Meer Dazen dan andere jaren???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Meer Dazen dan andere jaren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 09:15

In aansluiting op mijn topic over middelen tegen dazen en de berichten op de andere "dazentopics" vroeg ik me af of er dit jaar meer dazen zijn.
Zo ja (die indruk heb ik wel)
Waar zou dat aan kunnen liggen?
Het warme weer??
Bestrijdingsmiddelen die andere dieren in de voedselketen verminderen??
Maar we hadden een koude winter en men zegt dat in zo'n jaar minder insecten komen.

Zou iemand dat weten, of na kunnen vragen???

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 09:17

Ik vind dat ze er zo vroeg zijn!! Of is dat altijd zo?? Gistermiddag bijvoorbeeld, de paarden stonden in de wei.. maar ze liepen allen maar te hollen en te doen om maar van de dazen af te komen! Normaal hebben we hier ook wel last van dazen, maar nu wordt het wel een beetje erg hoor!

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 09:29

Komt door de zachte winter... beestjes zijn niet kapot gevroren, en het is de afgelopen tijd ookwel erg lekker weer geweest...
Dus helaas... die rotbeesten zijn in overvloed aanwezig.
Vliegendeken, knofloof, vlieg-vrij, lange mouwen, en een vliegenmepper mee tijdens het rijden Verward

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 09:31

Hmm.. ik vind het nog meevallen eigenlijk. Ik sla er één dood per keer rijden. Dat is alles wat ik aan dazen tegenkom.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 09:32

Zachte winter Verward maar het is meerdere malen -16 geweest
Het was iig geen zachte winter dit jaar.
Vorig jaar wel en toen waren er niet zoveel dazen.
Dus daarom begrijp ik er ook niets van Verward

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 09:33

Het is misschien een paar keer erg koud geweest maar niet erg vaak. Ik vind het ook lijken of er meer zitten dan anders. Gisteren nog gestoken gaan ze niet op mijn paard zitten maar op mij bah!

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 09:36

sarabande schreef:
Zachte winter Verward maar het is meerdere malen -16 geweest
Het was iig geen zachte winter dit jaar.


Het is wel degelijk een zachte winter geweest... *LOL*
Werk iedere zaterdagochtend op de markt en waar we normaal in de winter iedere week het warmtekanon aan moeten zetten omdat anders de groenten bevriezen is hij deze winter maar 2x aan geweest.

Temperaturen van -16 zijn hier echt zeldzaam geweest hoor!!
En iedereen die ik om me heen nu vraag wat voor winter het was zegt een zachte winter... Maar goed, dat ff offtopic.

En dat er veel dazen zijn lijkt mij daar ook HET bewijs van Knipoog

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 10:01

ik dacht ook al dat er meer zaten als vorig jaar. toen heeft loulou er niet echt last van gehad, maar nou word ze helemaal lek gestoken en de zomer is amper begonnen

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 10:04

Ik heb ook het idee dat er meer zitten dan anders, normaal heb je er hier amper last van (Zeeland) maar nu heb ik er al veel van Dar af moeten meppen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 10:06

[quote="MurseyTemperaturen van -16 zijn hier echt zeldzaam geweest hoor!![/quote]

Februari was de koudste maand sinds het vastleggen van temperaturen, dus sinds meer dan 100 jaar
Maart was de warmste maand sinds 100 jaar
Wellicht dat de laatste positieve belevenis langer is blijven hangen.
Het is juist door die hele koude maand dat ik de theorie van hoe kouder hoe minder insecten niet begrijp.

Wentos

Berichten: 3021
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: De Achterhoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 10:06

Ik heb dat idee ook wel. Mijn pony heeft er echt veel last van, normaal ook wel, maar nu wel erger heb ik het idee.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 10:15

De winter was helemaal niet zacht, eerder streng. MAar de zomer begon normaliter altijd in augustus afgelopen jaren, maar nu hebben we al een beetje zomer gehad in maart. En het is gewoon veel vroeger begonnen met het warme weer dan anders, dus die krengen zijn er weer. Ik weet wel dat buitenrijden al afgelopen is. Verdrietig

we krijgen weer een ouderwetser klimaat denk ik. Warmere zomers en strengere winters.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 14:19

ja, het klimaat verandert dus de natuur verandert mee. Ik zie meer dazen maar ook meer planten die ik normaal maar heel weinig zie. Heel veel fluitekruid en reuzachtige berenklauwen waarvan ik er normaal maar 1 of 2 zie aan het eind van de zomer. Lang leve de natuur Haha!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 14:22

Volgens mij ligt het ook aan de plaats waar je woont, bij mijn shetten kom ik ze haast nooit tegen. Mijn verzorgpony staat vlakbij een bos en daar wordt je er echt gek van! Boos!

