galloperen op de weg, slecht voor benen paard??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

galloperen op de weg, slecht voor benen paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-03 14:35

Ik dacht (denk nog steeds eigenlijk) dat galopperen op de weg slecht is voor de benen van je paard. Maar ergens bij me in de buurt staan 2 shetjes en en die komen soms lang m'n huis, over de weg gegaloppeerd. Verward (tís hier wel heel rustig)Wat denken jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 14:37

ZEKER SLECHT!!!!!!!! Galopperen op de weg is een veel te zware belasting voor de pezen van je paard en bovendien krijgt het paard door zijn hele lijf schokken opp zijn spieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 15:16

Idd funest voor de benen. Draven is ook al slecht. Hier heb ik laatst een hele discussie over gehad met iemand van de bereden politie. Die zeggen ook dat t heeeeeeel erg slecht is

pinopaard

Berichten: 184
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 15:27

Ik vroeg me laatst ook al af of draven slecht is op een verharde weg... maar dat is dus zo?

basje01
Berichten: 323
Geregistreerd: 07-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 15:29

Hoe zit dat dan met al die tuigers?
Aangespannen rijden?
Dan heb ik het over draven en niet galoperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 16:22

Paarden die aangespannen lopen hebben een hele andere gewichtsverdeling, omdat er geen ruiter op de rug zit. Ook lopen ze anders met ander tuig en een kar erachter. Maar volgens mij is dat ook niet supergoed voor de benen

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 16:45

galopperen is zowiezo slecht op de weg
maar ik dacht dat draven ernaast niet zo veel kwaad kon Verward ik hoorde namelijk van mensen dat ze met hun jonge paarden vooral op het wegdek gingen draven om sterke pezen te krijgen.
maar goed, ik kies altijd voor de berm, en op de weg stap ik alleen. behalve bij 1 kruispunt omdat het verkeerslichtlicht maar 5 sec. op groen staat, maar van die 10 meter per dag zal hij heus geen kapotte benen krijgen neem ik aan. (dat draaf ik dan dus)

basje01
Berichten: 323
Geregistreerd: 07-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 16:51

Precies, dat heb ik ook altijd gehoord. En tuurlijk kies je altijd voor de berm maar dat kan niet altijd en ik denk dat iedereen die wel eens buitenrijd met zijn paard over de stenen draaft.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 16:57

draven op de weg is best goed, krijgen ze sterke pezen van
je moet het niet ovedrijven natuurlijk
maar in galop over de weg is zeker niet goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 17:14

een keertje draven is ook niet erg, maar als je elke dag met je paard kei hard over de weg gaat draven, is dat niet goed nee

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 17:20

Draven is niet echt slecht. Wat Chrissie al zegt krijgen ze sterke pezen van. Ik draaf elke dag op een verharde weg, ik kan niet anders.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 17:21

vooral in de winter als het erg koud is, is het juist wel goed om op het harde te draven, gewoon een rustig drafje, waarbij het paard aan de teugel loopt(anders komt er teveel belasting op de voorvoeten) maar draaf niet langer als een kwartier per keer, niet meer als 3 x id week.
stappen op het harde kan zonder kwaad elke dag 1 of twee uur
in engeland, in newcastle,hebben ze naast de auto weg ,en naast het fietspad en de berm , een speciaal PAARDEN LOOPPAD 3-baans nog wel, allemaal netjes verhard, dwars door het dorp heen,newcastle is het mekka voor de renpaardenliefhebbers,echt onwijs mooi om eens te gaan kijken! maar die paden zijn er dus niet voor niets, ze zijn idd om de pezen sterk te maken !!

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 17:35

Ik heb zelfs van mijn veearts het advies gekregen om dagelijks op de harde weg te rijden. Eerst lekker 15 min. stappen en daarna een kwartiertje draven. Dit om de pezen weer sterk te maken na een peesblessure. Dit moet ik eigenlijk dagelijks doen!
Neem dus aan dat draven niet slecht is. Van galopperen weet ik het niet, maar ik denk ook wel dat de belasting wel groot is voor de benen en schouders.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 17:41

Galloperen is niet alleen slecht, maar ook gevaarlijk met een paard met ijzers. Ik ben een keer keihard onderuit gegaan (gallopeerde niet voor mijn lol op asfalt hoor, pony ging er vandoor) en ik verzeker je dat je dat niet wilt meemaken. Asfalt komt hard aan...

