Rotvacht, Hoe pony helpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Rotvacht, Hoe pony helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-03 19:34

Ik heb een jaarling shetlander die dag en nacht in de wei staat. In het begin werd ze elke dag gepoetst om uit haar haren te komen. Nu ongeveer 1 keer in de 2 dagen. Op een of andere manier komt ze ontzettend slecht uit haar vacht. Ze krijgt speciaal vitamine (ze had wat achterstand) en toch komt ze slecht uit haar vacht. Ze begint zelfs een beetje te vervilten, ze krijgt van die propjes in der vacht wat steeds erger word. Ze heeft ook gigantische jeuk van al die propjes en losse haren. Ik zit echt een beetje met een dillema, was het m'n anders pony geweest had ik hem meteen geschoren, maar ik weet niet wat ik met haar aanmoet. Toch scheren ? Want dit is ook geen doen en ze schuurt best veel op die vervilten plekken die steeds kaler worden.......

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 19:38

Je moet haar een flinke scheut zonnebloemolie over wat brokken doen, en dat iedere dag. Dat helpt met het verharen. Maar wat je met die viltplakaten moet weet ik ook niet. Losknippen misschien? Of trekken?
Misschien kun je haar plukken, zeg maar...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 19:41

als ik het zo hoor heeft ze paardeluis!!!

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 19:41

Ik zou haar lijnzaadolie geven door dr voer heen, ook iedre dag, en als dat niet helpt scheren!

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 19:42

Lijnzaadolie heeft hetzelfde effect als zonnebloemolie, zonnebloemolie is alleen een stuk goedkoper. En het helpt, ik gebruik het ook voor Sheek.

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 19:44

Het is een probleem dat heel veel (jonge) Shetlanders hebben. Toch proberen het eruit te borstelen, desnoods met een hondenkam voor honden die erg verharen. En inderdaad zonnebloemolie of lijnzaad olie over het voer geven! Succes!

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 19:45

klinkt stom, maar een rauw ei door het voer werkt ook erg goed ...
Dan laat de vacht ook los ...

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-03 19:55

Maar wat moet ik doen met die vilten plakken? Het ziet er heel raar uit en om het eruit te knippen, dan kan ik haar net zo goed scheren want het zijn nogal veel plekken, eruit trekken kan niet, daarvoor zit het te vast.
Zonnebloemolie ga ik meteen proberen!!! Daar had ik zelf nog niet aan gedacht

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-03 19:56

crossmonster schreef:
als ik het zo hoor heeft ze paardeluis!!!

Neej, het is zeker weten geen luis. Het is gewoon haar vacht waar ze niet lekker mee loopt ivm die achterstand!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 19:58

mm nou des te meer reden om goed te kijken of ze geen luis heeft, paarden die niet lekker in hun vel zitten hebben daar zeer gauw last van .
scheren zou ik zowiezo doen! al dat vilt doet verschrikkelijk pijn want dat trekt aan de huid!
maar kijk iig goed uit naar luizeneitjes , vooral in de manen !

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 20:08

Idd zonnebloem olie en de vilt plekken proberen te knippen (pas op dat is wel link, je knipt zo mis) of scheren.
Ik heb het met mijn eigen shetje ook gehad en die heeft 1 jaar met hoog zomer vol in de wintervacht gelopen, wel veel kale plekken en idd. klitten, vooral tussen zijn benen dus op hele pijnlijke plekken, je moet dat echt weghalen want het trekt heel erg aan de huid en dat doet ontzettend pijn. Mijn shetje heb ik er bovenop gekregen met zonnebloem olie, vervilte plekken weggeknipt en borstelen met een honden borstel. ( zo eentje met van die gemene pinnetjes die krom staan, die zijn erg scherp dus wel voorzichtig zijn)
Het jaar daarna ging het een stuk beter maar nog een jaar daarna was zijn vacht pas helemaal optimaal, het kan dus best lang duren voor het weer goed komt.

arabierboy

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: den haag (nl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 11:09

hoi

wat ik gedaan heb bij mijn schet die ik heb gehad is hem met zoon stalen kam waar je ook de haren mee uit je borstels kan halen hem daarmee gepoetst en dan ook nog wat lijnzaad koken dus niet kant en klaar halen gewoon koken zelf werkt veel beter toen was het binnen een week gedaan




die stalen kan is een beetje rond gebogen met van die kleine tandjes en dan een handvat eraan vooral waar ze juik heeft vind ze het erg lekker om dan gepoetst te worden krabbelt namelijk lekker dan

