hoeveel voor recreatiepaard vragen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

hoeveel voor recreatiepaard vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-03 22:30

hoeveel kun je vragen voor een paard als deze:
merrie, 8 jaar, ong 1.70, bruin
zadelmak, vnl gebruikt voor de fok, maar dit jaar heeft haar veulentje het niet gehaald. we waren eigenlijk van plan om het veulen af te spenen en haar daarna te verkopen, we hebben veelsteveel paarden. is een equador x keurmerrie ubis x uniek. geeft werkelijk mooie veulens. merrie heeft een super karakter, een liever paard kan ik me niet voorstellen.
ze is dus zadelmak, verder niet veel mee gedaan, maar ik ga haar weer oppakken, zal gewoon basis kennen als ze weggaat, en superbraaf. merrie heeft 1 probleem, ze is niet helemaal 100 % op de voeten, maar wel recreatief te rijden.
ik weet dat je er niet veel voor krijgt, maar ik wil niet dat ze op transport gaat via een handelaar ofzo, en die kans is redelijk groot als ik haar niet verkoop. wat kun je voor zo'n beestje vragen, en hoeveel geeft een handelaar ervoor?
alvast bedankt!

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 22:32

ik heb er niet veel verstand van maar ik denk wel €900 maybe meer...maja zoals ikz ei niet veel verstand ervan

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 22:44

Niet helemaal 100% op de voeten... dan zakt de prijs al behoorlijk.. waar heeft ze last van? Is het 100% zeker dat het niet erfelijk is? want dan heb je er als fokmerrie ook niet veel aan (zelfs al geeft ze goede veulens...)

met dit in het achterhoofd zou ik 750 euro zeggen (is nog altijd 1650 gulden..) de paardenprijs ligt laag, een handelaar geeft er minder voor.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 08:41

Ligt er een beetje aan wat ze precies mankeert, denk ik.
Een handelaar zal je waarschijnlijk niet veel meer dan de vleesprijs bieden en je hebt geen garantie dat je paardje goed terecht zal komen. Voor hetzelfde geld verkoopt zo iemand haar gewoon weer door, zonder haar gebreken te vermelden. Dat zou voor het paard een ware martelgang kunnen worden.
Ik denk dat je iets meer voor haar zou kunnen krijgen als je particulier een goed tehuis zou weten te vinden. Ik zou zeggen rond de 800 euro ongeveer.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 12:29

ik zou iid ook ongeveer 750 euro zeggen, een handelaar zal er altijd nog minder voor willen geven!

Alja

Berichten: 25583
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 14:16

idd
iets meer dan de slachtprijs vind ik een redelijke prijs

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 15:27

gewoon proberen hem particulier te verkopen dan weet je zeker dat ie niet nog maanden rond blijft zwerven.en er zijn zat mensen die een beetje recreatief rijden en daarbij doen fokken!
bloedlijn is zeker interressant, alleen wat heeft ze aan d'r benen ??
als dit erfelijk is vind ik het zowiezo dom dat je ermee gefokt hebt
er zijn zoveel paarden die oc of ocd en dergelijke hebben .als fokker moet je naar mijn mening met gezonde paarden fokken en niet nog meer gebreken doorgeven aan het nageslacht

maar het zal wel iets anders zijn denk ik?hoefbevangen ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 17:57

Ik vind de prijzen die jullie noemen wel erg laag, er van uitgaande dat er ook nog mee gefokt kan worden (en ze goede veulens geeft zonder hoefproblemen) vind ik een bedrag van minimaal 2000 euro reëler.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 19:23

op de foto's is ze volgens mij goed, en haar veulens zijn ook okee, hebben we nog nooit wat mee gehad. bij zwaar werk gaat ze slecht lopen, zit waarschijnlijk in de pezen/banden. Ik persoonlijk had ook niet gefokt met een paard met slechte voeten, maar aangezien ze niet van mij is (en de veulens prima zijn)

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 19:38

Als je echt om haar geeft dan zou ik haar niet voor al te weinig geld verkopen. Ik zou dan zo bang zijn dat ze in de handel terecht komt. Ik bedoel, als jij er 1000 euro voor vraagt dan is 2500 euro zonder het voetenprobleem te vermelden makkelijk haalbaar. Dan komt ze vaak toch in een vervelend circuit. Kun je haar niet als fokmerrie verkopen?

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 19:53

als fokmerrie mag ze ook weg, maar ik dacht dat ze meer kans had als ze ook onder het zadel is, het is dus, ehhh, een bereden fokmerrie

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 20:29

Manon 2 schreef:
Als je echt om haar geeft dan zou ik haar niet voor al te weinig geld verkopen. Ik zou dan zo bang zijn dat ze in de handel terecht komt. Ik bedoel, als jij er 1000 euro voor vraagt dan is 2500 euro zonder het voetenprobleem te vermelden makkelijk haalbaar. Dan komt ze vaak toch in een vervelend circuit. Kun je haar niet als fokmerrie verkopen?


Bedoel je dan dat je het voetenprobleem moet verzwijgen?
Dat lijkt me echt onbeschoft. Als toekomstige eigenaar wil je ook graag weten waar je aan toen bent.
Ik zou het niet echt op prijs stellen als er dan iets verzwegen wordt.

