paard van een partikulier of handelsstal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

paard van een partikulier of handelsstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-03 19:51

Ik vroeg me zo eens af hoe de meesten op bokt aan hun paardje zijn gekomen. Nadat ik een tijdje (1,5 jaar) paardloos ben geweest kriebelt het ontzettend alleen heb ik nog nooit ZELF een paard aangeschaft, dat deed mijn opa nl en die leeft niet meer. Ook ben ik nog eens 100 km verderop verhuisd dus mijn trouwe kringetje van veearts, hoefsmid en paardenkenners *LOL* heb ik ook niet meer.
Dus tips graag, bedankt!

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 19:54

Ik heb mijn tinkermerrie in Belgie bij een kleine handelstal gekocht.
Wat voor paard zoek je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 20:05

Beide heeft zijn voors en tegens.
een particulier denkt vaak dat ie een 2de Bonfire op stal heeft staan en past zijn prijs daar op aan.
De handelaar moet leven van de winst die hij op het paard maakt na aftrek van de kosten.

laat iig je toekomstige paard keuren door je eigen DA!

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 20:10

Ik heb mijn paard op de manege gekocht waar ik altijd reed. Heb het paard zelf mogen inrijden toen ik daar nog reed.
Toen ze daarna een tijdje in de lessen meeliep met anderen op haar rug merkte ik dat ik iedere keer de problemen van andere ruiters op aan het lossen was. Daar had ik geen zin in en was zo aan haar gehecht geraakt dat ik d'r heb gekocht.
Is wel een groot voordeel, want ik weet dus echt alles van haar. Van veulen tot nu toe... heb gewoon veel geluk gehad met mijn paard Knipoog en ben er na 2,5 jaar nogsteeds helemaal verliefd op! Zou als ik zelf weer een nieuw paard zou kopen gewoon eens gaan rondvragen.
Op internet kijken, en bij plaatselijke handelaren. Je weet nooit wat je tegenkomt!!
Neem wel altijd iemand mee die opjectief naar het paard kan kijken, want soms verlies je zelf je objectiviteit omdat je voor je paard "valt". Succes met je zoektocht!

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 20:38

Ewalda heb ik van een fokker gekocht. Die heeft haar uit de oostenrijkse bergen. Haha! Ik dnek dat een particulier minder snel met een paard knoeit als een handelsstal. Gewoonweg omdat veel particulieren niet weten hoe het moet. Je moet so wie so goed opletten.

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-03 20:41

Ik ga zelf met mijn vriend maar eens wat advertenties ed af, als ik echt denk van wow dan zorg ik dat er iemand bij is.

PS: is een proefperiode van 2 weken "normaal"? en wat betreft keuren hoor ik om me heen paard goed jij dokken, paard niet goed de handelaar/verkoper.

(ik zoek trouwens een leuk rijpaard, e pony KWPN of NRPS hoeft geen topper te zijn, ik ben ook geen Anky Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 20:42

Gewoon bij een kleine fokker/ handelaar. Wij hebben paarden op stal staan die hier geboren en ingereden zijn. Deze dieren zijn met alle liefde respect en eerlijkheid "groot"geworden en gaan dan de verkoop in. Stuk voor stuk allemaal eerlijke betrouwbare leuke sportpaarden die klaar zijn voor een leven buiten de stal. Veel kleine fokkers/handelaren zorgen voor een goed product dat ze afleveren........

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 20:47

Mijn paard heb ik vd manege gekocht waar ik al reed en waar hij al bijna 2 jaar staat!

Hij komt vd paardenmakrt in Heenvliet hij is daar door onze stalhouder gekocht vd polite/deurwaarder ofzo want hij was in beslag genomen.

Hij is eerst van Wenny hier op bokt geweest maar door een vervelende gebeurtenis op onze manege terechtgekomen.

Voordat hij van Wendy was is tie gekocht op de paardenmarkt in Den Bosch als veulentje en had hij geloof ik geen fijn leventje!

maar Wendy heeft hem perfect ingereden etc en ze komt binnenkort op de manege langs.

Mango heeft een heel verleden met zijn 6 jaar maar het is een ontzettend lief, eigenwijs, aanhankelijk, super trouw, eerlijk en gezond paard
en ik zou hem niet kunnen missen meer!! Lovers

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 21:34

De paarden die ik heb en heb gehad komen allemaal van handelaren. Toevallig trouwens, want ik ben ook bij particulieren gaan kijken.
De paardjes van die particulieren spraken me of niet aan, of ik vond ze te duur.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 21:34

Ik heb mijn (vorige) paarden en ponies particulier gekocht, dwz mijn vader heeft voor een groot deel de ponies gekocht en ik samen met hem mijn vorige paard Haha!. Ook mijn huidige paarden hebik particulier gekocht.

