spoelen na mislukte dekking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tuttie
Berichten: 55
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: dichtbij

spoelen na mislukte dekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 09:30

Mijn merrie is onlangs voor de 3e keer geinsemineerd. Ze heeft nog nooit eerder een veulen gehad en is zelf 6 jaar. Alles binnen schijnt er normaal en goed uit te zien. Ze is dus alleen nog steeds niet drachtig. Nu hoorde ik dat ze na het dekken, dus voor de nieuwe inseminatie de baarmoeder moeten spoelen? Dat hebben ze bij mijn merrie nog niet 1 keer gedaan? Wie weet hier meer over? Men vertelde mij dat als dat niet gedaan wordt er een infectie kan komen.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 09:45

Hhhmmm, als je natuurlijk dekt, spoelen ze ook niet. Ik betwijfel of dat standaard gedaan wordt.
Je loopt altijd een zeker risico dat er infecties optreden, ongeacht de gebruikte methode.
Bedenk dat insemineren een behoorlijk lagere kans op drachtigheid geeft dan natuurlijk dekken, daar zijn al bosjes onderzoeken naar gedaan. Maar zelfs als er zorgvuldig wordt gewerkt door goede mensen, dan nog geen enkele garantie op drachtigheid, moeder natuur wil namelijk nog wel eens lekker dwars doen, ogenschijnlijk zonder dat er reden toe is.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 10:18

WIj hebben ook zo'n merrie die gedekt moet worden door Kingston en wat maar niet lukt. Vorig jaar heel het jaar is het mislukt en nu ook al weer 3 keer maar nu hebben we haar de laatste keer na het dekken laten spoelen. Wij dekken niet natuurlijk. Hopelijk is het nu wel gelukt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 10:38

Pas op met spoelen, laat dan eerst maar een slijmmonster trekken. Sommige merries reageren slecht op spoelen. Als de baarmoeder schoon is is het ook helemaal niet nodig.
Is ze goed hengstig en hoe vaak wordt ze geinsemineerd tijdens een drachtigheid???

tuttie
Berichten: 55
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: dichtbij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 12:55

ja ze is iedere keer goed hengstig. De DA heeft haar steeds gescand en opgevoeld. Het ei is ook wel iedere keer weg.
Ze wordt 1 keer per hengstigheid geinsemineerd. Dit moet volgens mij voldoende zijn, want als het ei binnen 2 dagen weg is, kan er bevruchting plaats vinden. Morgen hoor ik of nu die 3e inseminatie gelukt is.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 13:56

Als ze mooi regelmatig hengstig is is ze bijna zeker ook mooi schoon dus niets aan doen zou ik zeggen, of als je het echt niet vertrouwd een slijmmonster.
Daarnaast zou ik haar net zo lang laten insemineren, om de dag, tot ze niet meer hengstig is.
Dat kan bij de ene merrie 1 keer zijn en bij de andere soms wel 3 keer. Met die warmte blijft een ei soms ook wat langer hangen en dan heb je meer zekerheid.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 14:14

Wat ze ook wel eens doen is ongeveer 1,5 dag NA het dekken, de baarmoeder spoelen (flushen). De bevruchting vindt plaats in de eileider en op deze manier kan het eventuele vuil (bacterien) van het dekken/insemineren weggespoeld worden.
Het spoelen gebeurt dan met een zoutoplossing.

Soms weet je gewoon niet waar het aan ligt. 2 jaar geleden heb ik met een merrie ook veel problemen gehad. Merrie was mooi hengstig, schoon (idd slijmmonster genomen), goede begeleiding bij het dekken door een ervaren DA, laten flushen na het dekken en zelfs het sperma van de hengst nog een keer na laten kijken.
Om een of andere reden "pakte" het gewoon niet. Pas bij de laatste dekking begin augustus...
Dit jaar was ze (van een andere hengst) in 1 keer drachtig Verward

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 18:11

MarijeR schreef:
Dit jaar was ze (van een andere hengst) in 1 keer drachtig Verward

Dit heb ik vaker gehoord! Kennelijk zijn sommige combinaties merrie/hengst gewoon niet vruchtbaar Verward .

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 18:17

Bij natuurlijk dekken moet je na de 3e keer gust verplicht je merrie laten nakijken of infecties e.d dit is iig zo bij het Tinkerstamboek