus.
Nu ga ik er eens in de 2 weken met de weidesleep overheen en ik probeer het altijd zo te plannen dat het vlak erna regent, dan is het gelijk weg.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:30

Staan de paarden het hele seizoen op 1 stuk of wordt er ook omgeweid. Dat lijkt me wel belangrijk. Het mooiste zou natuurlijk zijn omweiden waarbij je na het omweiden het weiland sleept en bij voorkeur er wat schapen in laat grazen. Dat lijkt me de makkelijkste en beste oplossing om het weiland in goede conditie te houden.

Ik geloof dat het het beste is om in 3 stukken te weiden in periodes van 6 weken waarbij het weiland dus 6 weken wordt begraasd door paarden, 6 weken door schapen en 6 weken rust heeft.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:37

Bij ons staan nu 5 paarden op 1 1/2 ha. We verplaatsten ze regelmatig om het land rust te geven. De stukken waar ze gestaan hebben gaat de weidesleep zonodig water en kunstmest + kalk over en 2 x per jaar gier van de boer. Vroeger kon dat niet maar als je nu om de 3 maanden equest (wormenmiddel) geeft krijgen ze er niets van. Dit jaar is er veel gras anders had ik er 2 moeten uitbesteden. Maar het gaat goed. De ruinen staan bij huis en krijgen gemaaid gras.

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 14:10

de paarden staan gewoon in vaste stukken wprden niet omgeweid te weinig ruimte voor,wil dat ze wel lekker kunnen rennen,
Er word 1 maal per jaar kunstmest gestrooid en s'winters lopen er schapen op,tja zou ik een weidesleep moeten kopen,maar krijg je niet veel meer onkruid in je land als je zoveel mest door het land laat opnemen?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:00

wij doen ook slepen
maar wat ook heel goed helpt, is als je je paard elke dag een klein beetje ongeplette haver DOOR de brokken heen geeft, dan poepen ze ze meestal weer heel uit en dan pikken de vogeltjes de drollen mooi uit elkaar !

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:08

Ik haal om de dag de mest uit de wei. Als je het regelmatig bijhoud is het best te doen. Ik heb 2 paarden op een redelijk stuk grond lopen.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 18:52

wij doen het nooit, we hebben het weleens een poosje gedaan.
maar ze hebben een paar plekken waar ze poepen, en de poep verdwijnt vanzelf. het gras is daar ook wat hoger dus je ziet de drollen niet zo liggen :p
de vogels pikken het trouwens bij ons ook vaak uit elkaar.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 19:06

paulanda schreef:
de paarden staan gewoon in vaste stukken wprden niet omgeweid te weinig ruimte voor,wil dat ze wel lekker kunnen rennen,
Er word 1 maal per jaar kunstmest gestrooid en s'winters lopen er schapen op,tja zou ik een weidesleep moeten kopen,maar krijg je niet veel meer onkruid in je land als je zoveel mest door het land laat opnemen?


Onkruid kan je het beste meteen bestrijden als je de paarden verweidt en het droog weer is.
Vooral boterbloemen, brandnetels en zuring zijn hardnekkig op paardenland en dat moet je blijven uitroeien.
Boterbloemen zijn ook giftig voor paarden. Stekels kan je maaien, vaak eten ze dat gewoon als het gemaaid is.

Hoe betere onkuidbestrijding, hoe meer grasopbrengst. Juist als je paardemest op hoopjes laat liggen komt er meer onkruid op die plaatsen.

Een beetje hobbysmid freubelt zo een weidesleepje voor je in elkaar, als er maar wat tanden aan zitten.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 19:49

Bij ons word het ook niet gedaan een regenbui en het is weg, alleen heeft
het al een heeele tijd niet meer geregent das wel jammer!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 20:11

mango schreef:
Bij ons word het ook niet gedaan een regenbui en het is weg, alleen heeft
het al een heeele tijd niet meer geregent das wel jammer!!


Nee hier ook niet dus rijdt manlief met de giertank vol water over het land, dat helpt.