Voordeel van een handelsstal is toch wel dat zij de paarden meestal al gekeurd hebben (rontgen en klinisch), maar ja hoe betrouwbaar is dat dan weer? En de prijzen van particulier en handel, tja ik heb het idee dat handel toch nog wat hoger ligt.

In ieder geval zorg ervoor dat je het paard van je keuze uitgebreid laat keuren en wat betreft de kosten van de keuring, dat kun je met de eigenaar natuurlijk gewoon afspreken! Succes en veel plezier!

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 21:52

Ik zelf heb niet z'on goede ervaring met particulieren maar dat is voor iedereen anders ik heb de mijn ebij een handelsstal weg die ik op het net gevonden heb en ben er heen gegaan.
Ik krijg 6 weken "omruil"garantie zeg maar dus mocht de combinatie alsnog niet klikken kan je hem weer weg brengen en voor een ander zien met wel 1minpuntje dat het andere paard wat je dan misschien uitzoekt wel duurder is want ze geven 9 van de 10x geen geld terug in de paarden handel.
Gr.danie en succes met het vinden van een eigen paard

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 22:05

gijsenkim schreef:
Gewoon bij een kleine fokker/ handelaar. Wij hebben paarden op stal staan die hier geboren en ingereden zijn. Deze dieren zijn met alle liefde respect en eerlijkheid "groot"geworden en gaan dan de verkoop in. Stuk voor stuk allemaal eerlijke betrouwbare leuke sportpaarden die klaar zijn voor een leven buiten de stal. Veel kleine fokkers/handelaren zorgen voor een goed product dat ze afleveren........


Bij zoiets zou ik dus ook het liefst mijn paard vandaan halen! Ik hou je meteen in mijn achterhoofd als ik met de tijd een leuk sportpaard zoek!

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 22:30

ik heb me pony s (zijn nu verkocht) bij een particulier gekocht...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 10:34

ik heb de meesten bij particulieren gekocht, alleen pino heb ik bij de manege gekocht waar ik in het eerste jaar van deurne stage liep, hij kon dat gehobbel niet aan en gooide iedereen eraf, ik heb hem niet laten keuren omdat ik hem al een jaar reed voor ik hem kocht.en hij had dus ook een half jaar op deurne gelopen zonder ook maar een keer kreupel ofzo te zijn, en dat betekende dus voor mij meer dan genoeg, als je hem dan laat keuren en je vind iets, wat heel misschien ooit iets kan worden , dan raak je aan de twijfel. maar als ik een nieuw paard koop laat ik m wel keuren,maar let op, dierenartsen vinden altijd wel iets!! vertel altijd de vraagprijs en je doel erbij, want voor bijvoorbeeld recreatie is een 2 of een 3 veel minder belangrijk als voor de hogere sporten !
mijn bonte had ik bij mensen weggekocht die hem zwaar verwaarloosd hadden, hij zat onder de stront en je kon niet meer zien hoe bont ie nou eigenlijk was! spap en smam schrokken toen ik met hem thuis kwam! toen ik m in had gewassen en in had gereden was het een superbok geworden, alleen bleef ie helaas te klein en issie weggegaan, zonder gekeurd te worden . mijn schimmelmerrie heb ik ook particulier gekocht , recht van de wei, zonder te keuren, het waren mensen die hem zelf hadden gefokt. maar achteraf had ik wel spijt dat ik m niet had laten keuren, nu niet meer, ze loopt nu al 3 jaar bij me zonder ooit iets gehad te hebben.
maar ik raad je wel ten zeerste aan om te keuren!
en bij een handelsstal zou ik nooit kopen, ik heb er op verschillende gewerkt , en ik weet dus wat er allemaal aan rotzooi word verhandeld! Boos!

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 10:37

Particulier.. En nog beter: Een bokker!!

Ik heb Winnie gekocht van Irene.. En ik kan echt zeggen dat dit super werkt!! Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 10:39

crossmonster schreef:
maar ik raad je wel ten zeerste aan om te keuren!
en bij een handelsstal zou ik nooit kopen, ik heb er op verschillende gewerkt , en ik weet dus wat er allemaal aan rotzooi word verhandeld! Boos!


Nou sorrie, ik heb ook bij handelsstallen gewerkt en ik kan je verzekeren dat (zeker bij de handelaars in de hogere prijsklasse) er niet bewust rotzooi verkocht word. Natuurlijk kan er wat met een paard aan de hand zijn. Net zo goed als bij een auto. Maar de handelaren waar ik voor gewerkt heb die waren altijd te goeder trouw...........

Dat kon ook niet anders want het wereldje van de betere sportpaarden is gewoon een heel klein wereldje.............

