Leren laarzen inlopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Leren laarzen inlopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 21:37

Hallo allemaal,

Ik heb in januari leren rijlaarzen (Pertrie standaard) gekocht, omdat mijn rubberen kapot waren gegaan en ik serieus wil gaan starten. Ik heb mijn laarzen 2 maanden braaf ingelopen. Heel veel pijn in mijn kuiten gehad, maar doorgebeten en blijven rijden ermee. Na 2 maanden werd Ionica kreupel en kon ik niet meer rijden. Automatisch trok ik dus mijn laarzen ook niet aan naar stal. Na haar kreupeltijd heb ik ze weer aangetrokken en ben toen bijna flauw gevallen van de pijn in mijn kuiten. Ik heb de laarzen pas vorige week naar de laarzen man gebracht om op te rekken en moet ze nu weer opnieuw inlopen. Gisteren heb ik ze opgehaald. Meteen ermee gereden en ze braaf 1,5 uur aangehad. Vandaag trok ik ze weer aan en ging ik na een kwartiertje ongeveer, weer bijna van mijn graatje van de pijn in mijn linker been.

Nu is mijn vraag:

Hoe lang hebben julli ezo erg pijn gehad? Of is dit gewoon niet goed?

MoSt81
Berichten: 1469
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 21:42

Dit klinkt wel erg extreem.
Ik heb eigenlijk vrij weinig last gehad van mijn nieuwe leren laarzen. Maar ik heb er wel veters en een rits in. Volgens mij scheelt dat wel.
Ik had alleen een beetje last van mijn knieholtes (of hoe heet dat?). Omdat mijn laarzen nog moesten inzakken.

Als ik jou was zou ik maar terug gaan naar de winkel ofzo om te vragen wat je eraan kunt doen.
Veel succes ermee.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 21:43

Dat ze echt knellen rond je kuiten dat je van je graat gaat is niet bepaald normaal, dat hoort gewoon (stevig) te passen!

Probleem is meestal je knieholtes: de laarzen moeten nog inzakken, zijn dus nog te hoog en dat doet zeer!
Ook bewegen je enkels vaak nog niet lekker, dat moet zich ook nog aanpassen, plooien. De laarzen moeten gewoon de vorm van je been nog aannemen en dat is even doorbijten, maar met 2 maanden moet dat toch echt wel bekeken zijn hoor als je ze dagelijks aandoet.

Je zou misschien kunnen overwegen om er een rits in te laten zetten?

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 21:45

Mijn knieholtes en enkels zijn al redelijk voorzien van eelt Haha! Mijn knieholtes heb ik eigenlijk helemaal geen last van... Wel even gehad, maar nu niet meer. Maar jij raad me dus ook aan om ze nog een keer te laten oprekken?

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 21:48

Hmm dit is denk ik niet helemaal goed hoor...
Ik ben nu met mijn 2e paar leren rijlaarzen bezig.
Eerst had ik 2e hands overgekocht petrie's. Daar kon ik absoluut niet lang mee op het paard zitten, aangezien ik zo'n ontzettende pijn in mijn kuiten kreeg!!! Ik heb er toen ritsten in laten zetten, toen ging het wel wat beter, maar nog niet super..,..Ik ben toen opzoek gegaan naar andere en heb 2e hands Derby's overgekocht, die zaten meteen super, heel zacht leer, heb er wel ritsen in laten zetten. Maar ik heb nooit meer last van mijn kuiten ofzo.

Volgensmij zijn die van jou toch echt te klein bij de kuiten hoor! Het is echt niet normaal dat je zoveel pijn hebt aan die laarzen!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 21:49

Als je ze al een keer hebt laten oprekken, dan zullen ze er echt niet beter op worden als dat nog een keer gebeurt, zo het al kan.
Ik zou dan eerder aan een rits gaan denken, die kan er echt heel netjes in gezet worden en je laarzen worden er een stukje ruimer door.

Of ze verkopen en een nieuw paar met een grote kuitmaat kopen, maar daar maak je altijd verlies op. Welke maten staan er in? Ik heb hier nog een paar Standaards die mij eigenlijk een fractie te ruim zijn, wie weet kunnen we ruilen Haha!

Ik zou ook de verkoper er op aanspreken hoor, die heeft ze duidelijk te krap aangemeten, eens vragen wat hij daar voor oplossing voor heeft.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 21:51

Hmmm, ik ga hem morgen maar eens bellen. Eens vragen wat hij voor oplossing heeft. Ik heb echt mijn buik vol van die dingen en ze hebben me 300 euro gekost. Vind ik erg veel geld en ik heb er nog geen plezier van gehad...

