Arsenicum??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Arsenicum??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 19:41

Ik zat wat rond te kijken op de site van de Paardendrogist en daar zie ik staan dat in een aantal geneesmiddelen Arsenicum zit. Dat is toch een bestanddeel van rattengif, of ben ik in de war met iets anders?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 20:26

Ik weet niet zeker of het als rattengif gebruikt wordt, maar het is in zéér kleine hoeveelheden zeer goed voor de doorbloeding.
Om welke middelen gaat het dan eigenlijk?

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 20:44

Hm dat klinkt wel eng ja Verward
Mensen worden er wel eens mee vermoord.... Haha!

Ik zou het niet te snel kopen denk ik. Anders mail ze er eens over! Ben wel benieuwd...

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 20:51

Maaraak heeft het van de paragnost gehad. In een voor homeopathie behoorlijke doses. Maar hij is er super van opgeknapt.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 21:01

Wat Arsenicum exact doet weet ik niet precies. Maar door het te verdunnen, zoals ze in de homeopathie doen, werkt het juist tegen de symptomen die je krijgt als je het puur zou innemen. Vandaar dat je in de homeopathie middelen tegenkomt, waarvan je normaal zou verwachten dat ze de toestand alleen maar zouden verergeren

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 22:06

Ik heb het even opgezocht. Arsenicum komt voor in de volgende medicijnen:
HB-Plus: Bij paarden met een verminderde conditie, bij bloedarmoede of haarwisseling.
Laryngovetsem: Bij bronchitis. Heeft een slijmoplossende werking en dempt prikkelhoest.
Prodier Diarree: Bij diarre als gevolg van voedingsfouten (bij honden en katten).

Het viel me op omdat ik op discovery weleens iets hoor over arsenicumvergiftiging. Dat zou de ideale moord zijn omdat je er alleen maar sporen van vindt wanneer je gericht gaat zoeken.
Ik vond het vreemd om dat "vergif" tegen te komen in geneesmiddelen. Maar misschien heeft het in heel kleine dosering wel een positieve werking, ja.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 22:15

Ik heb wel eens gelezen dat de adellijke dames het in de 17de eeuw bewust innamen om een doorzichtige en porseleinwitte huid te krijgen. Dus lees maar gewoon: ziek. Bruin zijn was in die dagen niet hip.

Ik kan me zeer goed voorstellen dat het in geringe doseringen positieve resultaten geeft...

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 22:47

Linda250 schreef:
Ik zat wat rond te kijken op de site van de Paardendrogist en daar zie ik staan dat in een aantal geneesmiddelen Arsenicum zit. Dat is toch een bestanddeel van rattengif, of ben ik in de war met iets anders?


Arsenicum is inderdaad vergif in grotere hoeveelheden.
Ik zou dit niet zomaar gebruiken zonder een duidelijke dosering.
Vaak wordt natuurgeneeskundige middelen voor mensen ook gebruikt bij paarden soms ook met het idee een paard is groter dus maar wat meer.

Vraag duidelijk na hoeveel als je dit middel wil gaan gebruiken. Het kan voorzover ik weet zich opslaan in de lever en deze beschadigen.
De apotheker kan je hierover meer vertellen.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 23:54

Weet je dat als iemand dood is gegaan door arsenicumvergiftiging zijn lichaam ontzettend lang goed blijft na zijn dood! Zag ik ook op Discovery... Arsenicum is een heel goed preserveermiddel.

En wat giftigheid betreft: bijna alles in deze wereld is giftig vanaf een bepaalde hoeveelheid. Alleen worden planten e.d. die vanaf al een redelijk kleine dosering al schadelijk zijn door de wetenschap giftig genoemd en de rest niet.
Naast dat het dus bij een bepaalde inname giftig is is het ook een heel geneeskrachtig middel. Vooral dus wat werking op het bloed/doorbloeding betreft. De middelen waar het volgens Linda in zit klinken me dan ook heel logisch in de oren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 01:23

Bij het woord 'arsenicum' dacht ik direct aan een arrest van toen ik nog rechten studeerde. Hier was iemand vermoord met arsenicum. Het is dodelijk in ieder geval. Ik heb alleen geen idee vanaf welke dosering.

