veel brandnetels op wei = hoog stikstofgehalte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

veel brandnetels op wei = hoog stikstofgehalte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 18:13

ik hoorde laatst iemand zeggen dat als er op een weide veel brandnetels staan, dit betekend dat er een hoge stikstofwaarde in de grond zit?
ik weet zelf niet wat er waar van is, maar ik dacht ik zet het hier maar neer om te kijken of er iemand is die het wel weet.
bij mijn paard op de wei staan op sommige stukken namelijk flink wat brandnetels, en zou het dus graag willen weten.

alvast bedankt voor eventuele reacties

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 18:58

Ja, dat is inderdaad zo.
Weides die intensief worden bemest door de paarden, of overvloedig worden gestrooid, krijgen sneller last van brandnetels, door het hoge stikstofgehalte.

Wat je ertegen kan doen:

1) niets Haha! . Een paardenweide mag al wat meer variabiliteit hebben dan een saaie eentonig koeienweide. Sommige paarden (zoals een van ons) knabbelen al graag eens op een sappig blaadje brandnetel. Het is trouwens belangrijk dat er nog ergens brandnetels staan, want het koolwitje (vlinder) wordt, alleszins bij ons, met uitsterven bedreigd. De jonge blaadjes van brandnetels kan je in de soep doen! Vork (wel veel room bij doen, anders is het véél te bitter Knipoog )

2) af en toe gelijk met de grond zeizen is heel doeltreffend. Brandnetels verdwijnen als sneeuw voor de zon als je ze regelmatig zeist. (ze zijn veel minder hardnekkig als de meesten beweren) Je zal ze natuurlijk nooit helemaal wegkrijgen, maar waarom zou je dat willen? Verder is zeizen een heerlijke bezigheid voor op warme dagen. De brandnetels kan je gerust laten liggen, want paarden eten ze graag als ze een halve dag gedroogd hebben.

3) weinig bemesten. Dit kan je doen door de 'paardendichtheid' zo laag mogelijk te houden (weinig paarden op grote opp.), maar wat ook helpt is gewoon niet te veel kunstmeststoffen strooien in het voorjaar. Voor paarden is een schrale weide namelijk veel gunstiger als een 'vette'. Bovendien eten paarden het liefst van al de korte grasjes die geen gigantische groeispurt hebben gehad. Tong uitsteken Maar als je de weide intensief gebruikt, of je wil ook nog hooien enzo, dan kan je er niet onderuit om af en toe wat bij de strooien. Wij strooien ongeveer 1/4 van wat een boer op een koeienweide strooit.

4) sproeien tegen de netels. Dit werkt natuurlijk ook heel goed. Je moet wel zorgen dat je paarden er dan een tijdje afblijven, voor de veiligheid. Het is wel de minst milieuvriendelijke oplossing en niet echt een must voor paardenweides.

Nu ja, je vraag was eigenlijk of brandnetels groeien op een stikstofrijke grond: ... ja dus Haha!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 19:24

ik ben het met alles helemaal eens met wat je zegt, bedankt voor de antwoorden,
maar het nadeel iis dat mijn paard de weide moet delen met veel schapen en die hebben heel veel gas nodig, zegt de boer, hihi
paarden schijnen van brandnetels ook zelf een antibioticum aan te kunnen maken. ik vind het ook niet erg dat die brandnetels er staan, maar maakte me alleen gerust over dat stikstofgehalte.
is dat schadelijk als hette hoog is?

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 21:14

De stikstofwaarde waar je het over hebt, is de waarde in de grond. Hier hoef je je niet druk te maken, het is niet schadelijk voor het paard. Brandnetels groeien graag op dit soort grond, net zoals boterbloemen graag op een zure grond groeien. En helaas zorgen onze eigen paardjes ervoor dat de grond zo wordt, door er op te mesten.

Je kunt de brandnetels zelf trekken als er teveel groeien of zeisen (maaien/bloten/klepelen) zoals visje zegt.
Het beste kan je ze dan verwijderen voordat ze in bloei staan.
Ook kun je proberen zoveel mogelijk paardenmest te ruimen.

Maar zolang je paard genoeg te eten heeft en de buren niet gaan klagen over overgewaaide brandnetels, dan kan je ze gewoon laten staan.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 12:42

van buren heb ik geen last,
bedankt voor de antwoorden, nu voel ik me weer zeker, hihi

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 13:21

Oh, maar het voordeel van schapen op je wei weegt door op een paardachtige weide *LOL* .
Schapen zijn echt ideaal bij paarden omdat ze planten eten die paarden niet lusten (zoals boterbloemen) en ze grazen ook overal, terwijl paarden heel selectief grazen, zeker niet naast de mestplaats. Bovendien geven ze elkaars wormen niet door.
*LOL*

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 19:12

ja, das ook wel weer waar, maar omdat er dus schapen staan, die veel gras moeten hebben, strooit de boer met kunstmest,
ben ik niet zo gelukkig mee, ik zou mijn paard het liefste het hele jaar door op een kale wei houden, want wij verwennen onze paarden veel te veel, en dat is echt niet goed voor ze.
dat van die mestplaatsen en boterbloemen is wel weer handig.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 19:13

even offtopic voor visje,
wat heb jij een coole avater

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 08:54

dankjewel. Ik heb het uit een boek gehaald (maar weet niet meer elk).
Het betekent zo ongeveer dat een paard recht heeft op paard zijn, en dus ook op soortgenoten. En daar sta ik natuurlijk achter.