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 10:41

Ik heb mijn paard van een hobbyfokker. Ik zag haar en was meteen verliefd! Je kunt ook wel merken aan haar dat ze niet van een handelaar komt... toen ik haar kreeg was ze 2,5 (inmiddels 4) en super lief en mak. Goed te merken dat ze al vaak in de hand was geweest en dat er nooit rare dingen mee zijn gebeurd. Dat vind ik het voordeel van zulke mensen, je krijgt altijd de hele geschiedenis van zo'n paard mee!
Okee, de prijs zal echt wel hoger liggen dan die op een handelsstal, maar als ik weet waar ik voor betaal dan maakt het me niets uit.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 10:47

Missouri schreef:
Ik heb mijn paard van een hobbyfokker. Ik zag haar en was meteen verliefd! Je kunt ook wel merken aan haar dat ze niet van een handelaar komt... toen ik haar kreeg was ze 2,5 (inmiddels 4) en super lief en mak. Goed te merken dat ze al vaak in de hand was geweest en dat er nooit rare dingen mee zijn gebeurd. Dat vind ik het voordeel van zulke mensen, je krijgt altijd de hele geschiedenis van zo'n paard mee!
Okee, de prijs zal echt wel hoger liggen dan die op een handelsstal, maar als ik weet waar ik voor betaal dan maakt het me niets uit.


Precies, ik werk nu ook voor een hobbiefokker en handelaar in zijn eigen gefokte paarden, en ik moet zeggen dat het heel fijn is om hier te werken en dat het zeker zijn paarden ten goede komt........

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 10:49

Ik heb mijn paard bij de fokker gekocht en mijn pony van mijn opa.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 11:22

Mystica schreef:
Ik dnek dat een particulier minder snel met een paard knoeit als een handelsstal. Gewoonweg omdat veel particulieren niet weten hoe het moet. Je moet so wie so goed opletten.

Een Handelaar zal juist minder snel knoeien,
het is zijn brood en dus heeft hij een goed enaam hoog te houden.
Particulieren houden vaak wat achter en denken allemaal dat ze een topper op stal hebben staan.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 11:25

flair"]
[quote="gijsenkim schreef:
Gewoon bij een kleine fokker/ handelaar. Wij hebben paarden op stal staan die hier geboren en ingereden zijn. Deze dieren zijn met alle liefde respect en eerlijkheid "groot"geworden en gaan dan de verkoop in. Stuk voor stuk allemaal eerlijke betrouwbare leuke sportpaarden die klaar zijn voor een leven buiten de stal. Veel kleine fokkers/handelaren zorgen voor een goed product dat ze afleveren........


Bij zoiets zou ik dus ook het liefst mijn paard vandaan halen! Ik hou je meteen in mijn achterhoofd als ik met de tijd een leuk sportpaard zoek!
[/quote]
Wil je een grunninger? Knipoog

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 11:27

mijn paardje komt bij een broodfokker weg.Heb haar uit medeleiden gekocht omdat ze het daar slecht had.
Haast haar verkoop waarde weer moeten betalen aan de dierenarts maar ze is nu gezond

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 11:30

Sjuimpje"]
[quote="flair"][quote="gijsenkim schreef:
Gewoon bij een kleine fokker/ handelaar. Wij hebben paarden op stal staan die hier geboren en ingereden zijn. Deze dieren zijn met alle liefde respect en eerlijkheid "groot"geworden en gaan dan de verkoop in. Stuk voor stuk allemaal eerlijke betrouwbare leuke sportpaarden die klaar zijn voor een leven buiten de stal. Veel kleine fokkers/handelaren zorgen voor een goed product dat ze afleveren........


Bij zoiets zou ik dus ook het liefst mijn paard vandaan halen! Ik hou je meteen in mijn achterhoofd als ik met de tijd een leuk sportpaard zoek!
[/quote]
Wil je een grunninger? Knipoog
[/quote]

OHOHOHOOOOO, WAT is er mis met een GrOninger Haha! Haha! Haha! , enuh we hebben ook gewoon wat kwpners hoor...... Haha! Haha! Haha! .

Kijk maar op de site, marengo M springen Cool , en Ramires Z2 dresuur Cool en dat voor de uit de klei getrokken boeren trekknollen Verdrietig GVD! Haha!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 11:33

Citaat:
Wil je een grunninger? Knipoog



Eeeh no way Verkoopt ze Groningers dan? Haha!

edit: Das duidelijk Haha!
Sorry Gijsenkim, Groningers zijn niet mijn smaak Maar dat betekend niet dat ze niks kunnen natuurlijk.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 11:35

NOUHOUHOUHOUHOUHOUHOUOUOUOU, ben op zoek naar het stoom uit de oortjes smiley.....................