Ik neem aan dat ze in de producten van de paardendrogist geen dodelijke dosering hebben toegevoegd.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 07:05

Djilan schreef:
Zag ik ook op Discovery... Arsenicum is een heel goed preserveermiddel.




Eeeh, Djil, moet dat niet zijn conserveermiddel? Zit jij niet half engels te kleppen Haha!

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 19:51

Citaat:
Toen hij de giftige werking van arsenicum onderzocht, bleek dat hij ziekteverschijnselen die lijken op de symptomen van een arsenicumvergiftiging kon genezen met een kleine dosis arsenicum. Dit komt overeen met het gelijkheidsbeginsel van de homeopathie.

een stof die be-paalde ziekteverschijnselen veroorzaakt bij gezonde mensen, kan diezelfde ziekteverschijnselen bij een zieke genezen. Dit noemde hij de Similia-regel. Die luidt volledig: 'Similia Similibus Curentur', wat betekent 'het gelijke wordt met het gelijkende genezen'.


Dit is wat ik nog heb gevonden.
Homeopathische middelen zijn vaak heel veel verdunt, maar hou je wel altijd aan de hoeveelheden die voorgeschreven worden

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 19:56

Arsenicum is sterk bloedverdunnend vandaar:
Rattengif, de ratten bloede letterlijk dood.
Die hele witte huid bij de dames in de 17de eeuw.
In voedingssupplementen zit het vaak omdat het een licht verlagende bloeddruk werking heeft. In kleine hoeveelheden absoluut niet schadelijk hoor. Denk ook niet dat de paardendrogist het anders ook zo verkopen......

Kim

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 21:51

Fasel"]
[quote="Djilan schreef:
Zag ik ook op Discovery... Arsenicum is een heel goed preserveermiddel.




Eeeh, Djil, moet dat niet zijn conserveermiddel? Zit jij niet half engels te kleppen Haha!
[/quote]

En ik kon al niet op het goede woord komen Haha!

Timbers
Berichten: 1398
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 08:51

Arsenicum is inderdaad heel giftig maar dan alleen in de oertinctuur (puur dus eigenlijk Knipoog ). De homeopathische verdunning die in de middelen van de paardendrogist zitten zijn niet meer schadelijk/dodelijk omdat door de manier waarop een homeopatisch middel wordt gemaakt (steeds weer verdunnen en schudden) er geen enkel molecuul van het oorspronkelijke middel meer in zit. Het werkt dus eigenlijk alleen met de energie die vrijkomt bij het potentieren (zo heet het schudden en verdunnen), vandaar dat je niet bang hoeft te zijn dat je je paard vergiftigt als je het geeft. Ik moet hier alleen een opmerking maken, op school (voor homeopathie) leren we eigenlijk dat je een homeopatisch middel alleen mag geven als het past in het beeld van de patient (dus niet alleen voor een fysieke klacht). Het zou dus wel kunnen dat als een middel niet goed bij de patient past de patient toch klachten zou kunnen krijgen van het middel, maar deze klachten zijn in ieder geval zeker niet dodelijk en bij deze lage potenties die in de middelen van de paardendrogist zitten zou ik dat ook zeker niet verwachten. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over de homeopatische inhoud van deze middelen Haha! .

p.s. Verward Ik hoop trouwens dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd want het is nogal ingewikkeld om uit te leggen, als iemand het niet helemaal begrijpt of iets meer wil weten wil ik wel mijn best doen om het anders uit te leggen

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 11:51

Heel veel kruidenmengsel bevatten onbekend of ongezonde kruiden. In veel gevallen is er niet eens bekend wat voor mengsel erin zit. Ik heb op dit moment geen paard, maar zou niet zo snel zo'n kruidengoedje kopen.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 11:52

Arsenicum valt in de drafsport onder Verboden Middelen, en je zit dus flink in de problemen als je ermee gepakt wordt...