Handig/makkelijk nat hooi maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Handig/makkelijk nat hooi maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 10:39

Wie o wie heeft nog een goede tip?

Ik heb alleen een grite gootsteen tot mijn beschikking op stal en ik kan geen hooi laten staan in een teil oid.

Nu doe ik het hooi in een leeg wortelnet (zo'n grote oranje net waar 20 kg wortels in heeft gezetten), ik vul een emmer met water en duw daar het net in. Dan haal ik het net er uit en sleep het hooi naar mijn stal. Met kouder weer probeer ik er een zak om te doen zodat het niet zo lekt als ik het naar stal breng. Maar ik denk dat het in de winter als het vriest toch echt een probleem wordt.

Vandaar mijn vraag Haha!

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 10:49

ik doe het hooi altijd in een grote wasmand. dat lekt wat minder, want de bodem is dicht.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 10:52

Een cementbak voor de stal, die vullen met water en een paar plakken hooi erin. Een plastic krat op de bak zetten en de plak hooi die je wilt voeren even laten uitlekken.
Zo heb je voor de hele dag een voorraad nat hooi.
Ik gooide wel iedere dag het water weg. In de winter idd een hoop gesleep met emmers water maar de stalgang blijft wel droog.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 10:59

Let wel op dat je het hooi minstens een half uur onder water moet hebben gehad wil je spreken van nat hooi. Ik deed altijd een plak in een teil en ca. 10 minuten voor het voeren til ik het behulp van een hooivork op en dan wel zo dat het dmv de vork boven het water ligt. Daar kan het dan goed uitlekken en heb je al dat gekledder met water niet. Succes

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 11:39

een hele dagvoorraad hooi in het water lijkt me niet er verstandig
hoe langer het hooi in het water ligt, hoe meer voedingsstoffen uit het hooi gaan

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 11:39

MarijeR schreef:
Een cementbak voor de stal, die vullen met water en een paar plakken hooi erin. Een plastic krat op de bak zetten en de plak hooi die je wilt voeren even laten uitlekken.
Zo heb je voor de hele dag een voorraad nat hooi.
Ik gooide wel iedere dag het water weg. In de winter idd een hoop gesleep met emmers water maar de stalgang blijft wel droog.


Zo deed ik het vroeger bij mijn verzorgpony ook. Ging prima, vond ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 11:45

Linda250"]
[quote="MarijeR schreef:
Een cementbak voor de stal, die vullen met water en een paar plakken hooi erin. Een plastic krat op de bak zetten en de plak hooi die je wilt voeren even laten uitlekken.
Zo heb je voor de hele dag een voorraad nat hooi.
Ik gooide wel iedere dag het water weg. In de winter idd een hoop gesleep met emmers water maar de stalgang blijft wel droog.


Zo deed ik het vroeger bij mijn verzorgpony ook. Ging prima, vond ik.
[/quote]

Ja maar dan moet dat wel kunnen. Hier op stal kan ik niet zo iets maken (ik sta in pension).

De DA zei dat het in principe al voldoende is als het hooi helemaal nat is geworden, het hoeft niet lang als het maar door nat is.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 11:45

Bodien schreef:
een hele dagvoorraad hooi in het water lijkt me niet er verstandig
hoe langer het hooi in het water ligt, hoe meer voedingsstoffen uit het hooi gaan

Mijn merrie was toen zwaar dampig. De DA adviseerde om het zeker 12 uur te laten weken. Alleen nat maken was niet voldoende.
Het was de enige manier om haar de stalperiode door te krijgen.
Het jaar daarop was het niet meer te doen en heb ik haar af laten maken.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 11:47

Tsja, dan wordt het lastig. Maar ik kan me voorstellen dat je stalgenoten het ook niet erg prettig vinden wanneer je elke dag een bult hooi in de wasbak nat maakt. Ivm verstopping bedoel ik dan.
Misschien toch even aan je stalhouder vragen of je een kuip mag wegzetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 11:55

Linda250 schreef:
Tsja, dan wordt het lastig. Maar ik kan me voorstellen dat je stalgenoten het ook niet erg prettig vinden wanneer je elke dag een bult hooi in de wasbak nat maakt. Ivm verstopping bedoel ik dan.
Misschien toch even aan je stalhouder vragen of je een kuip mag wegzetten?

Ja maar hoe krijg ik die kuip makkelijk vol met water? Als ik een kuip vol laat lopen kan ik dat niet meer tillen. En ik moet hem later ook weer makkelijk kunnen legen om het water te lozen.

Om te voorkomen dat de wasbak verstopt doe ik het hooi nu in een net en dat werkt goed maar dat gaat echt niet werken als het vriest of heel slecht weer is.

Bedankt dat jullie zo met me meedenken! Het is gewoon lastig dat we hier geen badkuip oid met slang hebben waar je het hooi makkelijk nat kan maken en kan laten uitlekken.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 12:02

Ik gebruikte een gewone zwarte cement bak van 65L. Er gingen 4 emmers water in, de rest werd gevuld met hooi. En leeg halen deed ik ook met emeers, zoveel water bleef er ook niet in nadat het hooi eruit was.
Zoveel ruimte neemt zo'n bak niet in hoor. Ik had hem gewoon voor de box staan.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 12:28

Kun je geen kruiwagen met water laten vollopen (zo'n grote groene)? Dan koop je een slangetje wat je op de kraan kan zetten en die in de kruiwagen legt. Daar kun je dan het hooi in leggen en makkelijk mee naar Pablo's stal rijden. Als je het water weg wilt gooien loop je simpel met de kruiwagen naar een putje (of de beek) en klaar is kees!!

(moet je natuurlijk wel een kruiwagen tot je beschikking hebben Haha!)