Wie doet er mee aan keuringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Danielle
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-01 18:15

Hoi,
Ik lees zo veel op bokt over paarden die naar keuringen gaan en zo, nu ben ik wel benieuwd hoe dat zo gekomen is, en wat je daar dan precies doet. Een beetje de achtergrond dus, ook of je een echt goed paard moet hebben en hoe vaak per jaar dat is en zo en met welke rassen. Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt, maar het lijkt me wel heel spannend allemaal!
Groetjes Danielle

Mer1980

Berichten: 18831
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 18:18

Mijn paard een Andalusische hengst gaat 23 september naar de Premiekeuring. Hij is 2 jaar dus gaat ie alleen voor een eerste premie maar aangezien hij errug mooi is en super kan lopen verwacht ik wel dat ie Kampioen wordt Haha! Haha! hoop ik. Als ik mijn vaders auto mee kan krijgen heb ik nog wel een plekkie vrij voor je maar dan moet je wel naar Nieuwegein komen of naar Ermelo zelf want daar is de keuring.

Greetz Merilyn

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 18:24

Ik ga al 7 jaar.
Bij ons (groninger paarden) is het zo dat je eerst met ja paard naar een regionale keuring (in de buurt dus) gaat.
veulens worden geschetst en gebrand voor het stamboek en alle paarden worden gekeurd.
Indien je een slecht paard hebt en je gaat niet voor de lol kun je beter thuis blijven wanneer je dus een slechte premie krijgt.
Als je merrie aangewezen wordt voor predikaat vermeerdering (bv van ster naar model) moet je naar de landelijke keuring anders krijg je dat predikaat niet)
Hoe meer premie's je paard haalt hoe beter ie is als het ware je kan zien aan de hoeveelheid 1ste premie's hoe goed dat paard als raspaard is.
Mijn ruin heeft 3 1ste premie's en 5 2de premie's gehaald.
Mijn merrie heeft 2 1ste premie's gehaald volgend jaar met haar als jaarling naar de keuring!

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 22:02

gewoon om te kijken of ze een premie kunne krijgen! Worden ze altijd meer waard van (premies) en is ook goed voor afstammelingen, die wordne er ook meer waard door. En tis gewoon leuk ook! (met kennissen gaan we altijd met Friezen, nu gaan we zelf met een shet veulie)

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 21:52

Wij gaan meestal met onze Welsh pony's naar de Duitse keuring. Verder organiseer ik samen met nog een paar mensen de keuringen van het I.H.W. Als je daar op de keuring komt, moeten eerst de 3 jaar en oude merries voor stamboekopname aangeboden worden. Doen ze dit niet dan mogen ze niet in de keuringsbaan komen. De merries en ruinen worden door de inspecteur gepunt en als ze 75 punten of meer halen worden de merries automatisch ster. Bij ons hoeven ze hiervoor dus niet weer naar een natioanle keuring. Trouwens het is zo dat als je een hengst hebt waarmee je wilt dekken, je het beste ervoor kunt zorgen dat de moeder een predikaat heeft. Daar kijken fokkers vaak naar. Als een merrie bij ons voor de keur wil gaan moeten ze minimaal 80 punten hebben en een 1e premie veulen hebben gebracht. Merries die op 3-jarige leeftijd zijn gepunt en niet aan de 80 punten voldoen kunnen op latere leeftijd overgepunt worden. Een paard verbeterd vaak op latere leeftijd. Ze zwaren wat meer in. Als een merrie preferent wil worden moet ze 4 punten met haar fokproducten behalen. Elke nakomeling met een 1e premie telt voor een punt. Een goedgekeurde dekhengst voor 2 punten. Bij ons wordt er trouwens al een paar jaar niet meer gebrand. Dit is nu ook vanaf 1 september verboden. Wij chippen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Yootha op 2001-08-27 21:53 ]</font>

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 22:17

Ik weet zelf ook niet veel van keuringen maar ik ga wel binnenkort met Eva (dovish) naar de keuring met twee Fjordendames en dezoon van een van de twee. Eva begeleid de paardjes en ik en waarschijnlijk ook Eva`s zusje zijn haar groom.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 22:34