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 21:53

Ik vind het een btje rare plek waar het pijn doet. Heb je ze niet te smal gekocht?
K had alleen in me knieholtes btje pijn int begin, maar dat was ook wel weer snel over.

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 21:55

Klinkt niet gezond dit ookal had ik er ook wel veel moeite mee.
Heb in totaal ook wel 2,5 maanden met me laarzen rondgelopen voordat ik er mee kon rijden. Wat een hel Schijnheilig (oke, misschien een klein beetje overdreven, maar toch Tong uitsteken ). Gelukkig zitten ze nu perfect en kan ik er fijn mee rijden. Bij mij was het gewoon eventjes doorbijten maar bij jou lijkt het met niet echt goed zitten.. Scheve mond

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 21:57

Ik begreep wel van die man dat je kuiten (benen) in de zomer altijd meer gaan opzetten dan in de winter. Ik heb ze al 1,5 cm op laten rekken. Rechts zit nu erg lekker. Als ik lujjie antwoorden zo lees moet links dus nog een keer weggebracht worden...

Krimpen mijn laarzen niet terug door oprekken?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 22:00

Als je ze een tijd niet draagt heb je idd wel kans dat ze weer wat krapper worden, maar met goede laarzenspanners moet je dit ook wel een beetje kunnen voorkomen.

Overigens: als ik een hele dag op kantoor stil heb gezeten, dan heb ik 's avonds duidelijk meer moeite om m'n laarzen aan te krijgen, dan wanneer ik 's ochtends vroeg ga rijden. Ze zitten dan duidelijk strakker, maar niet zo erg dat er niet mee te rijden valt. Ze adviseren niet voor niks om schoenen en dus ook laarzen aan het eind van de dag te gaan kopen!

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 23:19

Bij mijn nieuwe rijlaarzen kreeg ik er hielverhogers bij (van die schuin oplopende stukjes die je in de hiel van je laars stopt) om het knellen in de knieholtes tegen te gaan.
Verder heb ik nooit veel last van knellingen omdat ik daar een maniertje op heb gevonden.
Ik weet dat velen mij voor gek zullen verklaren, maar bij nieuwe laarzen laat ik ze direct vollopen met warm water, dus helemaal tot bovenin de schacht, laat ze een tijdje staan, giet ze leeg, plastic zak om m'n voeten/benen en zo een tijdje gaan lopen. Gaan ze perfect naar je benen staan.

Is een gewoonte in het leger. Deden we altijd als we nieuwe 'kistjes' kregen en nooit meer last van blaren, knellen o.i.d.

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 09:36

ik heb pas ool petries gekocht.. was de eerste week wel afzien. maar nu lopen ze heerlijk.. heb ze nu al een paar maanden.. maar wat jij zegt dat ze zo pijn doen en blijven doen .dan heeft de verkoper je niet de goede kuitmaat aangesmeerd. als ik jou was zou ik toch nieuwe gaan kopen. dit kan echt niet langer zo doorgaan.. daar verpest je je benen mee...
denk dat je er een rits in moet laten zetten of ze verkopen en nieuwe kopen. en ze dan s.avonds kopen. had ik ook gedaan..

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 11:46

Het klinkt idd alsof je laarzen veel te krap zijn. Het kan gewoon niet de bedoeling zijn dat je van je graad gaat als je je hobby gaat beoefenen. Het lijkt mij dat ze niet goed zijn aangepast, dus ik zou mooi terug gaan naar de winkel. Dat ze maar zorgen dat het goed komt. Zeker nu ze al opgerekt zijn en dan nog niet passen. Ik heb misschien de eerste week een beetje last gehad van mijn knieholtes, maar meer dus echt niet.

Zeg Eyes:
Deed je dat geen pijn in het hart. Je nieuwe laarzen laten vollopen met warm water. Ik zou het dus echt niet kunnen geloof ik.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 17:30

Morgenavond is ie weer open, dan ga ik er weer heen. Ik zal hem vertellen wat ik voor tips heb gehad. Misschien kan ie er wat mee... In iedergeval heel erg bedankt allemaal!!

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 20:42

Ikke daar heen vandaag, zat ie met zijn familie buiten te eten. Dus wij weer linksomkeert gemaakt....
Morgen ben ik vrij dus nog een poging wagen..