met geweld de trailer in?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

met geweld de trailer in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-03 13:26

Wat vinden jullie, (dit probleem is gelukkig opgelost, maar wel op een manier die de meeste geweld noemen)

appie wou vorige winter de trailer absoluut niet in. Andere keren deed ze dat wel gewoon, als ze voor de loopplank stond was ze ineens een ezel en kon je brok gebruiken, appels, snoepjes aaitjes praten etc. etc. wat je wilde maar ze zette geen stap verder. Wat zou jij dan doen? toch maar eens laten weten dat ze moet luisteren of maar verder gaan met voer of clickertraining (en van die andere trainingen) totdat je rbij neervalt (want Appie weet wel hoe ze het bloed onder je nagels vandaan moet halen hoor!

Jullie mening?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 13:28

wat noem je geweld?

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-03 13:40

Dat ligt bij iedereen anders, sommigen vinden een mep met de zweep al geweld en anderen vinden het weer op een andere manier geweld.
Ik zeg niet wat ik geweld vind want dan krijgen we daar weer een hele dicussie over maar ik vraag wat jullie zouden doen in het geval bij mij en Appie...
dus zouden jullie, net als mij een beetje meer "geweld" gebruiken of zouden jullie alsmaar doorgaan met koekjes geven etc.?
Over een tijdje zeg ik wel hoe ik het nou gedaan heb (en het heeft goed gewerkt!)

prompter

Berichten: 11094
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 13:58

Dat is erg moeilijk te beoordelen vanachter mijn computertje Lachen.
Ik ben een voorstander van de PNH-methode, maar een paard dat al vaker de trailer in geweest is, maar het gewoon vertikt, mag van mij best een klap hebben. Ik kan hier vandaan niet zien of je paard bang is of gewoon geen zin heeft. Ook weet ik niet hoe degene die de auto bestuurt rijdt, maw of hij er rekening mee houdt dat hij een levend wezen achterin heeft staan. Misschien woont er een Bokker met verstand van zaken bij je in de buurt?

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-03 14:01

Ik bedoel met een beetje geweld geen afranselen ofzo hoor!!! maar gewoon een keer een mep op z'n kont. Dat vind ik nog wel kunnen, maar alsmaar door blijven slaan en schreeuwen enzo vindik echt te ver gaan!
dus denk aub niet dat ik zo iemand ben die haar paard alsmaar slaat want ik ga nog het allerliefste met paarden om zonder ook maar 1 hulpmiddel als zwepen sporen hulpteugels etc. Maar een zweep heb ik nou eenmaal nodig om haar af en toe even bij de les te houden, dus een tikje te geven.
Dat is vaak al genoeg!

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 14:03

Maakt idd uit hoe een paard is. Als hij bang is moet je geen geweld gebruiken, wordt hij alleen maar nog banger. Als hij aan het klieren is, mag je best wat duidelijker zijn, dat hij etr toch echt in moet, of je dat geweld noemt of niet, laat ik aan jezelf over.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-03 14:04

promptertje schreef:
Dat is erg moeilijk te beoordelen vanachter mijn computertje Lachen.
Ik ben een voorstander van de PNH-methode, maar een paard dat al vaker de trailer in geweest is, maar het gewoon vertikt, mag van mij best een klap hebben. Ik kan hier vandaan niet zien of je paard bang is of gewoon geen zin heeft. Ook weet ik niet hoe degene die de auto bestuurt rijdt, maw of hij er rekening mee houdt dat hij een levend wezen achterin heeft staan. Misschien woont er een Bokker met verstand van zaken bij je in de buurt?


Ik heb geen tips nodig hoor! maar toch bedankt! want het is al lang gelukt, maar ik wou dus alleen je mening weten, die heb je dus gegeven.
en even voor de duidelijkheid, ze was niet bang, ze was ons gewoon weer eens uit aan het proberen. als ze bang wad geweest had ik haar wel geprobeerd met trainingen en voer enzo in de trailer te krijgen. Maar op dat noment was ze dus echt niet bang!
p.s. sorry dat ik zo vaak reageer...

