Tips voor mooie foto's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Tips voor mooie foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 12:28

hi there,

Ik probeer al HEEL lang mooie foto's van radetsky te maken maar het lukt gewoon niet. Er is altijd wel iets verkeerd. Hebben julie toevallig tips voor actiefoto's of voor het uiterlijk enz?
gr
celinde

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 12:42

Wat ik meestal probeer:

- zorg dat je foto's maakt als het mooi weer is. Dan komt de glans enz ook mooier naar voren.

- let op de achtergrond, wat ik ook nog wel eens vergeten wil Scheve mond

- probeer de foto's van zo dichtbij mogelijk te nemen. Het kan dan wel eens gebeuren dat het paard er niet helemaal opstaat. Maar er zullen heus wel goede bijzitten. Foto's van ver weg heb je ook niet veel aan.

- Een goed fototoestel doet ook al de helft van het werk..

- en verder...neem er veel, heel veel. Dan zit er 1x in de zoveel tijd echt wel een super foto tussen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt Lachen

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 15:35

Gewoon heel lang het toestel op je paard richten en op het moment dat hij lief kijkt klikken, dat werkt meestal beter dan een foto te gaan nemen als ze al lief kijken. Dan is het bij mij namelijk vrijwel altijd zo dat ze op het moment van de foto hun hoofd wegdraaien.

Wat ook goed werkt is om hem naar andere 'vreemde' dieren te laten kijken. In mijn geval is dat richting het hertenkamp.

Foto's bij het water worden altijd erg mooi, omdat de lucht dan veel blauwer lijkt op de foto, omdat er meer licht wordt weerkaatst.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 19:23

Zorg voor een camera met zoomlens/functie, en ga er dan juist een stuk verder vanaf staan. Als je te dichtbij staat krijg je namelijk perspectiefproblemen (een hele grote neus een een heel klein kontje) en die krijg je niet als je van verderop inzoomt.

Doe het buiten - op een zonnige dag, en bij voorkeur in de grazige wei. Is ook gelijk een mooie achtergrond. Zorg dat jij tussen het licht (liefst de zon) en je onderwerp bent, anders word het een donkere vlek. Wel uitkijken dat je schaduw niet in de foto is, maar als je een zoomlens gebruikt is dat zelden een probleem.

Neem dan de tijd. Je paard poseren lukt maar zelden - ik krijg altijd de leukste foto's door me gewoon rustig verdekt op te stellen en te wachten tot er iets leuks gebeurd. Zoek een goed moment uit (bv. als de paarden net de weide ingaan) en ga alvast aan de zijkant van de wei klaarzitten.

't is trouwens vaak veel mooier als je paard niet naar jou kijkt maar naar iets in de verte - dan hebben ze de leukste uitdrukking.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 21:42

wat ik zelf ook altijd mooi vind als de camaraman/vrouw op de grond gaat zitten en dan de foto dus een beetje naar boven moet nemen.

en inderdaad liever een stuk van het paard af en dan helemaal inzoomen dan heel dicht erop.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 00:17

Als je van tussen bomen of zo foto's neemt kan het ook heel mooi uitkomen dat een tak in de fotorand zit en het paard scherp genomen is. Zing als je foto's neemt en je paard de aandacht verliest, of gooi met een kluit aarde in de richting dat je hem/haar wil laten kijken. Neem 's een foto uit een perspectief die niet gewoon is (vanboven op het hek, van op je buik naar omhoog) om zo storende elementen uit te filteren. Gebruik ook de "dingen" die je hebt. Mooie bloemen in de wei, wel, ga op de hurken, focus op het paard en druk af met de bloem op de voorgrond ... Bewegende foto's moet je proberen iets je project te volgen. Ze krijg je minder storende beweging. Verder kan je soms tijdens een "aktie" beter diverse malen na elkaar afdrukken dan één enkele keer omdat tijdens beweging de volgorde van de beweging vervroren is en je dus op de ene shot de manen mooi ziet vliegen terwijl op de andere een seconde later het net een "mislukt konijn" kan lijken Haha!
Neem de zon in je rug en neem vroege morgenuren of de vooravond om te fotograferen (zachter licht mooier resultaat en minder harde schaduwen), let op schaduwen en als het even kan "gebruik" ze in de plaats van ze te vermijden. Bewolkte dagen zijn minder fotogeniek (alhoewel ik dit zelf niet vind!!!!), maar wel beter ... zo heb ik prachtige foto's genomen op een zeer zwaar bewolkte dag van m'n paarden op een wei in zeer hoog gras uit laag perspectief ... ziet er zeer dramatisch uit

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 00:30

Een schoon paard, wat alert is. Hadig is het als iemand is die je kan helpen. *bv vasthouden, aandacht vragen* een goede camera, mogelijkheid om veel foto's te maken. Mooi weer en dan komt het van zelf Knipoog

Als je actie foto's neemt, iets meebewegen met de beweging, en goed scherpstellen.