"dressuur" met stock zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jip80
Berichten: 75
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Den Haag

"dressuur" met stock zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 13:29

Ik heb een australian stock saddle op proef. Mijn paard moet echter nog vrij veel leren en ik rij er dus ook mee in de bak op haar. Ik heb er nu twee keer op gereden en het zit echt goddelijk (lichtrijden was wel even puzzelen). Ik heb alleen wat problemen met mijn been aanleggen. Mijn paard vind vaak het hek van de bak soms wel erg interessant en ik heb dan ook erg veel been nodig om haar er netjes voorbij te laten lopen.
Ik heb het gevoel dat het zadel mijn beengebruik in de weg zit. Is dit een kwestie van wennen, is het op te lossen door er "engelse" beugels aan te hangen, of kan ik het zadel beter gewoon weer inruilen voor een vzh?
Ik ben bang dat het nu nog te verwarrend is voor mijn paard als ik plotseling op een "andere" manier ga rijden (je zit toch anders in zo'n zadel) aangezien ik er ook aan moet wennen, kan ik misschien beter weer even terug gaan naar vzh en over een tijdje pas weer naar een stock kijken, als zij ook weer wat beter getraind is?

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 13:54

ik heb op een stock gereden waar engelse beugels aanzaten en ik had helemaal nergens last van...

Jip80
Berichten: 75
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 14:15

ga ik die er vanmiddag wel even aanhangen, kijken of dat wat uitmaakt...

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 18:09

hmm, ik heb er niet veel verstand van hoor, van die zadels, heb er zelfs nog nooit opgezeten..Maar naar mijn weten worden ze vooral voor spaanse paarden gebruikt..Die spaanse paarden worden dus weer veel minder op de benen gereden,maar meer op gewicht..
Daar zal het zadel dan ook wel op gemaakt zijn..
Dus wel je echt fanatiek gaan dressuren raad ik je dit zadel af..Het is ergens anders op gebouwd..Maar je moet uitereraard zelf bepalen in hoeverre het zadel tekortkomt,of je beperkt of niet..

Groetjes!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 18:37

Toen ik voor het eerst op mijn eigen paard zat met een westerzadel had ik het gevoel dat ik veeel verder van zijn lichaam af zat. Maar na een weekje is het gewent, en mijn paardje reageerde nog precies het zelfde op been en zit hulpen hoor
Gewoon even wennen. Ik heb 1 keer op een australian stock zadel gereden bij Snowdon, en eerlijk gezegd had ik er geen moeite mee, maar ik was dan ook een westernzadel gewend. Gewoon nog een paar keer proberen, en bedenken wat je ermee wilt doen.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 18:52

Het ligt al meer in de dressuurrichting als bv een westernzadel. ook ik heb een stocksaddle op proef gehad. Ze zitten idd heerlijk. Ik kon er echter totaal niet mee lichtrijden, kreeg er zo'n beetje beurse benen van....
Ik denk dat het een kwestie van uitproberen is of het met engelse beugels beter gaat. ben benieuwd!

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 22:02

Mijn vriend heeft ook een australian stockzadel en inderdaad dat gevoel wat je aangeeft met drijven hebben wij ook, je word meer gedwongen om met je benen ervan af te rijden hebben wij het gevoel.
Een echte fijne oplossing hebben we er nog niet voor gevonden.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 12:17

Ik heb zelfs 2 stockjes, beiden van Wintec: kunststof dus. De ene is een oud model met een enkel zweetblad. Deze is spuuglelijk en is eigenlijk het beste te omschrijven als een gewoon dressuurzadel met een stel enorme plastic MickeyMouse-oren. Het zit echter heerlijk en deze gebruik ik voor dressuur. De andere is het nieuwe model van Wintec. Die is wél mooi en erg stoer, maar voor de dressuur vind ik hem iets minder: niet omdat ik last heb van de zweetbladen, maar omdat je niet zo mooi opgesloten zit in de zitting, die is immers nogal ruim. Dit zadel gebruik ik dan ook enkel buiten en voor de endurance (je kan er geen uren, maar wel dagen in zitten!!).

Overigens over wat KellyenXena schrijft: de stock is inderdaad gebaseerd op Spaanse zadels, net als het westernzadel trouwens. Maar dat betekent niet dat het om die reden niet geschikt zou zijn voor dressuur, ik zou zeggen in tegendeel. Alles op je zit kunnen rijden is het toppunt van dressuur (immers, nagenoeg onzichtbare hulpen!) en paarden als PRE en Lusitano zijn in mijn ogen nog steeds de paarden die bij uitstek geschikt zijn voor de echt klassieke dressuur, inclusief de schoolsprongen. Dus dat is in ieder geval geen argument tegen het stockzadel...

