Hoeven netjes gekapt? Of toch niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Hoeven netjes gekapt? Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 23:29

ongeveer 1 en een halve maand geleden is de hoefsmit sweety haar hoeven komen kappen. Normaal heb ik nooit geen klachten maar nu ben ik toch aan het twijfelen. Sweety is nog nooit beslaan dit hou ik ook liever zo. Ik vraag iedere keer aan de hoefsmit als hij komt of haar hoeven niet te vel gesleten zijn en of ijzers nog niet nodig zijn. Telkens weer verzekerd hij me dat haar hoeven kerngezond zijn en ze geen ijzers nodig heeft want haar hoeven zijn keihard. Nu vind ik toch dat ze echt niet makkelijk loopt op kiezel, denneappels enz... En toen we daarstaks waren gaan rijden en ik keek naar haar hoeven zag ik duidelijk dat de achterkant van haar straal de grond raakt tijdens het rijden want die zat onder de krassen of is dit normaal? ik dacht het niet de straal mocht toch niet de grond raken? Wat denken jullie misschien moet ik eens van smit veranderen. Als het niet normaal is.
Quinzy XXX
Sweety (_)(_)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 23:56

Kan je niet foto's plaatsen, hier kan ik eerlijk gezegd weinig mee, zoiets moet je zien.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-03 00:00

Ik zal er morgen foto's van nemen ik heb morgen nhs-les dan neem ik altijd mijn Digi mee. Ik zal proberen ze morgen al te plaatsen. Bedankt.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 00:26

De straal moet de grond juist wel raken, en onbeslagen paarden zijn altijd wat gevoelig op kiezels etc. Dus zover klinkt het normaal, maar plaats vooral een foto als je die hebt, misschien kan een ander er meer over zeggen.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 00:26

dat ze op denneappels enzo lopen maakt niet zoveel uit hoor, met een ijzer staan ze op de rand misschien 2 cm hoger, maar met de binnenkant van hun hoef komen ze nog steeds op die denneappels enzo.
over dat op de straal lopen, ik heb pas een site gezien van nhs en daar stond dat paarden in het wild ook op hun straal lopen Verward maargoed, ik heb zelf ook altijd gelezen/gehoord dat ze niet op hun straal horen te lopen.
maar wees maar blij hoor dat ze nog geen ijzers hoeft, zonder is hastikke handig, heb je al dat gedoe niet van weer een los ijzer, of eentje verloren, enz.
ik ben blij dat sharir ook geen ijzers hoeft.

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 10:09

Die van mij loopt al jaren met de ballen van de voeten op de grond en ook met de straal dus. Dat is juist goed voor het hoefmechanisme en de doorbloeding.
Als ze té gevoelig loopt kun je eens hoefschoenen proberen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 10:27

precies, ik heb op school bij de hoefsmid waar we les van hadden , wel eens een filmpje gezien waarbij je zag wat een gezonde hoef deed als die de grond raakte, die word een stuk groter, dus eigenlijk ik zonder ijzers veel beter.
die van mij zet ik in de winter wel eens een tijdje zonder ijzers om zo de hoeven wat rust te gunnen en kans op herstellen.
met een ijzer is er zeer weinig hoefmechanisme en heb je veel kans op scheuren !
maar dat ie op zij straal loopt zou'k me geen zorgen om maken , elk paard is wel eens gevoelig op zijn voetjes.
ik zou je aanraden om een x per week zijn voetjes te teren.

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 11:06

Ik weet niet of je op een stal staat waar ook andere hoefsmeden komen, als dit het geval is vraag het gewoon eens aan een andere smid. Kijk anders of je vriendinnen of kennissen zijn met een andere hoevensmid bij jou in de buurt en rij daar dan naar toe vraag het daar.

Vraag het anders eens aan je insturucteur die hebben er ook zicht op.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-03 11:21

Hoi Allemaal ben ik weer Lachen Ik heb het net aan mijn nhs leeraar gevraagd en die heeft haar hoeven bekeken. Volgens hem waren ze ook in uitstekende conditie en moet ik me helemaal geen zorgen maaken. En idd zoals jullie zeggen is het heel normaal dat de straal de grond raakt. miischien dat met bedoeld dat de straal de grond niet mag raken bij een beslagen paard? Ik ben wel helemaal vergeten die foto te trekken en de baterij van mijn digi was leeg na de foto's van de les zelf. Maar ik denk da ik me heb lopen druk maken om niks. Maar toch bedankt allemaal.