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 14:42

Mursey schreef:
en een vliegenmepper mee tijdens het rijden Verward


Als ik samen met mijn vriend ging rijden, die leende dan een pony, dan zaten altijd de dazen op die pony, omdat Loeki knoflook krijgt en die pony niet. Hij nam dan altijd een vliegenmepper mee, en blij dat die pony daarmee was!!!!!!! Haha! Haha! Haha!
Dus het werkt wel.. Tong uitsteken

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 15:11

Natascha schreef:
ja, het klimaat verandert dus de natuur verandert mee. Ik zie meer dazen maar ook meer planten die ik normaal maar heel weinig zie. Heel veel fluitekruid en reuzachtige berenklauwen waarvan ik er normaal maar 1 of 2 zie aan het eind van de zomer. Lang leve de natuur Haha!


Ja idd gigantische berenklauwen ook langs de snelweg, ik had het wel gezien en dacht he wat raar, maar me niet gerealiseerd dat het raar was dat ze er nu al waren.

Maar weet iemand wat het verband is???

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 15:28

Insekten hebben geen last van strenge winters. In principe helemaal niet van winters. Hooguit van winters die afwisselend koud en té warm zijn, waardoor sommige insekten een valse start maken en dan doodvriezen of hun reserves opgebruiken.

Nee, er is geen klimaatsverandering ineens. Ook dit voorjaar valt nog in de bandbreedte, maar wel is het erg vroeg en erg lang erg warm in Nederlnad. Inderdaad is de natuur hierdoor uitbundig. Kan dus heel goed dat op sommige plekken meer en eerder planten en insekten zijn dan 'normaal'.

Hier, in zuid Spanje was de winter niet extreem koud, maar wel extreem lang en ongekend nat. Het voorjaar was hier een maand te laat en alles in de natuur dus een maand later. Is nú nog te merken. Tis op het moment echter twee manden eerder zomers warm dan normaal, dus de natuur loopt de achterstand hárd in.

Overigens, voor het geval er onverhoopt wél een klimaatsverandering mocht optreden, zijn wij vast op 800 meter hoogte gaan wonen Knipoog
Beetje jammer als het omslaat naar een ijstijd, maar goed, je kan niet álles voor zijn Haha!

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 15:35

Eigenlijk vind ik het qua hoeveelheid dazen bij ons erg meevallen.
maar als je bedenkt dat het nog maar juni is, dan vind ik wel dat ze er vroeg bij zijn.
normaal hadden wij pas last van dazen in augustus/september en hoefde ik in juni nog niets te spuiten
of verbeeld ik me dat maar?
want ik heb ook elk jaar het idee dat hij zo vroeg begint met verharen, maar volgens mij is het elk jaar even vroeg Party!!

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 16:50

ik heb zo'n vliegendeken gekocht in de zelfde vorm als uitrijdeken. voor tijdens het rijden en ik vind het ideaal. heb niet zo veel last van de dazen. maar ik heb inderdaad het idee dat het ieder jaar meer wordt.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 17:46

Vorig jaar over de hele zomer slechts een twee/drietal slachtoffers gevallen hier (dazen hé Haha!), nu zijn er al tientallen gesneuveld ... Tong uitsteken Er zijn er duidelijk meer!

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 17:49

Dit is onze eerste zomer in het huis, dus oordelen of er meer dazen zijn dan vorig jaar kan ik niet.
Er zitten hier wel behoorlijk veel, de paarden kunnen zonder vliegendeken de weide niet in.....en rijden gaat alleen maar 's morgens vroeg of 's avonds laat..

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 17:55

had nergens last van tot vandaag!
ben er ongeveer 10x afgesprongen omdat er weer 1tje op lucky's buik zat die ik dood wou meppen!
ik vind ze echt super vervelend Scheve mond Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 18:05

Citaat:
Bestrijdingsmiddelen die andere dieren in de voedselketen verminderen??

En dit word juist minder gebruikt de laatste jaren dan vroeger, ook mogen bermen en sloten niet meer gemaaid of verbrand worden.
Hierdoor heb je behoud van insecten die we leuk vinden zoals vlinders, maar helaas ook meer dazen en teken.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 21:00

Ik vond het dus ook geen zachte winter........... Enne volgens mij kun je het nergens aan relativeren nog. Ik had ook het idee dat ze er vroeg zij maar ja je moet eigelijk een dagboek bij houden wil je het ZEKER weten.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 21:36

eeuhm een Daas... bij ons in Friesland heet dat vliegend spul wel eens anders... kan iemand me uitleggen wat een Daas is? Bloos