Herby

Berichten: 90
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 21:33

OiOi, ik ken ook zo`n pony die behoorlijk lastig was met de trailer ingaan maar daar hadden we wat op gevonden we gebruikten een longeerlijn die 2 mensen vast hadden die gingen langs allebei z`n achter benen en 1 iemand begeleidde de pony en dan duwde ze naar binnen, hij zat precies op de plek waar het geen pijn deed maar wij ook niet kon trappen het was net boven het achterbeen en zo begeleidde we hem heel makkelijk de trailer in

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 21:37

Ligt er inderdaad aan - ik heb een vierjarige, die wilde twee weken geleden opeens niet meer de trailer in. En er was niks gebeurd, dat wisten we (bijna) 100% zeker. Meneer puber bleef gewoon voor de klep staan, draaide zich met een ruk half om en liep de andere kant op. Nou, toen kwam de zweep toch wel heel snel te voorschijn. En sindsdien loopt ie gewoon weer rustig de klep op.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 21:46

Nou ik kan je vertellen dat er bij mij op zo een moment een bezem bij komt........echt! Schreeuwen doe ik zowizo nooit en ik zal eerst dwingen met de hand maar als hij dan nog zo stom voor zich uit gaat staan staren dan krijgt hij eerst de veegkant tegen zijn billen aangeduuwd en als hij dan nog niet luisterd dan krijgt ie echt met de steel te maken.......da getrut. kom nou.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 22:01

Gipsy gaat de trailer niet eens in zonder eerst een tik gekregen te hebben. Maf paard.
De eerste keer aanlopen stopt ze heel stom net voor de laadklep, dan krijgt ze een zwiep met het uiteinde van het halstertouw en vervolgens loopt ze er zo in. En zo gaat het al de 5 jaar dat ik haar ken, is echt een gewoonte geworden. Volgens mij is die tik voor haar nu een soort "sein veilig" ofzo, want daarna loopt ze aan een slap touwtje zo mee de klep op.
Tja, of het echt volgens de regels der kunst is weet ik niet, feit is dat ze er op deze manier wel zo op staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 22:04

Bij een jong paard heb ik engelen geduld
Het enige wat ik dan toesta is met 2en erachter staan en de handen vastpakken achter de kont door om hem net dat extra zetje te geven, wat vaak ook genoeg is.

Maar een paard wat al weet ik hoe vaak op een trailer heeft gestaan, die zomaar besluit er niet op te gaan, dus niet na een ongeluk met de trailer, nou die kan dan toch echt wel klappen verwachten.

Ik zal rustig beginnen met mijn stem, maar mocht dat niet baten een zachte tik op de kont, maar als dat allemaal niet werkt komt er toch echt wel een ferme tik.

Maar elk paard wat ik laad, ongeacht leeftijd en ervaring, krijgt altijd wat lekkers als die erop staat.
Want beloning is toch vaak het sleutelwoord.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 22:06

runningkawa schreef:
Want beloning is toch vaak het sleutelwoord.


Niks meer aan toe te voegen...............

Rocamor

Berichten: 10860
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 22:15

Tja, dat is even afhankelijk van de situatie en van het paard. Paar voorbeeldjes:

Een jong paard krijgt van mij de tijd om het te leren. Gewoon geduldig en als ze je voldoende vertrouwen zie je dat ze zo achter je aan lopen.

Maar owee, die donders die zonder aanleiding echte weigeraars worden!

Mijn eigen knollie kreeg het ineens op de heupen. Ging zonder problemen altijd de tailer in. En ineens niet meer. Ik kon een zweep of bezem gebruiken, maar dat hielp niet. Ik kwam erachter dat ie moeite had met het bekijken van de laadvloer en het zicht de trailer in. Als oplossing liep ik daarna gewoon naar de trailer, zette hem een paar seconden stil zodat ie kon zien wat er aan ging komen. No problem. Alles opgelost. Het is een hele tijd goed gegaan en ineens had ie er weer geen zin in (wat eigenlijk niet zo gek was, want hij lag bijna met spagaat op de klep, omdat die door mest en regen was veranderd in een glijbaan. Het vertrouwen is een poos weggeweest. We hebben de klep bekleed met latjes en toen vond ik na een paar keer dat ie zich niet meer aan mocht stellen!). met 2 poten op de klep en de rest blijft staan. En dan net met zijn harses onder de kap. Als je dan trekt, stoot ie zijn kop of hij kijkt vrolijk over de trailer heen (af en toe zijn die kleinere paarden best handig!). Meestal jaag ik hem dan een paar passen terug, vertel hem zeer onvriendelijk dat het niet helpt, dat ie toch wel aan het werk gaat en dan gaat ie er zonder morren in. Eigenlijk maakt het niet zoveel uit wat ik zeg, als ik maar effe een beetje mopperig overkom. En schreeuwen hoeft dan echt niet! Een zweep heeft bij dit paard echt geen zin. Maar ik krijg hem wel op een andere manier en ik ga praktisch altijd alleen op stap met hem.

