iets scherper bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

iets scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 18:33

Sinds een tijdje ben ik aan het twijfelen of ik voor mijn haflinger een scherper bit moet gaan gebruiken. Ik ben altijd iemand geweest van, altijd de lichtste bitten,sporen en geen hulpteugels, maar nu ben ik toch sterk aan het overwegen om een scherper bit te kopen.Nu hangt er een dubbelgebroken watertrens in, maar als meneer eens geen zin heeft of erg stijf is, kan ik spelen in de mond zoveel ik wil, maar het doet hem niets , hij blijft stug met zijn hoofd in de lucht en houd het bit stevig vast.
Als ik hem dan daadwerkelijk goed aan de gang wil krjgen, kost het mij zoveel moeite, dat ik na 20 min kapot ben en nog niet verder ben dan het warm rijden.
Mijn instructeur raadde mij al vaker aan om een scherper bit erin te hangen, maar ik had altijd zoiets van dat hij hier ook maar fatsoenlijk op moest lopen.
Maarja, nu is de vraag, welk bit??Ik hoef geen onnozel scherp bit, omdat ik bang dat ik zelf misschien hier niet mee weg kan, maar gewoon een bit waar ik wat over hem te zeggen heb als hij weer es koppig is_-:( .
Ik heb er laatst al een gebroken, dikke bustrens in gehangen, maar dat vond hij nog leuker om vast te houden, zo leek het.
(Hij heeft trouwens niets aan zijn tanden, twee weken geleden is hij nog bij de tandarts geweest)

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 18:37

ik ken dat probleem ook van bel. Ik had eerst een enkel gebroken bit. Toen een stan (werkte helemaal niet) en daarna een dubbelgebroken Bi. Met dat bit luisterde ze helemaal niet meer naar me. Ik rijd haar nu weer een tijdje op een enkel gebroken bustrens, en dat gaat toch het best.

Ovatie4ever
Berichten: 21
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: son en breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 20:38

Goed even mijn mening.....

Wat ik van jou verhaal kan opmaken is dat het paard stug is, als je deze stugheid op wil lossen met een scherper bit dwing je op dat moment dus wel iets af (namelijk dat ie zich "normaal" gaat gedragen)terwijl die stugheid niet in zijn mond zit (waar het bit inwerkt dus). Dat is de nagatieve kant. Er is natuurlijk ook een positieve kant namelijk dat je, misschien met een ander bit, de negatieve spiraal van het stug zijn kunt doorbreken en hierdoor dus eerder "normaal"aan het trainen/rijden kan. Dit is in mijn ogen de afweging die je moet maken
Ik vind een keuze van een bit een kwestie van gezond verstand.....wat denk ik...? een watertrens is volgens mij het zachtste bitje voor een paarden mond, dat maakt dus alles wat geen water trens is scherper. leen eens wat van een stalgenoot of vriend(in) en vraag om zijn of haar ervaring. Je paard is een individu en ik kan zo (en ik denk niemand) vanachter mijn computer beoordelen met welk bit je het probleem oplost en waardoor jou paard fijn zal lopen.
Misschien kan die persoon waar je bitje van kan lenen vertellen wat zijn/haar ervaring met het bit in kwestie is en zij/hij kan jou paardje dan misschien ook wel inschatten.
heel veel succes ermee......
en laat het vervolg eens horen....