Wat werkt wel tegen agressieve pramen/horzels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wat werkt wel tegen agressieve pramen/horzels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 09:14

Helemaal gestoord wordt ik er van. Op de manege valt het mee maar zodra je in het bos bent wordt je echt aangevallen. Ik had Pablo een vliegendeken om gedaan en een vliegengordijntje voor zijn ogen.
Om de pramen van zijn nek te houden had ik een tak met heel veel blaadjes om mee te zwiepen.
Maar ze gingen gewoon op de deken zitten en hebben mijn dwars door mijn rijbroek heengeprikt. Ik had Pablo's nek ook nog ingespoten met Veerust maar dat hielp ook niet.

Ik heb een vliegendeken met een hele fijne maas maar volgens mij werkt zelfs dat niet 100 %. En ik voer dagelijks een eetlepel knoflookpoeder door het voer.

Het gaat echt om grote aantallen vliegende beulen, er zaten er gisteren een stuk of 30 om ons heen.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 09:53

Jeetje bij ons is het zelfs zo erg nog niet! Bij mij helpt de vliegendeken uitrusting wel voldoende.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 09:55

Ik ben gisteren ook lek gestoken door twee van die krengen Boos!

Zit nu met een enorme bult op mijn arm, die steeds groter word.. Ik ben allegisch voor die krengen.. Boos!

Ik wou dat er wat tegen te doen is.. Maar ik vrees het ergste.. Boos!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 09:55

misschien beter er niet meer komen. 30 is echt niet gezond meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 10:02

SuperPepeijn schreef:
30 is echt niet gezond meer.

Nee dat vind ik ook. Ik kreeg ze bij mijn paard wel weg maar mijn enkel is nu wel voorzien van een rood ei. Klinkt bekend he Tallie?

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 10:09

Jeetje, wat een hel zeg!! Verdrietig

Bij mij is de bult zo groot als mijn hand.. Keihard en hardstikke warm.. En ik heb de gel die ertegen helpt thuis laten liggen Frusty

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 10:13

Appelazijn met knoflok geven aan je paard.
je kan het zelf ook drinken maar dan verdun je het met water.
werkt heel erg goed.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 10:18

Gatverdarrie, ik ken het, ik krijg ook van die vreselijk gloeiende bulten als ik ben gestoken (slik er antihistamine tegen).

Heb vorige zomer eens een bosrit gemaakt in Drenthe, het was net als wat je wel eens ziet in strips: drie mensen op paarden als idioten door een bos dravend met een zwerm dazen er achteraan. Om gillend gek van te worden. Zelfs de enorm stinkende antivliegengel van Sectolin die ik normaal gebruik bij Ret hielp niet.

Ik heb dus geen tips voor je, helaas... Ben zelf nog op zoek naar de gouden tip. En nee, knoflook door het voer helpt ook niet, al twee seizoenen geprobeerd maar zonder succes.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 10:22

Niets wat ik geprobeerd heb helpt Huilen
Maar mij steken ze niet gelukkig, denk dat ik stink Tong uitsteken
Er zitten er hier ook weer ontzettend veel.. vooral in de buurt van bomen... zucht.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 10:58

Bij ons wordt je der ook niet goed van, in de wei en rijbak is het al erg, laat staan een buitenrit te maken. Het lijkt wel of er ieder jaar meer komen.
Het middel dat ik gebruik helpt redelijk goed tegen de dazen en horzels, namelijk spul op basis van Dettol.
In een spuitfles: een flinke scheut Dettol (=ontsmettingsmiddel, kun je halen bij de drogist), een flinke scheut azijn en aanlengen met wat water.
Het is goedkoop en tegenover andere mideltjes, werkt het ook beter (naar mijn mening dan)

Ugene2001

Berichten: 1895
Geregistreerd: 11-11-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 11:00

Nemo zit in de zomer ook helemaal onder met die horzelbulten vooral op z'n hals heeft hij er bijna altijd wel een paar zitten Lips are sealed

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 11:04

Ik ga het eens proberen met die tip van Suzy.. Haha!

