kan je de binnenkant van hoef vetten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

kan je de binnenkant van hoef vetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-03 22:23

Hi ik heb n vraagje (vandaar de Vraag maar Raak jawel Knipoog Tong uitsteken }> )
Kan je de binnenkant van de hoef om de traal heen ook invetten met hoevenvet? of met hoevenolie?
Ik heb het 1 keer gedaan met teer alleen die wasd van iemand anders duzz. De straal gaat nu een beetje vervellen ofzo maar dat is toch niet erg?
ojah kheb nog n vraagje Bloos Party!!
Ik heb een ruintje alleen ik kan zijn 'geslachtsdeel' (laat ik maar ff netjes zijn Haha! ) niet schoonmaken want hij trekt hem nooit uit (jah sorrie hoor Bloos ) maar hoe moet ik hem dan schoonmaken? w8en tot hij ooit een keer gaat plassen Verward hij plast haast nooit

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:27

hoevenvet kun je ook voor onder de hoeven gebruiken... ik weet niet of het ervanaf hangt welke hoevenvet je dan neemt maar volgens mij kan het gewoon Knipoog

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:30

vet onder de hoeven is niet zo goed
op die manier sluit je de hoef af voor water, en water moet de hoef juist hebben

wat je het beste kan doen
(volgens mijn hoefsmid)
de hoeven goed natmaken en dan buitenom invetten
en de onderkant met hoefteer

net beter voor de hoeven is om je paard elke dag een paar uur in de natte drek te laten staan, maar dan moet je de onderkant wel regelmatig teren om rotstraal te voorkomen

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:31

een keer in de 1\2 weken is het welles goed voor de onderkant te vetten,maar niet vaker,is zoals chrissie zegt niet goed inverband afsluiting.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:33

het kan toch wel regelmatig als je het van te voren goed nat maakt..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:34

Mij is altijd geleerd om nergens iets te smeren, niet aan de buitenkant, niet aan de binnenkant.
Alleen als je smid zegt dat je moet gaan teren of vetten, moet je dat ook pas gaan doen, niet eerder.
Hij legt dan ook wel uit waarom en hoe.

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-03 23:11

ik vet de buitenkant van de hoeven meestal 1 keer in de 1 of 2 weken is dat erg?

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 23:20

Op de dravereigenaartrainercursus die ik in Deurne heb gedaan was les 1 bij hoefkunde: GEEN hoevenvet gebruiken, dat sluit de boel alleen maar af waardoor de hoeven geen vocht meer op kunnen nemen.

Ik ben het helemaal met Kawa eens, niks smeren tenzij je hoefsmid iets aanraadt.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 23:34

hmm en als je pony nou droog en beetje brokkelende hoeven heeft,ook niets erop doen?

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 23:45

Omdat de hoeven van mijn pony nogal droog zijn moet ik ze eerst nat maken en dan invetten. Hij beweert dat als je ze niet nat maakt en dan invet er geen water bij kan komen, maar als je ze eerst nat maakt en dan invet dat de hoeven dan minder droog worden.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 00:03

Ik heb altijd geleerd dat je hoeven die droog zijn, eerst goed nat moet hebben, eventjes laten drogen en dan invetten. Drijfnatte hoeven kan je niet invetten, dan houdt het vet er niet op.

Ik heb Kore vandaag met de warmte een voetenbadje gegeven in een emmer met Sodazout. Dat werkt goed ontsmettend, en geeft de hoeven weer vocht. Daarna moest ik ook nog naar de spuitplaats omdat ze een dikke sprong had en ik haar af moest spuiten. Daarna heb ik de hoeven ge olied. Ik ga het dit keer beter bijhouden, vorige maand was het een ramp!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 08:54

Maar wat betreft het natmaken .
Vele spuiten er een keer met de slang over en klaar.
Mijn smid zegt dat je eigenlijk wel 10 min per hoef nodig hebt, voordat het vocht er ook echt intrekt, dus krijg je er niet snel vocht in.
Vervolgens word er gevet en de dagen erop kan er ook geen vocht meer in.

Als je paard droge hoven heeft en hij komt op het land is er een heel simpel trukje.
Laat de waterbak goed overlopen, zodat er er een grote plas water voor de waterbak staat.
Zo maakt je paard iig een paar keer per dag zijn hoeven nat, en dat scheelt vaak al enorm.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 09:52

promptertje schreef:
Op de dravereigenaartrainercursus die ik in Deurne heb gedaan was les 1 bij hoefkunde: GEEN hoevenvet gebruiken, dat sluit de boel alleen maar af waardoor de hoeven geen vocht meer op kunnen nemen.


En toch zie je vele trainers, elke dag trouw de hoefjes vetten.
Ik snap dan niet, dat hun niet snappen, dat ze dan geen vocht meer opnemen maarja Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 09:56

runningkawa schreef:
Laat de waterbak goed overlopen, zodat er er een grote plas water voor de waterbak staat.
Zo maakt je paard iig een paar keer per dag zijn hoeven nat, en dat scheelt vaak al enorm.


Zo doen wij dat ook in de zomer als het erg droog is buiten en het werkt perfect.
Wat ook wil helpen tegen brokkelhoeven is biotine bijvoeren.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 10:43

Mijn merrie heeft vaak last van weke hoeven (onderkant). HEel zacht, door het vele in het natte staan (in haar plas en poep staat ze altijd en ze wordt elke dag schoongehouden). Verder staat ze ook in een hele natte wei. Maar dan kunnen ze toch rotstraal krijgen? is het dan niet beter om er een laagje vet overheen te doen zodat er niet veel water meer op kan??? Ik heb het by the way nog nooit gedaan, maar zat er wel wat aan te denken.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 12:27

Tancreda4 schreef:
Mijn merrie heeft vaak last van weke hoeven (onderkant). HEel zacht, door het vele in het natte staan (in haar plas en poep staat ze altijd en ze wordt elke dag schoongehouden). Verder staat ze ook in een hele natte wei. Maar dan kunnen ze toch rotstraal krijgen? is het dan niet beter om er een laagje vet overheen te doen zodat er niet veel water meer op kan??? Ik heb het by the way nog nooit gedaan, maar zat er wel wat aan te denken.


Als een paard rotstraal heeft moet je de straal en zool altijd goed schoonmaken.
Ik zelf doe dat altijd met warm water en soda.
Als de hoef schoon is moet je hem teren.
Als je gelijk teert zonder dat de hoef schoon is sluit je de bacterien zegmaar op.
Zodat het nog niet helpt. snapje?

Oja, ik vet de hoeven in met slaolie( de buitenkant) dat is toch beter als hoefvet?

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 12:38

Ik vette alleen de kroonranden, deze moet wel met regelmaat een likje vet hebben.
Verder vette ik alleen in op speciale gelegenheden de hele hoef.
Teren eens in de week na dat ik de voeten had schoongemaakt met water.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 13:09

Ik moet nu van de hoefsmid bijna elke dag vetten zowel onder als boven. Eerst goed nat maken idd (hoef in emmertje).