Paard inruilen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Paard inruilen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 20:25

Ik lees weleens dat mensen hun paard willen inruilen. Soms stellen ze zelfs de meest onzinnige eisen! Wat vinden jullie hier nou van? Het lijkt mij gewoon een raar idee, bovendien, hoe zit dat nou met de waarde van je paard, emotioneel en financieel? Vraag het me gewoon af...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 20:26

werkt net zoals met autos. je paard heeft een bepaalde waarde (emotionele waarde telt niet mee) en daar koop je een ander paard mee terug met een beetje geld bij en dat heb je als alles goed gaat een "beter" paard

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 20:47

Ik vind met ruilen opzich niks mis. Als je dat wil doe je dat, het is nou eenmaal je eigen paard en je beslist zelf wat je ermee doet.
wij konden Appie ook inruilen voor een jonger paard, maar dat hebben we niet gedaan, misschien dat we dat over een tijdje wel doen maar ik wil er wel een paard dat ik goed vind voor terug en niet zo maar iets.
We kunnen haar ook naar een handelaar doen maar dan doe ik haar nog liever rechtstreeks naar de slacht! Dan hoeft ze al die ellende niet mee te maken want de slacht is toch het adres waar ze recht van de handelaar heen zou gaan...
Daarom vinden we ruilen toch een beter idee, die mensen willen er dan nog gewoon recreatie mee rijden en ze hebben een paar andere paarden te koop staan. Dat vind ik zelf dan een betere oplossing.
Maar nu hoeft dat allemaal nog niet, ik hoeft nu ff geen ander paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 20:48

ik vind het altijd zo raar om een dier in te ruilen...

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 21:01

Anique_Vaandrig schreef:
ik vind het altijd zo raar om een dier in te ruilen...


het klinkt misschien ook best raar ja.. vind ik ook.
Maar wat zou je liever hebben?
Je paard inruilen zodat hij bij de nieuwe mensen nog lekker verder kan leven of je paard gewoon rechtstreeks naar de slacht brengen? Huilen
Ik kies dan liever vorr het eerste! ook al klinkt het nog zo dieronvriendelijk.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 21:07

Ik kan me best voorstellen dat als je een ouder paard hebt dat je hem omruilt voor een jongere.
Je weet dan in ieder geval waar die naartoe gaat en je kan eventueel toch net als met gewone verkoop een contract opstellen dat er eerst overlget wordt als die ooit eens doorverkocht zou worden?

Parretje inruilen zou hem echter niet worden
Die gaat alleen weg als ik zou stoppen met paarden.

Maar als je het zo gaat bekijken zou ik dus geen enkel paard om kunnen ruilen.
Laat ik het dus maar gewoon op 1 houden.

En als je bij een handelaar een paard koopt heb je een proefperiode, na die proefperiode kan je het paard houden of het paard bevalt niet.
En dan hoor je toch wel vaak dat je dan eerder je paard mag "inruilen" voor een ander dan dat je je geld terug krijgt.
Dat vindt ik dan wel weer logisch klinken.

Beetje tegenstrijdig iets in mijn ogen, dat omruilen.

Aan de ene kant wel een goed iets, aan de andere kant...net wat je zegt...klinkt net alsof je eff een auto inwisselt Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 21:08

Sily schreef:
zegt...klinkt net alsof je eff een auto inwisselt Verward


kijk! dat bedoel ik! ben ik niet de enige...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 21:09

Voor sommige mensen die bijvoorbeeld de "sport" belangrijker vinden dan de "band"is het inruilen heel gewoon...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 21:10

ja, ik snap welke mensen je bedoeld.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 21:46

gijsenkim schreef:
Voor sommige mensen die bijvoorbeeld de "sport" belangrijker vinden dan de "band"is het inruilen heel gewoon...........