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 11:20

De shet bij ons op stal (2 jarige) komt ook slecht door zijn vacht heen en krijgt ook van die klitten. We hebben haar pas even helemaal gewassen, met rosborstel ingezeept. Ze was gelijk een heel stuk vacht kwijt. Ook een poetsblokje wil nog wel eens helpen.

briallen

Berichten: 149
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: omgeving rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 12:36

mijn shet had het zelfde probeem. Heb je al een wormenkuur gegeven ?
Als het heel warm weer blijft kan het geen kwaad je shet te scheren.
heb ik ook gedaan, haar vacht voor de winter groeide weer normaal.
daarna heb ik het volgende gedaan.
In januari ben ik begonnen met een vitamine product en zonnebloemolie daarbij het ik extra goed gelet op het tijdig ontwormen.
Ze kwam toen in het voorjaar heel goed door haar vacht heen.
Paarden beginnen in januari al met verharen. Daarom kan het ook geen kwaad ze dan iets meer voer te geven. Verharen kost nu eenmaal energie .Kunnen ze het niet uit het voer halen dan halen ze het uit hun lichaamsreserves. Met alle gevolgen van dien.

succes

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-03 13:19

Ik heb haar nu ongeveer 2 maanden. Toen ik haar kreeg had ze nog de gele tint van haar veulenvacht. Nu is ze dat al helemaal kwijt.
Ze heeft een vitaminekuur gehad, ze is ontwormt en geent. Ook kreeg ze veulenbrok voor extra mineralen en dingen die ze nodig had. We borstelen haar met zo'n rubberen handschoen, met een poetsblokje, met een rubberen roskam, en met zo'n plastic ding. Er komen wel wat haren vanaf maar niet echt denderend veel. Ze heeft het echt gigantisch warm. Gister was het minder weer, wat kouder, n toen was ze meteen fanatiek aan het rennen. Maar als het weer zoals vandaag is, warmer, staat ze na een klein stukje al te pompen en te zweten.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 13:35

sscheren. Ze heeft er veel te veel last van op deze manier en idd het is warm buiten. Ik zou het scheerapparaat erover halen.

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 14:20

Ik zou d'r ook scheren, daarna zou ik haar elke dag lijnzaadolie of zonnebloemolie geven

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 14:23

Ik zou haar nu nog niet scheren want dan komt ze heel raar in de vachtje te zitten omdat ze nog jong is maar wel heel goed roskammen en evt. plukken en lijnzaadolie doet wonderen... succes ermee!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 14:30

Ik zou ook scheren en toch nog met zonnebloemolie beginnen.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-03 15:06

misschien i.d.d de beste oplossing.. hoe kan ik dat het beste aanpakken? m'n paard blijft gewoon staan, maar ik denk dat zij wel druk gaat doen omdat ze het eng vind.Een praam is denk ik geen goed idee (trauma?)

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 15:13

Hoezo trauma? Door een praam wordt een bepaald stofje (endorfine) aangemaakt waardoor het paard een heel relaxed en lekker gevoel krijgt.
Ik zou haar zeker niet scheren want dan blijft ze een rare vacht houden. Heel veel Shetlanders lopen de eerste zomers van hun leven in wintervacht, maar er is er geeneen aan doodgegaan hoor! Wel zorgen dat ze een schaduwplekje heeft. Vaak is het vachtprobleem over als ze 3 zijn. Tot die tijd gewoon heel goed kammen. Eventueel kan je een wildstar kopen. Dit is een ding wat voor honden wordt gebruikt om te ontwollen.
http://home.wanadoo.nl/corelliwildstar/ Kies dan optie Wildstar Klittenkam
Echt een ideaal ding, best wel prijzig, maar qua kwaliteit niet te vergelijken met gewone ontwol-kammen die in de dierenspeciaalzaak te koop zijn.
Laatst bijgewerkt door gabyfedde op 06-06-03 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 15:13

mijn shetlander jaarling heeft PRECIES het zelfde probleem.
dikker wintervacht met een paar plekken wat al zomervacht is de stukken vilt knip ik er tussen weg en ik voer haar nu zonnebloem olie en het gaat steeds beter.
Laatst bijgewerkt door gebruiker002 op 06-06-03 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 15:14

noortje schreef:
mijn shetlander jaarling heeft PRECIES het zelfde probleem. Frusty
ik denk niet dat het paardenluis is maar ik dnke dat ik haar gewoon ga scheren


Lees het stukje hierboven maar eens. Met scheren verpest je de vacht.

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 15:20

ow wildstar daar worden mijn hondjes ook getrimt die mensen hebben die kam ontworpen wij hebben er ook een mischien moet ik dat is proberen

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 16:27

Het werkt echt ideaal! Misschien kan je er een huren van Elly? Wat voor honden heb je?