Een heel aantal jaartjes geleden reed ik een Pion-merrie. (argh die moesten ze eigenlijk de staart zo kort mogelijk achter de oren afscheren!). Maar goed, dat dier had het licht opeens ook gezien en vertikte het in alle staten. Als ik wist dat we met de trailer wegmoesten, rekende ik stellig 1 uur extra voor het laden. Was chauffeur / groom / paps dan ook erg blij mee *not*. Ik heb verscheidene keren met dat kreng in de regen gestaan. De langste keer duurde ongeveer 1,5 uur (minstens). En echt niets hielp. Lokken, boos worden, lief blijven, longeerlijnen, zweep, stokken, sterke armen. Madame vertikte het!

Dit waren we na veel te lange tijd zo gruwelijk zat dat de eigenaar en ik een week de tijd hebben genomen. Ze moest en zou het leren. En geloof me op mijn woord, dit is niet zachtzinnig gegaan. Dat paard heeft nog nooit zoveel smeer gehad. Is echt afgemept. Maar of ze in die trailer wilde! De eerste keer duurde het 1 kwartier. (uiteraard daarna wel beloond!) De tweede keer 5 minuten en bij de derde keer hooguit nog 1 minuut. De striemen stonden echt letterlijk op de kont, maar de tweede dag ging verder waar we de eerste dag geeindigd waren. En een week hebben we niet nodig gehad. Na 2 dagen harde arbeid wist dat dametje precies haar plaats weer. Nooit meer problemen mee gehad. Ik vergat er overigens bij te vermelden dat dit paard gewoon stronteigenwijs was (is!). Ze heeft geen ongelukken meegemaakt en de mensen die destijds met de trailer reden, waren zeeeeer nette rijders. Het dier is alleen gruwelijk verwend door de eigenaar en diens broer. Als ik alleen al een tikje met de zweep gaf om mijn beenhulp extra te benadrukken, dan werd ik al bijna van het paard gehaald, omdat dit niet nodig zou zijn. Het paard had op die manier een iets te hoge plaats op de rangorde gekregen. Gelukkig voor mij (en misschien ook wel voor het paard) zijn we in die oefenweek wel redelijk hard geweest, want problemen met laden heeft dit paard niet meer gehad (helaas bleef de rest wel bagger gaan, maar dat is een ander verhaal!)

Uiteraard beloon ik de dieren altijd als ze het wel goed doen (dus in de trailer staan)! Want belonen is goede aandacht en die moet gaan overheersen over de slechte aandacht!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 23:38

Rowan laad als een droom (we staan er nog elke keer van te kijken) maar onze vorige vertikte het ook. Niet bang hoor, maar gewoon, "doeknie."

't was een zware Welsh Cob met hengsten-ideeen (heel laat geruind) dus ook niet een paardje dat je even kon intimideren. Hij zette alle vier z'n pootjes schrap en dan kon je doen wat je wilde, hij ging er gewoon niet in.

Uiteindelijk vond ik twee dingen die wel eens wilden helpen, maar hij is altijd moeilijk gebleven.

1) Heel kort rondjes draaien naast de klep. En dat een keer of twintig, en dan in eens - hup de klep op, zweepje erachter om 'm voorwaards te houden. Of 'ie nou in de war was of dat getol zat was weet ik niet, maar het werkte.

2) aan elke kant van de klep iemand met een zweepje, hij kon ineens geen kant meer op, en hup! daar stond 'ie in de trailer. Moet je wel mensen nemen waar 't paard respect voor heeft en die bereid zijn 'm ook echt een heis te verkopen als 'ie hun kant op wijkt, anders wil het niet.

Dat paard maakte ook vreselijk stennis onder het rijden: gillen, trappen, stampen, gooide zich tegen de zijkanten... Daarbij vergeleken is Rowan echt een makkelijke. Die staat gewoon te vreten, en je hoort 'm af en toe in de bocht even verstappen.

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 23:52

ik ga met de rest mee. je kunt het ook eens proberen door het touw door de mond te doen voor de tanden. als hij niet door wil loepne en hij voelt het touw dneken de meesten toch wel van oeh toch maar lopen. werkt bij mij wle altijd.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 23:53

runningkawa schreef:
Bij een jong paard heb ik engelen geduld
Het enige wat ik dan toesta is met 2en erachter staan en de handen vastpakken achter de kont door om hem net dat extra zetje te geven, wat vaak ook genoeg is.