Bovendien heb je dan ook de kans dat die eigenaar het paard daarom wegdoet en het toch nog in het 'vervelende circuit' komt.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 20:40

ik zou het voetprobleem never nooit verzwijgen. niet alleen omdat ik een goed tehuis voor haar wil dat bij haar past, maar ook omdat ik mezelf geen slechte naam wil bezorgen. ik zou ook niet zo bedonderd willen worden

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 08:26

Natuurlijk bedoel ik niet dat je het voetenprobleem moet verzwijgen, absoluut niet. Ik bedoel alleen dat je niet een belachelijk lage prijs moet hanteren omdat de kans dat iemand haar dan doorverkoopt (en het probleem wel verzwijgt) vrij groot is.

Als dit voetenprobleem niet erfelijk is (hoe oud is het het oudste veulen nu? En heeft dit veulen problemen?), dan is ze sowieso meer waard dan de bedragen die hier worden genoemd.

Probleem is gewoon dat je het mensen niet te makkelijk moet maken om winst te maken op dit paard (en dan heb ik het niet over COncorde maar over de volgende eigenaar).

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 09:28

iss

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:30

Er zijn een aantal punten om rekening mee te houden.
Ze kan bereden worden,tot L?
ze heeft mooie papieren?
ze geeft goede veulens?(is er al een veulen die gespresteerd heeft?)
(Dat het veulen het dit keer niet heeft gered is dat blijvend of heeft het daar niks mee te doen?)
Karakter.

Stel(ik weet niks over de merrie dus stel) dat de merrie gewoon goed kan blijven fokken,je kan er leuk mee rijden voor de gemiddelde ruiter(recreatie tot iets of wat lage dressuur),het karakter is zeer goed,en het oog is ook goed gevuld(voor het oog mooi)Dan zou een fokker er zeker toch wel 2000 voor moeten neerleggen.Of misschien meer.Ligt geheel aan wat de merrie kan en zal blijven kunnen.
Zeker niet laag geprijst.Dan word het handel.

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 15:41

Manon 2 schreef:
Natuurlijk bedoel ik niet dat je het voetenprobleem moet verzwijgen, absoluut niet. Ik bedoel alleen dat je niet een belachelijk lage prijs moet hanteren omdat de kans dat iemand haar dan doorverkoopt (en het probleem wel verzwijgt) vrij groot is.

Probleem is gewoon dat je het mensen niet te makkelijk moet maken om winst te maken op dit paard (en dan heb ik het niet over COncorde maar over de volgende eigenaar).


Helemaal mee eens. Ik heb er ervaring mee. PB je mijn verhaal wel even.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 20:30

veulens zijn nog te jong om wat te kunnen presteren, maar zijn wel allemaal paarden met goede bewegingen en een fijn karakter. Het veulen van dit jaar had sleeper (een erg zeldzame hersenaandoening, volgens de veearts, het beestje wilde ook niet drinken en niet staan, en kon soms heel abrupt en spastisch reageren). Verder wordt ze altijd goed drachtig, en heeft ze altijd gezonde veulens gehad, dat het dit jaar fout ging had niets met de merrie te maken.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 20:45

Met een gezondheidsverklaring zou ik 1700 euro vragen, is een goeie richtprijs voor een recreatiepaard denk ik.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 22:34

Hoe dacht je een gezondheidsverklaring te krijgen bij een paard dat niet helemaal goed op de voeten is? Dat is het voornaamste probleem bij het vaststellen van een prijs in dit geval vind ik.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:00

Tja, zonder gezondheidsverklaring is het wat de gek er voor geeft. Ik zou altijd meer dan de slachtprijs willen hebben omdat de kans groot is dat ze voor een laag bedrag op transport gaat. En anders voor een laag bedrag verkopen met een schriftelijke overeenstemming dat het paard niet in de handel terecht komt. Het mooiste zou zijn dat ie naar bekenden gaat, of vrienden van bekenden. Kijk, ik heb ook een paard gekocht dat ik niet kende. Ik heb geluk gehad alhoewel ze wel last van mok heeft maar ze loopt niet onregelmatig of zo en heeft er volgens de d.a. geen last van maar ik ben wel veel in de weer met smeren e.d. Ik heb haar ook kunnen verzekeren. Je moet voor een paardenverzekering wel het paard laten draven e.d., als het beestje onregelmatigheid toont krijg je het niet in de verzekering. Een paard van 1000 euro wil je misschien niet eens verzekeren dus dan is het geen probleem maar als het 2x zo duur is misschien wel. Misschien off topic vraagje: wat is er met dit jonge paard gebeurd dat ze zo slecht "op de voeten" is?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:09

Ik heb nu zelf een 10 jarige KWPN ruin aangeboden gekregen. Die heeft hoefkatrolontsteking. Ik mag hem gratis hebben.

Ik denk dat je voor jouw merrie wel iets meer kan vragen hoor. Vooral het feit dat ze nog veulens kan krijgen is natuurlijk iets waard.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:13

Net boven slachtprijs is wel erg laag! Dit paard is toch nog lang niet slachtrijp? Er kan nog wat op gereden worden, er kan mee gefokt worden....

Ik denk tussen de 1800 en 3000 euro, afhankelijk van een eventuele gezondheidsverklaring, conditie, gangen, enz...

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 21:56

ze staat van nature nogal plat, en door onwetendheid is ze jarenlang door een ontzettend slechte hoefsmid gedaan, waardoor ze bij zwaar werk last krijgt, teveel druk op de pezen waarschijnlijk, en een andere stand geven is niet meer echt mogelijk, de schade is al aangericht.