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 20:44

Marije schreef:
Galloperen is niet alleen slecht, maar ook gevaarlijk met een paard met ijzers. Ik ben een keer keihard onderuit gegaan (gallopeerde niet voor mijn lol op asfalt hoor, pony ging er vandoor) en ik verzeker je dat je dat niet wilt meemaken. Asfalt komt hard aan...


GRR Boos! had je dat niet anderhalf jaar eerder kunnen zeggen haha ... ik ben ook al een keer onderuit gegaan op het asfalt het paard wat ik toen reed schrok van een trekker met aanhanger en daar ging ze met me aan de kletter op het asfalt en inderdaad DAT DOET ZEER zodra je met paard en al het asfalt raakt !!

maar goed... weer even ontopic... alles is eigenlijk al gezegd draven KAN en galopperen is erg slecht voor de benen ...

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 21:02

Galopperen is echt super supre slecht en inderdaad met ijzers valt je paard zo op zijn plaat.

Ik dacht dat politiepaarden want die zie je wel vaak galopperen op straat ook speciale ijzers hadden iets met rubber ofzo of ben ik abuis???

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:07

BeNGeL"]
[quote="Marije schreef:
Galloperen is niet alleen slecht, maar ook gevaarlijk met een paard met ijzers. Ik ben een keer keihard onderuit gegaan (gallopeerde niet voor mijn lol op asfalt hoor, pony ging er vandoor) en ik verzeker je dat je dat niet wilt meemaken. Asfalt komt hard aan...


GRR Boos! had je dat niet anderhalf jaar eerder kunnen zeggen haha ... ik ben ook al een keer onderuit gegaan op het asfalt het paard wat ik toen reed schrok van een trekker met aanhanger en daar ging ze met me aan de kletter op het asfalt en inderdaad DAT DOET ZEER zodra je met paard en al het asfalt raakt !!

maar goed... weer even ontopic... alles is eigenlijk al gezegd draven KAN en galopperen is erg slecht voor de benen ...
[/quote]

Had jij je cap op? Ik gelukkig wel (zoals altijd trouwens...) en daar ben ik blij om ook! Ben keihard op mijn hoofd gevallen en heb nog dagen last gehad van mijn nek. Ook had ik veel schaafwonden. Pony had gelukkig niet veel, alleen een klein wondje...

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:30

Wat denk je nou zelf?? Gaaaap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:51

galoperen is heel erg slecht , açs je niet teveel draaft kan dat niet veel kwaad (wat weet ik toch veel he voor een tienjarig meisje Knipoog)

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:57

draven is goed voor de pezen, krijgen ze sterkere pezen van....
jewel heeft een peesblessure gehad en die mag juist alleen op de harde weg, en nu ook draven en dat is op advies van de da, dat zegt ook wel iets!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 23:07

Nonnie, vind je het nou echt nodig om zo te reageren? Verward Volgens mij wil whatever alleen onze meningen weten... kleine moeite lijkt mij...

On-topic: Ja, ik ben van mening dat galopperen op de harde weg funest is voor de benen van je paard. Draven moet imo wel kunnen (mits doordacht en met beleid en niet een uur lang heel hard draven oid...)

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 23:26

Galoperen op het asfalt dempt niet of hoe dat heet, zeg maar dat het niet verend is,en dat is idd heel slecht en ook nog eens gevaarlijk want je kan zo uitglijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 00:36

crossmonster schreef:
vooral in de winter als het erg koud is, is het juist wel goed om op het harde te draven, gewoon een rustig drafje, waarbij het paard aan de teugel loopt(anders komt er teveel belasting op de voorvoeten) maar draaf niet langer als een kwartier per keer, niet meer als 3 x id week.
stappen op het harde kan zonder kwaad elke dag 1 of twee uur
in engeland, in newcastle,hebben ze naast de auto weg ,en naast het fietspad en de berm , een speciaal PAARDEN LOOPPAD 3-baans nog wel, allemaal netjes verhard, dwars door het dorp heen,newcastle is het mekka voor de renpaardenliefhebbers,echt onwijs mooi om eens te gaan kijken! maar die paden zijn er dus niet voor niets, ze zijn idd om de pezen sterk te maken !!


Even off-topic, ik denk dat je Newmarket bedoelt.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 08:54

idd, net als wat Yentl zegt,
De schokken van het galoperen dempen niet op een hard oppervlak, zo komt elke pas hard aan. en ook de hoeven slijten er sneller van (als je het vaker doet)

whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 11:26

thnx iedereen!