Maar een paard wat al weet ik hoe vaak op een trailer heeft gestaan, die zomaar besluit er niet op te gaan, dus niet na een ongeluk met de trailer, nou die kan dan toch echt wel klappen verwachten.


maar als er niets is gebeurt, waarom zou het paard er dan opeens niet op gaan??? moet er toch wel iets gebeurt zijn, als hij er altijd wel op wilde en nu opeens niet.....

daarbij vind ik dat verhaal over die zwepen echt schandalig, sorry dat ik het zeg. Misschien is het wel erger over gekomen dan het was, maar als je het over striemen hebt.... vind ik niet echt normaal.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 02:49

als er niets is voorgevallen en het paard heeft altijd zo de trailer opgelopen maar besluit opeens": ja maar daar ga ik niet meer in
dan kan het beestje van mij ook een steveige aanpak verwachten
ik heb dus ook een pion merrie gereden, een gruwelijke draak, in de omgang, met rijden(als je haar de kans gaf)
maar met laden was ze altijd makkelijk , ze is na mij een tijdje door een ander gedaan en toen werd ze verkocht, maar mooi niet dat ze die trailer inging
mooi wel dachten wij, nu is het uiteindelijk wel grover gegaan dan dat ik zelf zou doen, maar de handelaar die het beestje gekocht had wilde na een uurtje toch ook dat beest er op hebben staan , maar het is gelukt

kijk als het nu een jong paard is wat het niet kent en angstig is(of een ouder paard wat bang is) neem ik er alle tijd voor en heb ik gruwelijk veel geduld
maar als ze gaan kloten ga ik terugkloten

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 08:20

sanne83 schreef:
maar als er niets is gebeurt, waarom zou het paard er dan opeens niet op gaan??? moet er toch wel iets gebeurt zijn, als hij er altijd wel op wilde en nu opeens niet.....

daarbij vind ik dat verhaal over die zwepen echt schandalig, sorry dat ik het zeg. Misschien is het wel erger over gekomen dan het was, maar als je het over striemen hebt.... vind ik niet echt normaal.


Paarden kunnen dat, echt waar........Striemen op de kont komen mij ook niet helemaal onbekend voor. En het is niet leuk om een paard de wagen op te slaan........maar soms kan het niet anders. Heel vaak (ook niet altijd ) helpt het. De kunst in deze is weten bij welk paard zoiets werk en bij welk paard niet. Dus zoveel kennis/gevoel in huis hebben dat je weet of het wel gaat werken (het slaan) of niet.

Marca hoef ik niet te slaan en zeker de trailer niet in.(die gaat al autistisch staan kijken als je boos naar haar praat) Salsa hebben we echt de trailer op geslagen ( en echt op een niet leuke manier hoor) en die loopt er nu zo op........

Ik heb wel eens een poolse merrie gereden en die kwam van de markt bij ons op stal staan. Die ging niet de vrachtwagen op!!! Dat was typisch een geval van 20 op de wagen en 17 levend aankomen is genoeg. Als een paard eenmaal zoiets meegemaakt heeft dan kan ik me voorstellen dat zo een trauma de rest van haar leven bij haar blijft. Wij hebben als laatste middel (we gingen op ponykamp en de manegepaarden gingen mee) geprobeerd om het met een zweepje te doen maar al heel snel werd duidelijk dat het paard gewoon banger was voor de wagen dan dat ze ooit voor de zweep zou zijn...Dan weet je dat slaan geen zin heeft en toen hebben we het opgegeven......

Ander voorbeeld is Prins (zie profiel) Hij heeft een ongeluk in de veewagen gehad op de terugweg van een concours. Hij ging moeizaam de trailer in maar makkelijk de veewagen.....Terwijl hij eigenlijk na het ongeluk ter plekke af gemaakt had moeten worden, hij heeft altijd gewoon de veewagen opgelopen na het ongeluk...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 09:12

Citaat:
Citaat:
runningkawa schreef:
Bij een jong paard heb ik engelen geduld
Het enige wat ik dan toesta is met 2en erachter staan en de handen vastpakken achter de kont door om hem net dat extra zetje te geven, wat vaak ook genoeg is.