Je moet je er prettig bij voelen, dat is altijd het belangrijkste!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 13:01

Verward Waarom is het moeilijker lichtrijden met een stocksaddle?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 13:13

vanwege de lange beugels Haha! en voor je benen zitten twee steunen die t ej zouden kunnen bemoeilijken.. ik heb echter nergens last van... Wel heb ik hele irritante beugels, dus misschien scheelt t bij jou ook wel als je engelse beugels pakt!

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 13:25

Ik heb altijd geleerd dat een stockzadel is ontworpen door de australische veedrijvers.
Deze zochten een steviger zadel dan de huidige engelse zadels die toen in dat land gebruikt werden. Van daaruit is het stockzadel gekomen.

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 13:27

Citaat:
History of the Stocksaddle

The traditional Australian stock saddle is created in 1850´s in the dust of outback cattle camps, it had to be strong both above and below to withstand the treatment of tough men and wild horses.

It´s design had to be such that it would keep a man in place on a wildly bucking horse and yet be comfortable enough for a six month droving trip. It also had to be made in such a way that he stockman isolated in the bush and with the barest minimum of tools could do most of his own repairs.

It is interesting to note that while the american cowboy and the australian stockman both did similar work in the saddles that evolved were so different. The American saddle grew from the saddle used by the spaniards and this is why it is so fundamentally different from the Australian. Alls saddles are built upon the foundation of a saddle tree. What goes on hte top of the tree is for the comfort of the rider and what goes under it is for the comfort of the horse.

The traditional Australian stock saddle has more bulk below the tree than on top, the rider was always aware that a good horse needed a good saddle, one that considered the comfort of the horse to be as important as the comfort of the rider.

The American saddle lined underneath with fleece is soft and fluffy to our hands, but once packed down and compressed with the rider’s weight on top there is very little between the horse’s back and the unyielding material of the tree. On the other hand the Australian saddle is well padded to begin with, and if kept regularly counterlined, will always remain so.

The Australian stock saddle is undoutably the best saddle for its job in the world, so it might come as a suprprise to find that it is fast disappearing and being rapidly replaced by various hybrids between the Australian and the American. These have been created not to combine the best features of both styles but rather to combine te most economical assembly methods.

The traditional stock saddle is entirely built by hand.

This business thrives on product quality, competent advice and good service to our customers . The catalogue you are browsing in is a demonstration of our service and shows the complete range of SHS saddlery in detail and as a reference for our customers and interested visitors from all over the world. All queries are wellcome and no purchase is to small. We are happy to help you find the nearest stockist of SHS saddlery or even assist you in becoming a stockist. The geographical closeness to SHS alows us to consult, supervise and ship at minimal cost. We are not a discounter but will always aim to give you a very competitive price and service. This catalogue is constantly growing to give you all the news and views and it will be worthwhile to check in from time to time.




snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 13:32

Cowgirl schreef:
Ik heb altijd geleerd dat een stockzadel is ontworpen door de australische veedrijvers.
Deze zochten een steviger zadel dan de huidige engelse zadels die toen in dat land gebruikt werden. Van daaruit is het stockzadel gekomen.


klopt! en niet voor spaanse paarden zoals iemand zei Verward

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 15:32

Niet goed gelezen! 'tuurlijk is het stockzadel in gebruik bij de Australische veedrijvers (vandaar "stock"saddle), maar de grondslag ligt, voor zover ik weet, bij het spaanse zadel, net als bij het westernzadel. Dat is niet helemaal zoals het in het artikel hierboven staat, maar je moet je voorstellen dat het in het verleden zo is gegaan, dat de "veroveraars" hun eigen paarden en tuig hebben meegenomen naar Amerika en Australië en dat bestaande tuig aan zijn gaan passen aan de omstandigheden. Overigens is het dan wel weer zo dat er meer Engelsen naar Australië gegaan zijn, als ik goed heb opgelet bij geschiedenis vroeger, dus logisch beredenerend kom je dan toch bij het engelse zadel uit als uitgangspunt voor het stockzadel.

Grappig is, dat een dressuurruiter die een engels zadel gewend is een stockje omschrijft met "western" en een westernruiter het zadel juist "engels" noemt. Maar goed, al met al is het inmiddels aardig off-topic allemaal. Het ging er immers om of je met een stockzadel dressuur kan rijden.... Knipoog

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 19:08

huh? ik kan wel lichtrijden in mij stock saddle,
ennu dat drijven wat niet lukt he, ik doe het zelf nu op mijn paardje met gewichtshulpen, maar hij liep ook eerst tegen de bakrand aan, als je je been iets verder naar achteren legt kun je wel gewoon been geven,

ik neem aan dat je geen dressurwedstrijden gaat rijden met een stockje, dus dan kan je dat gewoon gebruiken.

ik hoop dat je hier wat aan hebt, wat betreft het been geven.

