Hoeveel hooi nodig? En hoeveel baal in trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Hoeveel hooi nodig? En hoeveel baal in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-03 18:40

Volgende maand ga ik op stage, en Eldina gaat mee. Ik ga naar een stal waar ze vooral handelspaarden hebben, en dan voornamelijk Friezen. Deze paarden worden niet al te vaak gereden, en om het energiegehalte in het voer laag te houden wordt er tarwestro (volgens mij tarwe, iig geval het lekkerste stro voor paarden) grasbrok en gewone brok gevoerd. De handelspaarden komen niet in de wei. Ik vind t niet echt een super rantsoen, en wil Eldientje dus ook niet helemaal gaan omschakelen.
Ik zou evt. wat mee kunnen nemen, maar wat?
Heb daar beschikking over basisbrok, grasbrok, tarwestro en kuil (let wel: koeienkuil! dwz met een heel hoog eiwitgehalte)
Eldina krijgt nu:
sochtends en savonds (dus 2 x per dag) een kilo basisbrok en een flinke bult voordroogkuil.
Ik wilde haar daar het volgende gaan voeren:
2 x per dag kilo brok, een plak (of 2??) overjarig hooi (dus met een heel laag energiegehalte en veel structuur), en een hoopje koeienkuil.
Sounds like a good plan? Or any other ideas? Tong uitsteken Ik kan helaas geen voordroogkuil regelen, meenemen is geen optie, en als ik het daar moet laten komen ook niet echt (grote balen, en erg verschillend per baal/omgeving qua samenstelling, bovendien bederft t als je t niet snel opvoert)
Plz help mn hongerige ponybeest! Haha! Vork

PS: Hoeveel baaltjes hooi kun je kwijt in de helft van een 2-paards trailer?

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 20:37

Concorde schreef:
PS: Hoeveel baaltjes hooi kun je kwijt in de helft van een 2-paards trailer?

Ligt eraan hoelang je je paard erin laat staan Haha!
Ik gok een baaltje of 8, misschien 10, maar dan ligt de bovenste laag niet stevig meer. Misschien als je ze rechtop zet dat het wel gaat.

Huisvrouw

Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Doorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 20:38

Zelf haal ik ook altijd hooi bij een boer in een trailer. Ik gebruik dan een anderhalf paards trailer. HIer passen 22 baaltjes in (met veel passen en meten). Verder eet mijn paard vrij veel hooi en ik kom uit op 1 baal per 2 dagen. Dit is 's zomers minder omdat ze dan ook in het land staat. Ik denk dat er ongeveer 15 baaltjes in een halve 2 paards trailer zullen passen. Ik weet niet of je in de andere helft je paard hebt staan want dan zullen het er minder zijn. Ik laad namelijk altijd tot de nok.
Veel succes ermee.
Groetjes

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-03 21:28

m'n ponybeest staat idd aan de andere kant

Huisvrouw

Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Doorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 00:03

ik denk dat het er dan maximaal 10 zullen zijn. Das dan als je ruim rekent voor 25 dagen ofzo. Je kunt ook hoger laden en dan met een zeil goed vastmaken zodat de stapel niet omvalt over je paard heen.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 08:41

Concorde schreef:
m'n ponybeest staat idd aan de andere kant


dan moet je er al vanuit gaan dat je dus niet hoog kunt stapelen
ik denk ook ongeveer een stuk of 8

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 10:05

Wel eens aan lucerne gedacht.
Beslist niet laag in de eiwitten (hoewel de hartog wel mee valt), maar de eiwitten die erin zitten worden door de maag en darmen langzaam opgenomen en afgegeven aan het bloed, zodat je geen eiwitexplosie krijgt in het lichaam.
Bij ons op stal zijn we erg enthousiast, we voeren dit ook al jaren.
Voordeel id dat er lekker veel mee kan.
Wel voorzichtig opbouwen met voeren als je van plan bent om lucerne te gaan geven.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 12:12

in een 1,5 koeien trailer krijgen wij altijd 28 baaltjes gepropt, maargoed je pony staat ook in de trailer, dus dan kan je beter niet boven het schot uit stapelen. ik denk ook dat het dan op een baal of 8 uitkomt...

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 13:11

Waarom neem niet gewoon een paar baalltjes mee en zoek jr een fouragehandel in de buurt van de stalling.
Zij brengen het meestal naar het adres waar je paard staat.
Dit scheelt een hoop gesleep.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 23:13

dat was ook mijn idee een beetje, denk dat ik maar es telefoonnrs ga zoeken

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 09:15

Brengen doen ze alleen als het een redelijk aantal is (verschilt per verkoper) en je stage-adres moet er ook maar net ruimte voor willen vrijmaken. Je kunt natuurlijk wel altijd je trailer voor opslag gebruiken.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-03 14:41

de trailer is niet van mij en gaat weer naar huis, hij is van de staleigenaar. ik denk niet dat ze er bij mn stage moeilijk over doen qua opslag, er is altijd wel een box leeg ofzo.