Maar een paard wat al weet ik hoe vaak op een trailer heeft gestaan, die zomaar besluit er niet op te gaan, dus niet na een ongeluk met de trailer, nou die kan dan toch echt wel klappen verwachten.



maar als er niets is gebeurt, waarom zou het paard er dan opeens niet op gaan??? moet er toch wel iets gebeurt zijn, als hij er altijd wel op wilde en nu opeens niet.....


Gewoon uitproberen of het echt wel moet.
Die puber paarden van 4/5 jaar zijn daar heel goed in.
En dat moet je dan ook meteen aanpakken anders kun je wel inpakken en wegwezen.

En dat geld met de hele omgang bij paarden.
Maar vooral bij die pubers.

En als ze er dan weer opstaan krijgen ze weer wat lekkers.
Kunnen ze de volgende keer bedenken wat ze zelf willen
En laat ik meteen zeggen dat ik vrij weinig laad problemen heb Haha!

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 09:46

gelukkig, ik ben niet de enige die staat te klooien met d'r paard!

De mijne is minstens 2 x in Oostenrijk bij de vorige baas erop geslagen en liep er 1 keer in Nederland spontaan op (hele luxe trailer met voerbak) en nu in mijn oude trailertje verrekt ie het weer......

Maar dat verhaal staat elders op dit forum.

Ik lees alles en wacht op de gouden tip.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 09:53

hoeveel ervaring heeft hij.
is hij er nu in totaal pas 3x opgeweest of al 100 keer.
Ga dan na of er wat gebeurt is en of de chaffeur normaal rijd.
Maar is hij er al vaak opgeweest en is er niks gebeurt, laat je dan niet voor de gek houden.

Heeft hij er pas 3x opgestaan dan rustig met wat lekkers lokken.
je kunt om wat te overtuigen zorgen dat 2 mensen elkaar bij de handen pakken om de kont heen en hem er dan wat helpen optrekken, dat is soms net genoeg dat ze weten dat het wel moet, maar het is uiterst dier vriendelijk.

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 10:03

in het geval van mijn paard heb ik geen idee hoe vaak het is gebeurd, 2 x dat ik weet, toen heeft ie 18uur op de trailer gestaan naar nederland met iemand achter het stuur die als een bezetene rijdt een een dikke drachtige merrie naast hem.

2 mensen erachter met de handen langs de kont: die mensen moet wel erg lange en sterkte armen hebben, want ik heb geen doorsnee maat paard *hihi* en ook veel lef, want hij laat zich gewoon achterover vallen en dan liggen ze er onder.......

als de trailer gerapareerd is, ga ik het wel weer met geduld en voer proberen, heb tenslotte tot november de tijd, dan moet ie weer echt!

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 10:31

Mijn beide paarden staan ook zo te etteren, de laatste 2x dat ik met Jaike ergens heen ging hebben we er ook een zweep bijgepakt en dan loopt die muts er zo op. Longeerlijn helpt niet want dan laat mevrouw zich vallen.
Bang op de trailer is ze ook niet want daarna staat ze altijd heel rustig haar hooi te eten en ze krijgt ook altijd een beloning als ze er op staat.
Het is dus gewoon aanstellerij.

Vrijdag stond mijn trailer nog aangekoppeld voor de deur en toen hebben we gewoon even geoefend. Ze is een paar keer de trailer in en uit gelopen omdat dat biks wat ik had toch wel heel lekker was Vingers aflikken

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 10:32

xxappiexx schreef:
Dat ligt bij iedereen anders, sommigen vinden een mep met de zweep al geweld en anderen vinden het weer op een andere manier geweld.
Ik zeg niet wat ik geweld vind want dan krijgen we daar weer een hele dicussie over maar ik vraag wat jullie zouden doen in het geval bij mij en Appie...
dus zouden jullie, net als mij een beetje meer "geweld" gebruiken of zouden jullie alsmaar doorgaan met koekjes geven etc.?
Over een tijdje zeg ik wel hoe ik het nou gedaan heb (en het heeft goed gewerkt!)


Ik zou zelf nooit geweld gebruiken want met eenh hele landing geduld kom je er ook. Ik geef zelf ook trailer trainingen, en je ziet de raarste manieren. Zo heb ik een klant gehad wiens paard met een bulldoser de trailer in was geduwd. Ik dagt weetje ik doe een lichje aan in de trailer en hij liep bijna zonder problemen achter mij aan.
OW OW.
maar goed mensen die meer vragen hebben kijk es op
http://www.natuurlijkruiterschap.nl