CSAArabians
Berichten: 984
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 20:15

Hoi,
Het stockzadel wat Lissy bedoelde was het mijne (het paard eronder trouwens ook Knipoog ), geef jezelf even de tijd om te wennen aan het zadel.
Echt waar, je wilt nooit iets anders meer

Groetjes, Marion.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 21:16

Een stockzadel is inderdaad een veedrijvers zadel. Met horn voor koeien is mij verteld, zonder horn voor schapen. Toen ondekkingsreizigers Engelse zadels die kant op meenamen, hebben de Australiers het deels aangepast aan hun wensen.
Dit verhaal heb ik dus weer gehoord.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 22:48

mandymonica schreef:
Niet goed gelezen! 'tuurlijk is het stockzadel in gebruik bij de Australische veedrijvers (vandaar "stock"saddle), maar de grondslag ligt, voor zover ik weet, bij het spaanse zadel, net als bij het westernzadel. Dat is niet helemaal zoals het in het artikel hierboven staat, maar je moet je voorstellen dat het in het verleden zo is gegaan, dat de "veroveraars" hun eigen paarden en tuig hebben meegenomen naar Amerika en Australië en dat bestaande tuig aan zijn gaan passen aan de omstandigheden. Overigens is het dan wel weer zo dat er meer Engelsen naar Australië gegaan zijn, als ik goed heb opgelet bij geschiedenis vroeger, dus logisch beredenerend kom je dan toch bij het engelse zadel uit als uitgangspunt voor het stockzadel.


Euhm, misschien nóg beter moeten opletten bij geschiedenis, want er is geen enkele verbinding tussen Spanje en Australië. GEEN ENKELE.
De Amerikas zijn ontdekt en 'veroverd' vanuit Spanje, maar pas sinds de 2de WO heeft Amerika invloed op/in Australië en dan alleen nog met hun consumptiecultuur.
Het 'moderne' Australië is geheel en totaal uitsluitend door en vanuit Engeland 'gevormd'. De veedrijvers waren van Engelse oorsprong en begonnen dus me Engelse zadels. Punt.
Nogmaals; geen enkel verband tussen Spanje en Engeland. Het énige wat je erbij zou kunnen slepen is het feit dat de Royal Mares Andalusiërs waren en de Godolphin Arab een Berber = Andalusiër, dus de volbloed wat Spaanse oorsprong heeft. Maar goed dát heeft weinig invloed op het zadel gehad.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 14:40

Zei ik dat niet al een klein beetje? Nou ja, klein beetje dan... ik had het in ieder geval over "meer Engelsen". Typisch geval van de klok en de klepel... (voor mij dan Knipoog )

Ik moet dit ook overlaten aan degenen die er meer verstand van hebben .

Het belangrijkste is dat het lekker zit Haha!

En nu hou ik m'n toetsenbord er verder over, want ander ontploft er nog iemand over zoveel onwetendheid Knipoog

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 16:46

Ik heb ooit eens op zo'n zadel gereden en vond het heerlijk zitten, wel even wennen en met lichtrijden zaten de "oren" een beetje in de weg.
Helaas zijn de zweetbladen altijd heel erg lang en daarom is zo'n zadel niet erg geschikt voor een kleinere pony.

Afbeelding

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 17:55

Ze bestaan in ponymaat ook hoor Tess, ik weet ze voor kinderen vanaf 6 jaar te koop, vanzelfsprekend is het hele zadel in verhouding dan

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 18:50

hey, die op de foto is precies de mijne en di evan king, hihi leuk, alleen de tekening is zeg maar anders, bij mij staan er rozen op, wat toepasselijk, ik heet roos.
en bij mij zit er dan ook nog een zingel over de zit heen, zeg maar.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 20:52

sonjabelgium schreef:
Ze bestaan in ponymaat ook hoor Tess, ik weet ze voor kinderen vanaf 6 jaar te koop, vanzelfsprekend is het hele zadel in verhouding dan


Goh, dat wist ik niet, ik heb ze nog nooit gezien.
Bij de horseman-outfitter of zo in Groessen verkopen ze ze volop, ook van eigen makelij en daar heb ik er een heleboel gezien maar geen kleinere.
Ik ben trouwens dik tevreden met mijn dressuurzadel Tong uitsteken .

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 22:38

ebay.com ... je kan er werkelijk alles vinden!!!!! 189 dollar zijn ze (denk ik), en verzending is maar 10 dollar erbij ... Als je de verkopersgegevens wilt pb maar Knipoog