Zo iemand ben ik dus niet, maar ik heb weleens een paardje ingeruild. Alweer jaren geleden, maar toch.
Ik had een "zielig" tinkertje gekocht: een jaarling hengstje. Eigenlijk helemaal niet wat ik zocht, maar ik wilde het diertje graag een goed tehuis geven.
Het beestje was op dat moment behoorlijk ziek en ik heb er best wat tijd en geld in gestoken om hem op te knappen. Toen hij helemaal beter was wilde ik hem toch wegdoen, omdat ik met een jonge hengst weinig kon beginnen.
Ik heb hem te koop gezet en ben intussen verder gaan kijken naar een ouder tinkertje. Die vond ik destijds bij een handelaar en die bood aan om mijn hengstje in te ruilen op de ruin die ik op het oog had. Hij wist er zelfs nog wel mensen voor.
Dat heb ik toen gedaan en geen spijt van gehad. Ik heb naam en telefoonnummer gekregen van de kopers van mijn veulen, en ik had de ruin waar ik zo weg van was. En dat was Kai.
Later ben ik de nieuwe eigenaren alsnog uit het oog verloren, en dat vind ik erg jammer. Maar van de ruil op zich heb ik geen spijt gehad.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 08:37

Linda250"]
[quote="gijsenkim schreef:
Voor sommige mensen die bijvoorbeeld de "sport" belangrijker vinden dan de "band"is het inruilen heel gewoon...........


Zo iemand ben ik dus niet, maar ik heb weleens een paardje ingeruild. Alweer jaren geleden, maar toch.
Ik had een "zielig" tinkertje gekocht: een jaarling hengstje. Eigenlijk helemaal niet wat ik zocht, maar ik wilde het diertje graag een goed tehuis geven.
Het beestje was op dat moment behoorlijk ziek en ik heb er best wat tijd en geld in gestoken om hem op te knappen. Toen hij helemaal beter was wilde ik hem toch wegdoen, omdat ik met een jonge hengst weinig kon beginnen.
Ik heb hem te koop gezet en ben intussen verder gaan kijken naar een ouder tinkertje. Die vond ik destijds bij een handelaar en die bood aan om mijn hengstje in te ruilen op de ruin die ik op het oog had. Hij wist er zelfs nog wel mensen voor.
Dat heb ik toen gedaan en geen spijt van gehad. Ik heb naam en telefoonnummer gekregen van de kopers van mijn veulen, en ik had de ruin waar ik zo weg van was. En dat was Kai.
Later ben ik de nieuwe eigenaren alsnog uit het oog verloren, en dat vind ik erg jammer. Maar van de ruil op zich heb ik geen spijt gehad.
[/quote]

Tsja kijk, hier kan ik dus weer best inkomen.
Dat bedoel ik dus met tegenstrijdig.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 16:02

gijsenkim schreef:
Voor sommige mensen die bijvoorbeeld de "sport" belangrijker vinden dan de "band"is het inruilen heel gewoon...........


zO iemand ben ik dus ook absoluut niet! Knipoog Ik heb nog nooit een paard ingeruild, maar ben het dus misschien wel van plan.
Soms is het best k*t om een ouder paard te hebben, je wilt ook wat verder de sport in, ook wat meer presteren en dan krijg je van sommige mensen te horen dat je alleen om het rijden geeft. (niet voor jou bedoeld hoor Gijsenkim!)
omdat je een ander paard wilt, tja, sommigen hebben makkelijk praten, die hebben al een jong telentvol paard onder z'n kont.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 16:14

Er is een verschil inhouden van een paard voor de hobby of pure handel. In de handel wordt heel veel gedaan.

Als je een paard hebt waar je niet meer me verder komt of he hebt er niets mee en je kan hem ruilen voor een die veel meer je type is waarom zou je dat niet doen?. Ik heb een paard voor de hobby en ik wil kijken hoe ver ik kom in de sport. Ik heb er dus niets aan om een paard te houden omdat hij zo leuk in me stal staat. Je verwacht wat van hem. Dus ruilen vind ik niet zo heel raar idee.

Kijk heb je een paard om recreatief mee te rijden en hij bevalt dan zou je het niet hoeven te doen. Maar stel je nu voor dat dat niet zo is is dat toch een prima optie?. Ik denk dat het meer voorkomt dan dat het zo lijkt.

Een paard is geen auto maar ook geen hond. Auto kost geld en daar verwacht je wat van terug als hij niet bevalt gaat hij eruit en ruil je hem in voor iets wat wel bevalt. Zo net zo met een paard. Een hond bijvoorbeeld heb je voor de gezelschap en als die niet bevalt breng je hem naar een Asiel en neem je een andere terug. Dit is dus eigenlijk ook ruilen?.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 18:19

Ik vind het niet erg of raar hoor als je een paard inruilt, het is namelijk zo dat je enorm kan groeien rijtechnisch en je er op een gegeven moment achter komt dat een ander paard beter bij je zou kunnen passen......