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 11:12

Op de veluwe gaan rijden, daar zitten ze niet!! wat een luxe daar.
Verder denk ik inderdaad gewoon niet meer in het bos rijden of alleen op bepaalde tijden als die dieren minder voorkomen of zo. Kweet het niet. maar heb er ook altijd ontieglijk last van. helaas.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 11:29

Niet meer in het bos rijden is geen optie als je traint voor endurance... Knipoog

Ben benieuwd hoe erg het is in het bos waar we nu staan. Vorig jaar verschilde het heel erg per deel van het bos, aan de ene kant van de grote weg zaten ze wel (veel veeboeren aan de rand van het bos) en aan de andere kant niet.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 11:33

Lavendelolie en dan flink veel, en vooral alles dat de geur van lichaam en zweet lang genoeg maskeerd.

Maar ik zou er dus niet meer rijden als het er zoveel zijn!
Ben allergisch en mijn paard zou er ook al niet erg blij van worden

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 12:13

Wiesje schreef:
Op de veluwe gaan rijden, daar zitten ze niet!! wat een luxe daar.

Volgens mij zitten ze daar ook hoor, ben regelmatig gestoken op een buitenrit op de Veluwe. Het is waarschijnlijk helemaal afhankelijk van de plek waar je bent.

Het lijkt trouwens wel alsof er dit jaar meer dazen zijn dan in voorgaande jaren... Verward

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 12:19

Mmm ja, dat kan ook, Ik was vorige week in de omgeving van Hoenderloo. In 12 uur paardrijden heb ik er in totaal 3 gezien. Niet veel. Maar goed, ligt waarschijnlijk inderdaad aan de omgeving.

Rotbeesten ook!!

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:29

volgens wat mij vroeger is wijsgemaakt, zitten de horzels voornamelijk in eikenbomen en laten ze zich uit de boom vallen als er iets interessants voorbij komt. als dit klopt zou je in een omgeving waar zowat geen eiken staan, ook minder last moeten hebben van deze vervelende dieren...
Bij ons staan veel eikenbomen, en ook heel veel horzels.

janedoe

Berichten: 693
Geregistreerd: 04-09-02
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 14:51

Ik gebruik VEERUST tegen horzels en andere stekende beesten. Het werkt bij onze paarden ontzettend goed (en lang). 1 nadeel: het zit in een spuitbus dus als je paard daar bang van is heb je er een probleem bij Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 15:08

janedoe schreef:
Ik gebruik VEERUST tegen horzels en andere stekende beesten. Het werkt bij onze paarden ontzettend goed (en lang). 1 nadeel: het zit in een spuitbus dus als je paard daar bang van is heb je er een probleem bij Haha! .

Normaal vond ik veerust ook goed werken maar zoals je hebt kunnen lezen heb ik het ook gebruikt maar trekken de horzels er zich nu helemaal niks van aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 15:10

Daar helpt helaas echt iets tegen.
Ik reed ooit een schimmel die er erg gevoelig voor was, die had echt straaltjes bloed over zijn vacht lopen van de dazen beten, zoooooo zielig. Mij steken ze ook dwars door mijn broek en shirt heen.
Als je tegen de schemer het bos in gaat is het een stuk minder met de dazen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 15:12

Die rit in Drenthe waar ik hierboven over schreef, dat was dus tegen schemer...

Mijn schimmel kwam na een rit vaak thuis met z'n hele hals en schouders onder het bloed, van alle dazen die ik had doodgemept. Zag er heel luguber uit.

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 16:19

Ik heb er nu ook ontzettend last van. Krijg ook van die "eieren" op mijn benen. Helaas is er niet echt iets dat helpt

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 19:42

Pramen? Verward Bedoel je niet dazen en horzels? In het Amsterdamse bos zaten er ook heel veel, wij hebben er gelukkig nauwelijks last van. Het is een ramp die beesten.

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 19:48

Neovet deo. Even rondkijken of je het ergens ziet staan. Het is een soort van "deo" roller Knipoog Werkt érg goed!