Weide afrastering, tips/ervaringen gevraagd.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aesoth

Berichten: 60
Geregistreerd: 11-01-06

Weide afrastering, tips/ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 13:14

Hoi, ik ben thuis een weide (ca. 1ha) aan het afspannen.
momenteel zijn er al betonpalen geplaats (pa wou het zo, zelf wou ik houten palen).

ik dacht hiertegen 3 banden stroomlint te plaatsen van 2cm. is dit een goede weideafsluiting ?
koord zou sterker zijn, maar nare wonden geven als ze erdoor zouden gaan. iemand hier ervaring mee ?
weet iemand hoelang koord en/of lint meegaan ?

heb ook een keer naar de hulpstukken voor lint gekeken, maar hoe maak je nu handig een poortgreep vast die je kan openen ? zijn spanners nodig ? en wat gebruik je in de hoek ?

alvast bedankt voor jullie reacties
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-08-06 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:20

Ik zou voor dikker band gaan. 2 cm wordt makkelijk doorheen gelopen in een gekke bui is mijn ervaring. Ik heb lint van wel 8 cm dik om mijn weideperceel heen de vakken in het perceel zelf het ene jaar koord en ook wel een lint, beide bevald goed alhoewel ik vind dat koord minder breuk heeft dus eigenlijk beter bevalt.

Ik heb 2 banen gespannen, moet voldoende zijn of je moet ook shetlanders hebben dan is er nog een laag raadzaam anders zou ik het niet doen. Moet je ook weer eerder kantenmaaien.
Koord en lint vervang ik om de 2 jaar.
Wij hebben trekveren in de doorgangen zowel op rol als veer. beide werkt zoals moet. Wat betreft de trekveer op rol, mijn ervaring is dat de paarden aan het geluid moeten wennen. Maar ik weet dat zij zich soms aanstellen. Voor de hoek heb ik geen ander bevestigingsmateriaal als op het rechte stuk.

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:25

Bij mij branden die van 2 cm steeds door -:(

aesoth

Berichten: 60
Geregistreerd: 11-01-06

Re: weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 17:14

hoe span je het lint dan aan ?

de isolatoren die ik gezien heb zit het lint los in.
hoe houd je het gespannen als je de poortgreep opendoet ?

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:56

Dan zakt dus de hele mikmak in Boos!
Als je de poortgreep weer dichtdoet spant ie vanzelf weer. Vind ik wel lastig als je meerdere paarden in de wei hebt.
Misschien dat je er een spanner Blond tussen kunt maken?

Jenka

Berichten: 391
Geregistreerd: 30-12-05

Re: weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:02

Wij hebben balken :d
Vroeger hebben we ook nog koorden gehad, was daar tevreden over, maar inderdaad, kunnen ze erge wonden veroorzaken. Ik vrees dat dit bij banden ongeveer op hetzelde neerkomt aangezien deze ook niet snel breken. In de hoeken hadden wij dan speciale hoekstukken, witte. Aan de opening hebben wij nu een soort veer. Wanneer je de draad dus opent krimpt de veer in en als je hem weer dicht doet spant hij weer op. Dit is het voordeel aan een veer, het ligt nooit in de weg en je draad zakt niet helemaal door bij het openen van de weide.
Max. 3 jaar wachten met het vervangen van de koorden/banden.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:03

Met het lint zet je deze op elke paal vast en dit blijft dus vastzitten. Op de tussenpalen (bij vakverdeling in het perceel) zet ik het draad of koord vast zodat de rest mooi strak blijft staan en alleen de doorgang open is voor mij (en meestal een paard).

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 19:05

Wij hebben van dat groene hekwerk met ruitjes gaas tot aan de grond.
Op shet-kont-hoogte hebben we schriklint zodat ze niet met hun billen er tegen aan schuren. Op zich niet zo heel erg als het lint dus inzakt, maar ik zet nog wel eens een stukje af, en dan is het lastig Knipoog

ELBER
Berichten: 4
Geregistreerd: 16-08-06

Re: weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:58

beobanden van 8cm. is het beste

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Re: weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:27

maar beobanden gaan na verloop van tijd ook hangen. Dus weer niet mooi en dus weer onderhoud!

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:43

Enzo is er altijd wat! Knipoog

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Re: weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 23:28

Ik heb ook 2 banen band, 5 cm.

Toen ik de mini shets nog wel eens op een afgezet stukje van de paardenwei zette, deed ik daar een derde band onder. Voor de paarden niet, nu eten ze mooi de zijkanten mee.

Het band wordt op elke paal vastgezet, en op de laatste met een speciaal dingetje waarvan ik niet weet hoe het heet. Deze zit dus zelfstandig aan de paal vast. Hiermee in verbinding staat de haak met trekveer. Zodra die haak aan de overkant in de ring vastzit, wordt de stroom weer helemaal rondgeleid. Band hangt ook altijd strak gespannen, heb nooit last van hangers. Haha!

Stroomband vervang ik ongeveer om de 1,5 tot 2 jaar. Hangt er vanaf hoe de staat er van is.

Op zich zijn betonpalen een goeie investering. Ik heb houten palen, en na zoveel jaar zijn er al wel een paar aan vervanging toe. Hoe ze ook behandeld zijn, volgens mij zijn ze op een gegeven moment toch verrot.
Ik heb 1 zijde met betonpalen, en die staan er al vanaf het begin. Niks op aan te merken, die gaan nog wel even mee!

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Re: Weide afrastering, tips/ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:25

Toen wij hier kwamen wonen zat er om de hele wei stroomband van ong. 4 cm. Dat zit er nu al ong 15 jaar en het doet het nogsteeds prima! Ook was er nog stroomband over en verzetbare paaltjes. Ideaal, kun je ook nog eens de wei veranderen.

Afbeelding
Hier zie je dus het schrikdraad om de wei heen is vast, met een dubbele band. En in het midden gewoon losse paaltjes. (en een fantastisch openingsysteem Schijnheilig )