He Danielle,

Ik ga met Rodericks pappie naar de premiekeuring, 22 sept. Het is in Ermelo op het federatie centrum.
22 sept zijn er allerlei shows, Imatador loopt dan voorop in een caroussel met allemaal Andalusiers (vrijwel allemaal hengsten) en we doen mee aan een clinic over Spaanse Pas; Imi als voorbeeld hoe het moet... Cool
Misschien wel leuk voor jullie om te komen kijken...veel Andalusiers..ALLEEN Andalusiers zelfs.
23 sept gaan we de premiekeuring doen, zelfde plaats. En de zadelrubriek.
Groetjes Suzanne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 23:27

Ik kocht mijn Fjordenmerrie van een bekende Fjordenstal (Ringburg) en de voorwaarde waarop ik haar kon kopen, was dat ze nog mee naar de stamboekkeuring mocht, omdat haar veulen daarnaartoe moest. Milena (mijn merrie) was ingeschreven voor de premiekeuring, dus daar deden we dan meteen maar aan mee. En prompt kreeg ze een eerste premie en eerste prijs..... Had haar direct met winst kunnen verkopen, maar helaas voor de belangstellende: Lovers !
Nu ga ik dus lekker weer, want keuringen zijn hartstikke gezellig, en je kunt lekker Kwijl van al die mooie paardjes!!!

Danielle
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-01 17:42

Hoi,
Het lijkt me heel leuk om naar die Andalusierkeuring te gaan. Kan ik eens zien hoe zoiets in zijn werking gaat! Heb je misschien een programma of iets dergelijks Suzanne?
Groetjes Danielle

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 19:57

Wij gaan altijd met de friezen, de man heeft ze speciaal voor het fokken. Hij gaat er alleen maar mee naar de keuring als ze voor Ster moeten of voor een premie voor de veulens.
Zaterdag gaan we ook, dus als je wilt kan je gewoon naar Oldeholtpade komen Haha!

We zijn met een groene 2 persoons landrover en een grote groene trailer met zo'n H erop (weet niet wat voor merk)
Als je dikke friezen ziet dan kun je zien dat ik het ben, want die man heeft ze zow onwijs VET gemest, haha

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 20:07

Avalon gaat ook naar keuringen (shows). Ik ben zelf gek van Arabieren, en naar die shows gaan, vind ik geweldig.
Bij de Arabierenshows heb je weer verschillende niveau's, nl. C,-B,-en A-Shows, de A-shows zijn dus de Europese en Wereldkampioenschappen en op de B-shows kan een arabier zich kwalificeren voor een A-show (en natuurlijk op een C-show kan je paard zich kwalificeren voor de B-show).

Je hebt ook amateurkeuringen, en de naam zegt het al, voor amateurs. Wij zelf laten professionals voorbrengen.

In oktober moet hij weer naar de hengstenkeuring (ik geloof Ermelo Verward , maar dat weet ik niet zeker).

Het is in iedergeval superleuk.

Ange
Berichten: 73
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 21:52

Ik doe ook vrijregelmatig mee aan keuringen met mijn andalusische merrie, maar omdat ze de laatste 6 maanden vrij regelmatig kreupel is geweest moet ik ff rustig aandoen, daarom dus nog ff geen keuringen, ze wordt daar helemaal heet van en gaat echt dansen wat haar beentjes nu niet echt ten goede komen!!! dus ik dnke dat ik haar pas volgend jaar weer de eerste keuring laat lopen! Ze kan dan rustig aan doen! En dat moet ze ook echt doen!!! Gisteren liep ze al weer een beetje kreupel, maar vandaag weer niet, dus ben benieuwd hoe het morgen is!

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 22:07

Als ik meer weet stuur ik je een PB Danielle!
Imatador blijft in ieder geval een nachtje logeren in Ermelo en wij zijn er allebei de dagen...

Barbara

Berichten: 437
Geregistreerd: 27-02-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 13:22

Veel mensen op stal en op straat zeiden steeds dat Max zo'n mooie haflinger was en dat ik maar eens met hem naar de keuring moest gaan. Dat heb ik gedaan en toen heeft hij 1e premie gehaald en is bestgaand rijpaard onder het zadel geworden.
Het was een erg leuke dag en ik heb er mooie bekers, lintjes, halster en hoofdstel aan overgehouden.
groetjes