Equiworm-P

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Equiworm-P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 16:53

hai,
Ik heb een vraagje over de wormenspuit equiworm-P.
Normaal gebruik ik altijd equest, furexel of eqvalan. Maar nu had ik een tijdje geleden gelzen dat deze niet beschermen tegen lintwormen. Equest weet ik eigenlijk niet van of deze tegen lintwormen is.
Maakt equiworm-P lintwormen dood? Er staat alleen bij dat hij op basis is van pyrantel Verward
groetjes marlon

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 18:51

In een dubbele dosis werkt Pyrantel ook tegen lintwormen, dus 2 keer zoveel geven als normaal, dan werkt het ook tegen lintwormen.
Trouwens op Equiworm-p staat dat niet op de verpakking maar op Strongid-p wel, beiden hebben de zelfde werkzame stof.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 19:20

klopt precies!!!
Wormkuren op pyrantel basis werken bij dubbele dosis ook tegen lintwormen.....

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 19:44

Je heb ook zo'n spuit die speciaal voor lintwormen is. Equi-Max??
Is nog best duur. wilde hem van de week bij de dierenarts halen, maar die vondt het niet nodig. hij zei dat het helemaal niet nodig was om dit te geven. lintwormen kan je volgens met gewoon in de mest zien zitten. het komt bijna niet voor. er zijn een paar paarden aan zo'n wormbesmetting overleden en er wordt meteen door een wormspuiten-fabrikant een spuit ontwikkeld omdat ze geld horen rinkelen.
de dierenarts had er ook nog geen 1 van verkocht.
ik heb hem dus maar niet gekocht. maar een dubbele dosis Pyrantel schijnt inderdaad ook te werken.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 19:52

Om eerlijk te zijn heb ik het ook nog nooit gehoord hoor, maar het "handige"van pyrantel is dus dat je het ook kán en mag overdoseren, tot de dubbele dosis dus. Erg handig voor bv veulens, als je bang bent dat je te veel of te weinig geeft, of paarden met een verdenking van een ernstige worm besmetting.
Ik geef mijn paarden 1 keer per jaar pyrantel en dan ook een dubbele dosis.

Equimax is trouwens een combinatie van verschillende bestandelen, het werkt zegmaar als een combinatie pyrantel en ivermectine.

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 20:53

bedankt voor de reacties, maar ik heb ze besteld bij de paardendrogist.(Was een aanbieding en moest ook wat anders bestellen) Ik heb ze dus niet dubbel
Ik wist dat dus niet van die dubbele dosering. Als je het niet dubbel doseert, waar helpt het dan tegen? Want het helpt toch ook niet voor horzellarven?
groetjes marlon

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 22:41

je hoeft in de zomer niet tegen horzellarven te ontwormen. Dit moet pas in het najaar.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 22:42

marlon7 schreef:
bedankt voor de reacties, maar ik heb ze besteld bij de paardendrogist.(Was een aanbieding en moest ook wat anders bestellen) Ik heb ze dus niet dubbel
Ik wist dat dus niet van die dubbele dosering. Als je het niet dubbel doseert, waar helpt het dan tegen? Want het helpt toch ook niet voor horzellarven?
groetjes marlon


Nope, bij een gewone dosering werkt het alleen tegen wormen.
Dubbele inderdaad ook tegen lintworm, maar helemaal niet tegen horzeleitjes.
Maar heb me laten vertellen dat je dat maar twee keer in het jaar hoeft te bestrijden *horzels* voor en na de zomer omdat het anders geen nut heeft ofzo? Verward